TigerSoul Postat 31 oktober 2008 Postat 31 oktober 2008 Hej på er! Jag håller på o ska bygga köpa en studiodator av enklare modell, ok relativt enkel modell iaf och jag håller på o sliter mitt hår över vilka chipset som egentligen är ok för en studio dator och inte. Vi vet alla att nforce4 är en total jävla katastrof, jag vet, jag har en sån dator o skriver på nu, använda den till musik är som att använda en upponedvänd stålspann som virveltrumma. Även intel's 915/925 chipset ska inte vara någon höjdare av samma orsak. Jag har läst att Intel 875/865 däremot är okej och lika så de nyare intel 945/955X. Men alla dessa chipset är rel gamla, hur är de med de lite nyare chipsetten eg? Finns de nån lista på vilka som ska undvikas eller t.om vilka som funkar allra bäst? Jag blir tokig sökt som en galning på nätet men hittar bara lösryckta småsaker om detta som eg borde stå uppklistrat på varje forum. Bra tips på länkar el info om detta? Jag går inte på en nit en gång till o köper något som är helt jäkla fel. Kristian
Wille Postat 31 oktober 2008 Postat 31 oktober 2008 Hej på er! Jag håller på o ska bygga köpa en studiodator av enklare modell, ok relativt enkel modell iaf och jag håller på o sliter mitt hår över vilka chipset som egentligen är ok för en studio dator och inte. Vi vet alla att nforce4 är en total jävla katastrof, jag vet, jag har en sån dator o skriver på nu, använda den till musik är som att använda en upponedvänd stålspann som virveltrumma. Även intel's 915/925 chipset ska inte vara någon höjdare av samma orsak. Jag har läst att Intel 875/865 däremot är okej och lika så de nyare intel 945/955X. Men alla dessa chipset är rel gamla, hur är de med de lite nyare chipsetten eg? Finns de nån lista på vilka som ska undvikas eller t.om vilka som funkar allra bäst? Jag blir tokig sökt som en galning på nätet men hittar bara lösryckta småsaker om detta som eg borde stå uppklistrat på varje forum. Bra tips på länkar el info om detta? Jag går inte på en nit en gång till o köper något som är helt jäkla fel. Kristian Är en Mac helt uteslutet ? Där slipper du detta problem iaf 🙂
Claes Holmerup Postat 31 oktober 2008 Postat 31 oktober 2008 nForce4 är det pestflagg på - men de flesta andra fungerar troligen bra. P45 är exempel på ett nyare och välbeprövat chipset till musikburkar. 🙂 En del användbara tips är samlade HÄR.
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 31 oktober 2008 Postat 31 oktober 2008 Ett GA P35-DS3R eller ett GA EP45-DS3 är ganska billiga men bra moderkort. På det första måste du ha ett PCI FW kort om du ska köra med ett FW ljudkort, på sistnämnda har du inbyggd FW med Texas Instrument chipset. Jag tror du kan bygga en ganska bra maskin för runt 6-7000 spänn, jag har två datorer byggda på dom här korten och båda har q6600 processorer och 4 gig minne och båda hamnade runt den här summan. Lycka till
TigerSoul Postat 1 november 2008 Trådstartare Postat 1 november 2008 Mac är inte ett option, jag har aldrig arbetet med mac seriöst o har ingen större lust att börja nu heller. Så den biten slipper jag lätt 😲 Tack för tipset på moderkort där, skönt att veta vad som är beprövat för musik och inte. Är detta chipset alltså the way to go on man ska köpa nytt? Hur är det med amd chipset? för det där var väl för intel? Jag har ingen större preferens mellan amd o intel, kört båda genom åren. Jag har dock 2 vägar att gå: antingen bygger/köper jag nytt o det landar på 6-7000 kr (skärm har jag redan en 18" står där som får duga) Eller så köper jag en beggad skaplig maskin och stuvar i något enkelt ljudkort för tillfället, typ audigy2 med kxdriver, o leker på det något år el så. Problemet där, med den beggade maskinen, är givetvis att det är andra moderkort o chipset där och åter igen svårt att veta. Det jag vet är att de första moderkorten med pci-express var skit för musik, te.x intel 915/925, men att det ordnade sig sen längre fram på resans gång. Så jag måste väl börja med att bestämma mig där. Från början var ett nybygge inte att tänka på p.g.a kostnaden, men det trillade in lite pengar nyss så tanken har åter slagit mig, fan för allt man måste bestämma sig för 😉 Har ni några råd vad gäller äldre chipset? 915/925 är inge bra som sagt, men hur är det med 945? 975? nforce3? Kanske är för gamla chipset för att ni ska ha något bra hum om det här? Kristian
Linkowich Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 Jag ska uppgradera själv alldeles snart och har siktet inställt på Asus P5Q-E. Det har P45-chipsetet, 2 st firewire (LSI) och kostar runt 1400:- På papperet ser det utmärkt ut tycker jag. Nån som har erfarenhet av det?
