Jump to content
Annons

Klassiskt - fioler

Esa

Första intrycket?  

12 röster

1. 1. Första intrycket?

• Ljuvligt
      3
    • Intressant
      3
    • Bra
      4
    • Rörigt
      0
    • Svårsmält
      0

Recommended Posts

* LÅTNAMN: Violins and Aahs

* ARTIST/GRUPP: Esa Nyberg

* GENRE: Klassiskt

* LÅTLÄNGD: 0:51

* KOMPOSITÖR: Esa Nyberg

* PRODUCENT: Esa Nyberg

* EV. MEDVERKANDE:

* INSPELNINGSÅR: 2004

* FORMAT: mp3 - 192 kbit/s

* STORLEK: 1,3 MB

* STATUS: Skiss - mer behövs

* LÅTLÄNK: http://hem.passagen.se/esanyberg/

Har fastnat! Skulle vilja ha lite synpunkter från er.

Vad var eran första intryck? Viktigt för mig att få veta detta... Min första skapade

låt över huvudtaget som jag känner mig nöjd över för att våga

publicera ut i "allmänheten"...

Använder min kompis GPO, helt grymt! Kommer att köpa detta program - pronto.

Ja, kom med förslag! Helst raka puckar, tack.

Edit: korrigerade lite fakta... 🙂

😲

Redigerat av Esa
Dela på andra sajter

Annons

Vart vill du ta stycket? Skulle kunna tänka mig att arret fortskrider i denna anda och lägga på tidstypiska percussiongrejer och medeltida trum-instrument... för det låter medeltid om det här.

Men varför är det panorerat åt höger? Medvetet för att fylla ut andra sidan med mer grejer eller?

Ett annat scenario hade kanske varit att blanda med modern rytmer, typ Ambient/electro-stuk.

Det går väl att göra en hel del med det här om man bara är på det humöret.. 😉

Dela på andra sajter

Det låter jätte bra. Jag skulle tycka det var skit skönt om det kom in en mörkare pad sedan följt av lite lugna trummor och percs. Skulle jag verkligen gilla.

Btw det är du som lirar violinen va? Söker en som har lust att spela in ett stycke på violin åt mig, ifall du skulle vara sugen?

Redigerat av Barden
Dela på andra sajter

Btw det är du som lirar violinen va? Söker en som har lust att spela in ett stycke på violin åt  mig, ifall du skulle vara sugen?

Ville bara förtydliga å Esa's vägnar...han använder GPO - Garritan Personal Orchestra... det är alltså multisamplade stråkar

Lyssna här

Redigerat av demoniqus
Dela på andra sajter

Btw det är du som lirar violinen va? Söker en som har lust att spela in ett stycke på violin åt  mig, ifall du skulle vara sugen?

Ville bara förtydliga å Esa's vägnar...han använder GPO - Garritan Personal Orchestra... det är alltså multisamplade stråkar

Lyssna här

jaha 🙂

Dela på andra sajter

Ta upp temat igen fast utöka till kvartett. (en kontrabas och en cello extra) Fortsätt tänka polyfoniskt. Bolla med eventuellt understämmer som kan komma fram i en annan del. Avsluta med altfiolen och violinen som du börjat och du har en sjysst liten komposition. Förstör inte med massa electronica tycker jag. Gör isf nån remix.

Dela på andra sajter

Nä, gör det inte till någon halvtaskig ambientlåt som man stänger av efter 25 sekunder...Håll det strikt med ljud från GPO men försök som sagt, som Vacum säger, att fylla ut arrangemanget. Du har en schysst grund att bygga på. Keep on rocking...eller barocking...eller nått...

Dela på andra sajter

Vart vill du ta stycket? Skulle kunna tänka mig att arret fortskrider i denna anda och lägga på tidstypiska percussiongrejer och medeltida trum-instrument... för det låter medeltid om det här.

Men varför är det panorerat åt höger? Medvetet för att fylla ut andra sidan med mer grejer eller?

Ett annat scenario hade kanske varit att blanda med modern rytmer, typ Ambient/electro-stuk.

Det går väl att göra en hel del med det här om man bara är på det humöret.. 😏

Först vill jag tacka er alla för era råd!

Hjärtligt tack.

Kul att så många av er gillade det första intrycket. Då har jag lyckats med det som

en av mina delmål är med detta musik.

Jag vet inte hellt säkert vad jag vill, är nybörjare. Höll på med detta i ca 10 timmar

för att komma till detta resultat på 51 sekunder. Det enda som är det ursrungliga

när jag började med detta är det första stycket - de 1:a 8 sekunderna. Allt det andra

har ändrat gång på gång för att låta bra.

