Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Satt o kollade på Stonebridge när han blev intervjuad av Future Music. När han skulle göra sitt "beat" så att säga, så tog han först typ en kick o en snare, sen samplade han en loop från en annan låt o la på dom..

Så min fråga e, får man sno en trumloop från en annan låt?

Annons
Postat
Nej.

Nä okej tänkte väl det.. men hur kunde han sitta o säga då att man skulle sampla "från en låt som gått bra på klubben"?

Får man sno en kick eller liknande då? Eller e det total stopp..? 😉

Postat

Vad man får göra och vad man kan göra är två helt olika saker.

Får man bränna hemma, slå sin fru eller sampla en kick? Nej, men om ingen kommer på dig är ingen skada skedd.

Enter rättrådiga korvryttare.

Postat

Jag vet en som snodde en bastrumspedal. Han åkte inte fast för det...

Men nåt år senare glömde han sina dyra cymbaler, fem Zildjan Rude plus hihatlock, på ett knutteställe med värsta gangstertyperna och for tillbaka för att hämta dem ett par timmar senare. -"Vi har inte sett några cymbaler", sa dom med ett diskret flin.

Så synden straffar sig alltid.

Postat
Vad man får göra och vad man kan göra är två helt olika saker.

Får man bränna hemma, slå sin fru eller sampla en kick? Nej, men om ingen kommer på dig är ingen skada skedd.

Enter rättrådiga korvryttare.

Hehe, men ja gjort en låt som ja tänkte dra upp på myspace, men ja har samplat en trumloop från en annan låt så då får den ta o stanna på datorn eller så får ja komma på nåt annat...

Postat
ehe, men ja gjort en låt som ja tänkte dra upp på myspace, men ja har samplat en trumloop från en annan låt så då får den ta o stanna på datorn eller så får ja komma på nåt annat...

Bara att köra, upp med den på myspace utan vidare dröjsmål pöjk.

Postat (redigerat)

Om du gör en låt, som du älskar, som du känner representerar nästan allt av vad du vill säga och stå för ...

... och någon vecka efteråt så hör du på radion, hör trumkompet från din härliga låt, omgjord till loop, och ett syntarpeggio ovanpå och någon rappar lite halv-lamt till det, och folk tycker det är så jävla bäst.

Hur känns det?

Redigerat av Opus99
Postat
Om du gör en låt, som du älskar, som du känner representerar nästan allt av vad du vill säga och stå för ...

... och någon vecka efteråt så hör du på radion, hör trumkompet från din härliga låt, omgjord till loop, och ett syntarpeggio ovanpå och någon rappar lite halv-lamt till det, och folk tycker det är så jävla bäst.

Hur känns det?

Nä de känns ju såklart inte bra.

Alltså det jag har gjort är att ta en introloop (bara "trummor") från en annan house låt, o lagt på lite annan percussion osv.. sen har jag gjort låten helt annorlunda mot den ja snodde loopen ifrån. Enda gången man hör att det är den loopen är i introt/outrot i princip.

Postat
Alltså det jag har gjort är att ta en introloop (bara "trummor") från en annan house låt, o lagt på lite annan percussion osv.. sen har jag gjort låten helt annorlunda mot den ja snodde loopen ifrån. Enda gången man hör att det är den loopen är i introt/outrot i princip.

..och precis så är hela genren byggd sedan 20 år tillbaka, inga konstigheter.

Lyssna inte på gubbarna här i tråden, dom tror att dansmusik är nåt med Curt Haagers och att house är den där tv-serien som tanten gillar.

Sampla så det glöder bara.

Postat
..och precis så är hela genren byggd sedan 20 år tillbaka, inga konstigheter.

Lyssna inte på gubbarna här i tråden, dom tror att dansmusik är nåt med Curt Haagers och att house är den där tv-serien som tanten gillar.

Sampla så det glöder bara.

Okej gött! 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.