TigerSoul Postat 1 november 2008 Trådstartare Postat 1 november 2008 Vad är det för skillnad på P45 o P35 chipsettet eg? båda refereras ju till som typ samma sak verkar det som? 😛 är det bara med el utan firewire som är grejen el?
Opus99 Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 Jag har målat in mig i Intel hörnet. Varje prestanda-dator för musik och produktion jag satt ihop, då har jag hållit mig till Intels något mer kostande detaljer. Har aldrig upplevt att det funkat dåligt, snarare tvärtom.
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 2 november 2008 Postat 2 november 2008 (redigerat) Vad är det för skillnad på P45 o P35 chipsettet eg? båda refereras ju till som typ samma sak verkar det som? 🙂är det bara med el utan firewire som är grejen el? Så vitt jag förstår så är P45 snabbare. FW sitter på kortet eller inte lite på samma sätt som om det funkar med raid eller ej. Det är sånt som kostar extra, FW löser man lätt genom att trycka i ett billigt PCI FW kort obs! ska vara TI chipset här oxå. Raid vet jag knappt vad man ska ha till, jag använder det i alla fall inte så det betalar inte jag extra för. Det följde iofs med mittt första kort men på det satt det inget onboard FW, på mitt P45 är det tvärtom. Det går att köra mac på båda dom här korten. Redigerat 2 november 2008 av anarkisten1
Claes Holmerup Postat 3 november 2008 Postat 3 november 2008 Vad är det för skillnad på P45 o P35 chipsettet eg? båda refereras ju till som typ samma sak verkar det som? 😮är det bara med el utan firewire som är grejen el? Så vitt jag förstår så är P45 snabbare. FW sitter på kortet eller inte lite på samma sätt som om det funkar med raid eller ej. Det är sånt som kostar extra, FW löser man lätt genom att trycka i ett billigt PCI FW kort obs! ska vara TI chipset här oxå. Raid vet jag knappt vad man ska ha till, jag använder det i alla fall inte så det betalar inte jag extra för. Det följde iofs med mittt första kort men på det satt det inget onboard FW, på mitt P45 är det tvärtom. Det går att köra mac på båda dom här korten. Om du vill ha tips 😐 , så använder jag två diskar i Raid0 för att kunna köra fler samtidiga röster från stora samplingsbibliotek. Börjar bli dags att byta ut diskarna till större snart, eftersom jag bara har knappt 50GB kvar av totalt 320 i nuläget... Det är aldrig fel med en eSATA-port heller, eftersom det är snabbaste externa interfacet för t ex backupändamål. Mitt val föll denna gång på ASUS P5Q3 Deluxe, som är ett moderkort med "extra allt"... 😲
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 3 november 2008 Postat 3 november 2008 OK tack Claes, jag läste i nån wiki nån gång om att det inte fanns nån egentlig nytta med raid så det är därför som jag inte brytt mig så mycket. Sen fixar mina quadcore datorer så pass bra utan så att jag känner inget direkt behov av mer datakraft. Mitt gamla Asus P4 P800 se funkade bra i macläget men med dom nyare med P45 chipsetet så verkar man ha en del strul faktiskt så därför håller jag mig till Ga kort. Varför ska man ha extern backup föresten det finns väl en sex åtta stycken Sata kontakter på ett moderkort nu för tiden? Finns det nån broms i windows för hur många Sata hårddiskar man kan ha inkopplade eller är det för just raid iom att då blir dom ju snart upptagna och det är då det anses att man behöver externa inkopplingsmöjligheter för backup? Jag har lite svårt att tänka mig att det är om hårddiskarna kör på raid det beror om det funkar bra eller ej, det känns mer som att processor och minne bestämmer farten på den totala pretstandan. Jag menar det ska ju spela upp ljudet oxå inte bara skyffla datan från diskarna och det är väl ganska sällan det går helt rent från hårdisken utan bearbetning. Man har ju en eller flera spelare + ett eller flera musikprogram igång oxå och dom ska hinna med allt det där som då diskarna rent teoretiskt ska kunna leverera extra.