Jag testar mig fram och tillbaka för att hitta det "perfekta" ljudbilden och samman-

hanget och - framför allt att väcka starka och harmoniska känslor inom en - ja -

alla som gillar denna typ av musik.

Lade ned mycket energi på att få det att låta naturligt och med mycket känslor och

harmoni samt att få delarna att passa ihop. Vi får se vad det hela växer fram till det.

Ursäkta min okunskap, men vet inte riktigt vad Ambient är. Har någon av er några länkar till sådan typ av musik?

Varför fiolerna låter mer på höger sida. Standardinställningen i GPO är sådan och

visst - bra att du tog upp detta - skall fylla ut vänster med kanske cello eller annat.

Fortsätter att svara på er andras råd och inlägg.

Edit: Det i grått har jag lagt till.

😉

Redigerat av Esa
Dela på andra sajter

Lyssna här

Jupp, helt korrekt demoniqus!

Fantastiskt program det här Garritan Personal Orchestra - massivt och verklighetstroget

sound - wow - säger jag bara.

Ok visst, VST-kompatibelt är den. Det går också att spela utan sequenser

(inspelningsprogram) med medföljande Kompakt-player för just GPO.

Lite mer reklam för detta fantastiska program, Cubasis 4 (sequenser), Overture 3.51

(nothanteringsprogram - enklare sådan, men går att uppgrade) ingår och sedan kan

man ladda ned från Garritans webbplats Personal Orchestra Studio Multi

- vilket gör att man kan spela med 8x8 instrument genom VST.

Edit: det i grått har jag lagt till.

😏

Redigerat av Esa
Dela på andra sajter

Bra, men det behövs nåt mer... 😉 Testa att gör som grabbarna säger med lite Ambience känsla, fast jag stryker nog mörka pads o ändrar dem till mörka cellos & kontrabasar  😏

Good Luck

Detta hade jag faktiskt tänkt att använda - ViktorDenStore. Lite mörka cellos och

varför inte också kontrabas - (vad heter kontrabas på engelska?)

😉

Dela på andra sajter

Ta upp temat igen fast utöka till kvartett. (en kontrabas och en cello extra) Fortsätt tänka polyfoniskt. Bolla med eventuellt understämmer som kan komma fram i en annan del. Avsluta med altfiolen och violinen som du börjat och du har en sjysst liten komposition. Förstör inte med massa electronica tycker jag. Gör isf nån remix.

Wow VacUm - konkreta tips (ni andra också) - skall låta detta smälta in mer...

Hade tänkt mig - tror jag - endast att använda stråkar och blåsinstrument...

Vi får se...

Tackar...

😏

Dela på andra sajter

Håller med vacum om att utöka stråksektionen och ta upp temat igen, kanske i några variationer och understämmor 😮 Berätta gärna mer var du vill komma med låten så är det lättare att ge kritik.

OK, now we're talking... Jag vill få en tempoväxling och/eller ett annat passande känsla

(går nästan uteslutande efter känslan och harmonin). Kan inte det här med verser och

refränger, måste kanske läsa lite litteratur... eller som en vän sade till mig idag...

att jag skulle spela någons annans stycke och förstå hur den uppdelningen är för att

lättare få "egna" idéer.

Vad tycker ni?

(För mig finns det inga "egna" idéer - allt finns redan där "ute" - det gäller bara att

fånga den och ge uttryck för dess väsen. Låter lite flummigt va'? Hur skall jag förklara -

det jag nu har skapat - Violins and Aahs - är en idé som jag fick bara sådär. Jag spelar

och mina fingar letar själva fram till tonerna och jag bara lyssnar om det är harmoniskt

och med intensiv känsla eller inte - så bollar jag tills jag hittar det enda alternativet

och väljer den - eller musiken väljer mig - knäppt kanske?)

Jag vet att jag också skall ha med körstämmor, men vet inte vad jag skall få tag

på det - vilket ljudbibliotek har detta? Har Voices of the Apocalypse Quantum Leap det?

Lite väl dyrt bara.. finns det billigare?

😏😉😉

Dela på andra sajter

Esa, får man fråga var du fått tag i GPO? Du skriver att du kommer köpa det, men inte har gjort det än. Anledningen till att jag frågar är att jag också vill ha det..!

Hej Fierze...

Jag har lånat från min kompis. Fick krångla med licensen innan programmet

över huvudtaget fungerade. Får avinstallera det sedan när jag köper mig en

egen licens.

Sorry - det finns inga demoversioner av GPO. Antingen får du hitta någon kompis

som du kan få låna ett tag eller helt enkelt "köpa grisen i säcken" fast denna "gris"

är verkligen bra. Jag rekommenderar starkt att du köper den om du vill hålla på

med denna typ av musik.

Buy it!

