insolitus Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 Nån som vet om SBLive har balanced ingångar?Och hur det är med Audigy2. SBLive har inte balanserade ingångar, och jag förutsätter att Audigy 2 inte har det heller. Det är ju billiga Creative... 🙂
wanner Postat 18 november 2004 Trådstartare Postat 18 november 2004 Ok, hur blir det då när man kopplar från Lineout - Linein? Balanced -> Unbalanced? Det är väl antagligen därför som det bara funkar med Phones out för mig?
freddo Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 (redigerat) Har funderat lite på det där med balanserade ut/ingångar. Phonesutgången är ju unbalanced medans lineout är balanced. Kan man koppla unbalanced från Lineout också? (vet ej vad min omkopplare är) Går det att ställa nivån? (t.ex. Pod2 tror jag har både +4dBu och -10dBV nivåer) Linesignalutgång (eller ingång) kan vara balanserad eller obalanserad, på V-amp 2 är line out enl spec balanserad. Du måste matcha signalnivåerna (volt) dvs. bal-bal eller obal-obal. Kablaget spelar mindre roll, som jag förstått det så ska du kunna använda både obalanserat mono kablage eller balanserat kablage, förutsatt att nivåerna är rätt. Omkopplare? Phones(hörlurs)utgången är väl normalt stereo, och ledarna används då för två olika signaler, så inget konstigt med det, eller hur? Jag vet inte om det är så lämpligt att köra från hörlursutgången istället... Vad blir det för fel? finns det unbalanced och balanced stereokablar? Obal mono - ex. gitarrkablar, dvs. en TS-kontakt i vardera ända. Bal. mono - kontakter av typ TRS och en (ljud)signal som går på två trådar (eller, inte jord som referens), med jord i skärm, tror jag, men kan även finnas med separat jord. Obal. stereo - även här används TRS kontaktdon. Obal. stereo är (nästan?) samma kablage som bal. mono, men används för att bära två signaler. Bal. stereo - vette tusan?!? ...skulle kanske kunna va t.ex. två kablar (bal. mono) parallellt, eller kablage med 4/5 trådar och specialkontakter. (måste väl tillägga att förutom phono/telekontakt finns ju t.ex. XLR) Kan lätt va förvirrande när samma typer av kontaktdon och kablar används till en massa olika saker! Hittade inga bra bilder... men här är en länk iaf http://www.alisonvardy.com/harp-info/harp-...-cables-one.htm 😱 Är det bättre att koppla en gitarrsladd från Vampen till en förminskare och sedan in i ljudkortet istället för att som nu när jag har kopplat en förminskare direkt i Vampen och sen en vanlig stereosladd därifrån in i ljudkortet. Skulle inte tro att det spelar roll i vilken ände adaptern sitter. Däremot så spelar du väl in gitarren i mono, så stereo behövs ej, eller? Vad är en vanlig stereosladd? :-) Nån som vet om SBLive har balanced ingångar?Och hur det är med Audigy2. Ingen aning, men är väldigt bra att veta! (Det stod inget i spec som jag såg) Tack. Jag kan inte säga att jag har så bra koll på allt detta... så rättningar eller kompletteringar emottages tacksamt! 😕 Redigerat 23 november 2004 av freddo
wanner Postat 18 november 2004 Trådstartare Postat 18 november 2004 Så jag ska alltså inte koppla stereo från Lineout utan Mono?
wanner Postat 19 november 2004 Trådstartare Postat 19 november 2004 Kontaktade Musikbörsen och de svarade på vad jag ska ha för kabel, så förhoppningsvis är det problemet löst nu.
insolitus Postat 19 november 2004 Postat 19 november 2004 (redigerat) Lite OT kanske... Jag kan inte tänka mig att det finns balanserade stereokablar, det borde väl betyda en sladd med 5 ledare? Tjock... EDIT: Nån som har sett det? Redigerat 19 november 2004 av insolitus
wanner Postat 19 november 2004 Trådstartare Postat 19 november 2004 Vad var problemet? "Hej. Du behöver troligtvis bara använda en annan kabel. Det du behöver är en kabel med 2 st stora mono-telepluggar i ena änden, och 1st stereo mini-teleplugg i andra. Då kan du använda line out på V-Ampen. Finns i lager här och kostar 70kr" En sån har jag inte 😄
Rapid Wanker Postat 20 november 2004 Postat 20 november 2004 SBLive har inga balanserade ingångar, och jag tvivlar på att Audigyt har det heller. Audigy 2 är dock ett bra mycket bättre ljudkort än SBLive. Bättre ASIO gör att du slipper massor av latency jfrt SBLive.
wanner Postat 20 november 2004 Trådstartare Postat 20 november 2004 Audigy2 har ju ingen gameport 😠 Tänkte sätta i ett audigy2 idag men ändrade mig. Blir det nån märkbar kvalitesskillnad i inspelning via linein mellan Audigy2 / Live 5.1? Nya kablarna funkar bra förresten 🙂
Rapid Wanker Postat 20 november 2004 Postat 20 november 2004 Såvitt jag förstår så kan man spela in i 24-bitars upplösning med A2'an...kan inte vara säker pga att Creative sa samma sak om A1'an, och det var inte äkta 24-bits. Rent allmänt så tror jag att det blir bättre i alla fall eftersom A2'an har ett nyare och kraftfullare chip än SBLive. Dessutom blir det oftast bättre när man hör vad man spelar in samtidigt som man spelar i stället för med fördröjning (latency). Men det är ju trist att det saknas gameport på ett kort som till stor del riktar sig till gamers också.
wanner Postat 21 november 2004 Trådstartare Postat 21 november 2004 Behöver gameport för att koppla midi till Vampen också.
wanner Postat 21 november 2004 Trådstartare Postat 21 november 2004 Har ju redan gått så offtopic själv i den här tråden så jag kan lika gärna fortsätta lite. Jag har tittat runt i forumet efter tips på program för att spela in och sampla trummor, men inte riktigt kommit fram till något. Så undrar om nån har nåt riktigt hett tips. Vill som sagt kunna spela in gitarren (behöver inte vara massa häftiga effekter det har jag ju på vampen.) Redigera ljudet, och som sagt då skapa trummljud att spela till. Tack.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.