TigerSoul Postat 3 november 2008 Trådstartare Postat 3 november 2008 Jag kan säga från egen erfarenhet att RAID i musiksammanhang kan ge en fin boost faktiskt. I vanlig desktop o gaming är det utan mening men när man laddar TUNGA saker från disk, te.x stora samplingar, o då menar jag typ flera hundra mb, då kan det faktiskt ge en bra boost även om jag iofs inte tror att det är avgörande på något sätt, me ndet blir kortare laddningstid. Sist men inte minst i serversammanhang så är raid jäkligt bra då det ökar en disks multitasking förmåga. Detta är ung också det jag själv läst på sidor om det.
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 3 november 2008 Postat 3 november 2008 Kortare laddningstid är ju inte att förakta och det är klart det kan ju vara en bra anledning. Undrar om det oxå kanske kan ge lite bra extra fart när man lirar in och upp video till låten samtidigt som man gör pålägg, iofs så blir det ju inte samma sak iom att det bara är en fil till som streamar då.
TigerSoul Postat 3 november 2008 Trådstartare Postat 3 november 2008 Mjaaa så länge strömmen är jämn o disken klarar den så är det nog ingen skillnad. Det är ingen skillnad på SMÅ laddningar heller, ingenting under några hundra mb lär du märka något på. INTE heller att starta ditt musikprogram etc. Bara TUNGA grejor.
Claes Holmerup Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 Raid0 gör skillnad på allt. Det blir teoretiskt dubbla hastigheten, eftersom datablocken läggs vartannat på respektive disk - så just till samplingsbibliotek är det suveränt eftersom det blir skillnad på hur många samtidiga toner man kan spela. Att man sedan inte har någon säkerhet i Raid0, kan vara viktigt att påpeka, eftersom all information försvinner om bara den ena disken dör - teoretiskt egentligen sämre säkerhet än med en ensam disk. Inget att rekommendera för egna inspelningar, om man inte gör backup ofta - men stora samplingsbibliotek får man ju alltid CD- eller DVD-skivor till, så det är inte hela världen att installera om den dag man behöver byta en disk.
Claes Holmerup Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 Varför ska man ha extern backup föresten det finns väl en sex åtta stycken Sata kontakter på ett moderkort nu för tiden? Finns det nån broms i windows för hur många Sata hårddiskar man kan ha inkopplade eller är det för just raid iom att då blir dom ju snart upptagna och det är då det anses att man behöver externa inkopplingsmöjligheter för backup? Man bör ha extern backup och ha på ett annat ställe än datorn, eftersom det kan börja brinna eller bli blixtnedslag eller annat elände som gör att hela datorn dör - men annars är det förstås inga problem. Backupdiskarna ska förstås inte vara inkopplade och igång vid normal drift, utan bara kopplas in vid backup eller restore. Hårddiskar är så billigt i dag, att det nästan är löjligt - så backupdiskar kan man inte få för mycket av... 😛 Om man hellre gör om allt jobb så är det förstås inga problem, men det brukar nog inte kännas så kul att tappa bort en hel disk full med egna inspelningar och projektfiler - och först då inse att man borde ha gjort en backup för länge sedan... 🙂
henk2055 Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 Jag skulle tycka det vore intressant att veta vad folk har haft för verkliga, faktiska problem med olika typer av chipset och processorer. Man läser väldigt mycket på forumet om att det ena är pest och kolera och det andra är svinbra, men i mina ögon ser det mest ut som spekulationer och gissningar. Sitter i skrivande stund på en amd processor med nForce4 chipset å jag märker inget som skulle definiera min burk som en "upponedvänd stålspann som virveltrumma". Det funkar prima och jag skulle förmodligen inte märka någon större skillnad om jag bytte till något som anses som "bra". Vad har ni som säger att nForce4 är katastrof för argument? Jag är inte ute efter teknisk mumbojumbo utan vill mer veta hur det märks när man jobbar med musik! 🙂
