Jump to content
Annons

Studiodator med flera diskar


m95larek

Recommended Posts

Jag har en ny dator med tre diskar, tänkt att användas till musikinspelning och videoredigering.

Jag har blivit rekommenderad följande:

Hårddisk 1: Systemdisk med Windows XP och alla program (inkl. musikprogram och Pinnacle Studio/Adobe Premiere)

Hårddisk 2: Audiodisk. Här lägger du enbart projektfiler från ditt musikprogram, inspelningar och ljudbibliotek/pluggar.

Hårddisk 3: Videodisk. Här lägger du enbart projektfiler från ditt videoredigeringsprogram, oredigerat råmaterial och redigerade filer samt ev. pluggar.

Projektfiler (och medhörande inspelningar) kan jag ju själva välja sökväg till när jag startar Cubase, men hur är det egentligen med ljudbibliotek/pluggar? Kan jag i Cubase specificera en annan sökväg än den "vanliga" (C:\Program\Steinberg\Cubase SE 3\Vstplugins)? Eller installerar jag helt enkelt pluggen på min audiodisk för att sedan manuellt flytta .dll-filen till C:\...\Cubase SE 3\Vstplugins?

Exempel:

Jag vill installera den omåttligt populära gratispluggen Luftgitarr v 2.1.

Först blir jag promptad om var Luftgitarr v 2.1 ska installeras - vad väljer jag? Hårddisk 1 eller hårddisk 2?

Sedan får jag frågan om destinationsmapp för pluginet - väljer jag den "vanliga" vst-mappen på systemdisken eller skapar jag en vst-mapp på hårddisk 2? I så fall, hur får jag Cubase att hitta dit?

Tack på förhand!

/Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack alla för era svar! Då tror jag det blir såhär:

Disk 1: Systemdisk, alla program (inkl Cubase), alla pluggar exkl ljudbibliotek

Disk 2: Projectfiler, inspelningar, ljudbibliotek

Disk 3: Video

Vidare så har jag en extern disk som jag använder för backup.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan du ju testa dig fram, jag vet inte hur stora produktioner du håller på med, men börja med så som du har tänkt, testa sedan att bytta och se fall det är någon skillnad för dig. GOod Luck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en ny dator med tre diskar, tänkt att användas till musikinspelning och videoredigering.

Jag har blivit rekommenderad följande:

Hårddisk 1: Systemdisk med Windows XP och alla program (inkl. musikprogram och Pinnacle Studio/Adobe Premiere)

Hårddisk 2: Audiodisk. Här lägger du enbart projektfiler från ditt musikprogram, inspelningar och ljudbibliotek/pluggar.

Hårddisk 3: Videodisk. Här lägger du enbart projektfiler från ditt videoredigeringsprogram, oredigerat råmaterial och redigerade filer samt ev. pluggar.

Projektfiler (och medhörande inspelningar) kan jag ju själva välja sökväg till när jag startar Cubase, men hur är det egentligen med ljudbibliotek/pluggar? Kan jag i Cubase specificera en annan sökväg än den "vanliga" (C:\Program\Steinberg\Cubase SE 3\Vstplugins)? Eller installerar jag helt enkelt pluggen på min audiodisk för att sedan manuellt flytta .dll-filen till C:\...\Cubase SE 3\Vstplugins?

Exempel:

Jag vill installera den omåttligt populära gratispluggen Luftgitarr v 2.1.

Först blir jag promptad om var Luftgitarr v 2.1 ska installeras - vad väljer jag? Hårddisk 1 eller hårddisk 2?

Sedan får jag frågan om destinationsmapp för pluginet - väljer jag den "vanliga" vst-mappen på systemdisken eller skapar jag en vst-mapp på hårddisk 2? I så fall, hur får jag Cubase att hitta dit?

Tack på förhand!

/Lars

Luftgitarr? Finns den? Försökte leta efter pluggen på nätet men hittade inte.

Var får man tag på den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...