Claes Holmerup Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 (redigerat) Jag skulle tycka det vore intressant att veta vad folk har haft för verkliga, faktiska problem med olika typer av chipset och processorer. Man läser väldigt mycket på forumet om att det ena är pest och kolera och det andra är svinbra, men i mina ögon ser det mest ut som spekulationer och gissningar. Sitter i skrivande stund på en amd processor med nForce4 chipset å jag märker inget som skulle definiera min burk som en "upponedvänd stålspann som virveltrumma". Det funkar prima och jag skulle förmodligen inte märka någon större skillnad om jag bytte till något som anses som "bra". Vad har ni som säger att nForce4 är katastrof för argument? Jag är inte ute efter teknisk mumbojumbo utan vill mer veta hur det märks när man jobbar med musik! 😛 Som jag sade (det var kanske i en annan tråd... 🙂 ), så funkar det chipsetet mycket sämre än andra chipset när man jobbar i musikprogram och belastar maskinen. Jag har för mig att det ska börja visa sig när man kommer över 50% belastning, medan andra chipset inte ger samma problem förrän man kommer betydligt närmare 100%. Till spel är det inga problem alls, men i musiktillämpningar är det ingen höjdare. Det har förekommit gigantiska diskussioner om det i flera musiker-forum, så det får anses vara väldigt väl utrett att det är ett pestflaggat chipset för musiker. Om du aldrig behöver så mycket prestanda, så kommer det att fungera utmärkt - men det är ju inte kul att ha en dator som man inte kan utnyttja fullt ut... 😛 Såvitt jag vet så är det inga andra moderna chipset som dras med den typen av problem, utan det är bara nForce4. Redigerat 4 november 2008 av Claes
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 Varför ska man ha extern backup föresten det finns väl en sex åtta stycken Sata kontakter på ett moderkort nu för tiden? Finns det nån broms i windows för hur många Sata hårddiskar man kan ha inkopplade eller är det för just raid iom att då blir dom ju snart upptagna och det är då det anses att man behöver externa inkopplingsmöjligheter för backup? Man bör ha extern backup och ha på ett annat ställe än datorn, eftersom det kan börja brinna eller bli blixtnedslag eller annat elände som gör att hela datorn dör - men annars är det förstås inga problem. Backupdiskarna ska förstås inte vara inkopplade och igång vid normal drift, utan bara kopplas in vid backup eller restore. Hårddiskar är så billigt i dag, att det nästan är löjligt - så backupdiskar kan man inte få för mycket av... 😛 Om man hellre gör om allt jobb så är det förstås inga problem, men det brukar nog inte kännas så kul att tappa bort en hel disk full med egna inspelningar och projektfiler - och först då inse att man borde ha gjort en backup för länge sedan... 🙂 Nja eller så har man en avstängnings kontakt på både eldosan och på själva datorn så ska det väl vara sjutton oxå om ett blixtnedslag skulle kunna förstöra nåt iom att dom flesta sitter väl inte med datorn igång då får man hoppas. Sen kan man ju dra sladden oxå för säkerhets skull och då har vi bara brand kvar som kan uppstå om man överbelastar nåt. Att en "normal/genomsnitts" dator bara skulle börja brinna si så där lite hipp som happ pga kortis eller nåt det har jag nog inte ens hört talas om. Då är det nog större risk för virus och alla problem som det kan föra med sig. Men förstå mig rätt nu det är klart att man ska ha backup av något slag men det är viktigare att vara förnuftig typ när du inte är vid datorn slå av den och då även strömmen fram till den.
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 Raid0 gör skillnad på allt. Det blir teoretiskt dubbla hastigheten, eftersom datablocken läggs vartannat på respektive disk - så just till samplingsbibliotek är det suveränt eftersom det blir skillnad på hur många samtidiga toner man kan spela.Att man sedan inte har någon säkerhet i Raid0, kan vara viktigt att påpeka, eftersom all information försvinner om bara den ena disken dör - teoretiskt egentligen sämre säkerhet än med en ensam disk. Inget att rekommendera för egna inspelningar, om man inte gör backup ofta - men stora samplingsbibliotek får man ju alltid CD- eller DVD-skivor till, så det är inte hela världen att installera om den dag man behöver byta en disk. Varför skulle det ge dubbla hastigheten det ska väl genom samma buss och processas på samma ställe ändå eller? Jag tycker det mer låter som att det skulle innebära ett jäkla hoppande mellan diskarna? Jag vet ju inget om det här men det låter ärligt talat lite bakvänt och just risken med det avskräcker i alla fall mig. Jag har bara EZdrummmer och Adictive drums och sen alla loopar till Logic det räcker och blir över att behöva läsa in en gång till. Det är så jäkla tråkigt så jag struntar hellre i det så det enda jag har nu i trumväg på den här datorn är esx24 ans trumljud 🙂 . Iofs så räcker det ganska långt esx24 har en jäkla massa bra instrumentljud i sig.
Opus99 Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 (redigerat) Varför skulle det ge dubbla hastigheten det ska väl genom samma buss och processas på samma ställe ändå eller? Det är för att chipsetet kan kasta ur sig datablocken i 2-3 gånger hastigheten då. Hårddiskarna är den verkliga flaskhalsen av de centrala delarna i datorn, så chipsetet måste alltid vänta på att en hårddisk skrivit ett block klart innan chipsetet kan spotta ur sig nästa block med data som ska skrivas till disk. Använder man två diskar, som 1 enhet, så kan chipsetet spotta ur sig data med dubbla hastigheten. Eftersom diskarna inte behöver vänta på varandra. Sen med SATA, så händer något som jag inte är 100% säker på. Men SATA Raid-0, då blir hastigheten faktiskt den tredubbla, i jämförelse med en enda SATA disk. Det har jag provat själv och uppmätt, och det är relativt väl känt. Med snabba SCSI-diskar kunde man nå upp till nära den fyrdubbla hastigheten av en enda PATA disk. Jag tror det har något med hur chipsetet och moderkortets SATA drivare samarbetar. SATA Raid-0 är ett riktigt fartmonster. Redigerat 4 november 2008 av Opus99
TigerSoul Postat 4 november 2008 Trådstartare Postat 4 november 2008 Shit vad ni hunnit skriva.. Vad har ni som säger att nForce4 är katastrof för argument - Tro mig, det är ren dynga 😊 Så fort man kommer upp i någon som helst belastning måste man köra upp latencyn i taket för att inte få klick o knaster o helt fritt från det får du fan i mig aldrig hör man än gör, det är värdelöst, min nforce4 dator tog död på mitt studiointresse totalt sedan flera år nu, men håller på o skaffar något annat nu o köra lite på, men nforce4 kan jag bara avråda från totalt i musiksammanhang, för allat annat är det väl inga problem vad jag vet! OM RAID, risken ökar för diskras ja, med 100% faktiskt, men om risken i normala fall kanske är 1 på 40 att dina diskar kommer rasa de åren du använer dem så är risken fortf bara 1 på 20 etc, jag vet inte de exakta siffrorna, men jag menar att diskarna ä så på ass bra idag att det fortf är en väldigt liten risk faktiskt, men för guds skull ta backup på arbetsmaterialet självklart 🙂 ska man dock göra även utan radi.
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 OK tack för bra info om raid, ska jag köra med stora samplingar i framtiden så ska jag testa. Jag har i alla fall fram till nu inte känt att jag skulle behöva snabbare hårdiskar så än så länge funkar det bra.
TigerSoul Postat 4 november 2008 Trådstartare Postat 4 november 2008 Sen är det väl lite med det där som allt annat, man inser inte behovet av RAID fören man kört med och sedan gått tillbaka till utan, då vill man plötsligt ha det o tkr det är nödvändigt. Det är som att köra på 2 skärmar till datorn, när jag väl hade 2 fattar jag inte varför jag inte haft det förr.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.