😏

Dela på andra sajter

Jag vet att jag också skall  ha med körstämmor, men vet inte vad jag skall få tag

på det - vilket ljudbibliotek har detta? Lite väl dyrt bara.. finns det billigare?

😏  😆  😆

Har du lyssnat på Symphony of Voices från Spectrasonics? den samlingen är 4 samplingsskivor med olika röststilar..med allt från munkar ( inte doughnuts alltså) till gosskörer och den låter hur bra som helst...men den är ganska dyr har jag för mig..lyssna på den på deras hemsida.

Spectrasonics - Symphony of Voices

Dela på andra sajter

Jag vet att jag också skall  ha med körstämmor, men vet inte vad jag skall få tag

på det - vilket ljudbibliotek har detta? Lite väl dyrt bara.. finns det billigare?

😏  😄  😆

Har du lyssnat på Symphony of Voices från Spectrasonics? den samlingen är 4 samplingsskivor med olika röststilar..med allt från munkar ( inte doughnuts alltså) till gosskörer och den låter hur bra som helst...men den är ganska dyr har jag för mig..lyssna på den på deras hemsida.

Spectrasonics - Symphony of Voices

Helt otroligt - rena himmelriket!!!

Men, de har formatet Akai/Emu, Roland (för 4 st CD-ROM SET $499).

Funkar de i Halion 3, Kontakt 1.5 eller i Kompakt?

Kompakt skulle vara mest intressantast med tanke på priset.

Räcker Kompakt - om man inte ändrar för mycket i ljudbilden?

Det blir en hel del pengar när man skall leka med musik och skapa

någonting vackert och berörande - innerst inne...

Tack än en gång för tipsen!

Dem är guld värda - helt ärligt!

Måste säga att ljuden är helt fantastiska - mer superlativ....

😉😄😆

Dela på andra sajter

😆😆😏

AKAI kan du importera i Kontakt

Kompakt tror jag har begränsningar i största allmänhet men jag tror samtidigt att Spectrasonicsskivorna har olika stora banker ( multisamplingar ) beroende på hur stor kapacitet din sampleplayer har så det borde gå att ta vad som helst som läser AKAI felfritt

Jag har ganska framgångsrikt importerat några av mina AKAIskivor i både Battery och Kontakt med bibehållna layers och splitpunkter..

Men att säga 100% vågar jag inte 😄

Dela på andra sajter

Håller med vacum om att utöka stråksektionen och ta upp temat igen, kanske i några variationer och understämmor 😏 Berätta gärna mer var du vill komma med låten så är det lättare att ge kritik.

OK, now we're talking... Jag vill få en tempoväxling och/eller ett annat passande känsla

(går nästan uteslutande efter känslan och harmonin). Kan inte det här med verser och

refränger, måste kanske läsa lite litteratur... eller som en vän sade till mig idag...

att jag skulle spela någons annans stycke och förstå hur den uppdelningen är för att

lättare få "egna" idéer.

Vad tycker ni?

(För mig finns det inga "egna" idéer - allt finns redan där "ute" - det gäller bara att

fånga den och ge uttryck för dess väsen. Låter lite flummigt va'? Hur skall jag förklara -

det jag nu har skapat - Violins and Aahs - är en idé som jag fick bara sådär. Jag spelar

och mina fingar letar själva fram till tonerna och jag bara lyssnar om det är harmoniskt

och med intensiv känsla eller inte - så bollar jag tills jag hittar det enda alternativet

Kanske är lättare att pröva sig fram genom noter?

Om du har tillgång till ett nothanteringsprogram, lägg in filen så kan du kolla på allt som noter istället. Kan va ett lätt sätt att jobba eftersom du kan pröva dig fram och höra olika toner/harmonier i realtid. Enda nackdelen om du nu har spelat in det rakt av så kanske det blir en svårläst notbild eftersom vi inte spelar exakt på slagen (som tur är) Tips

Och som du säger, lyssna på sån musik i den här stilen som du tycker om så kan du få en del tips om uppbyggnad, harmonier osv 😆

Dela på andra sajter

😉  😄  😆

AKAI kan du importera i Kontakt

Kompakt tror jag har begränsningar i största allmänhet men jag tror samtidigt att Spectrasonicsskivorna har olika stora banker ( multisamplingar ) beroende på hur stor kapacitet din sampleplayer har så det borde gå att ta vad som helst som läser AKAI felfritt

Jag har ganska framgångsrikt importerat några av mina AKAIskivor i både Battery och Kontakt med bibehållna layers och splitpunkter..

Men att säga 100% vågar jag inte 😄

OK demoniqus,

Bra att veta... huh... det är inte billigt det här...

Förstår varför piratkopierade program och ljudbanker

finns i omlopp... men visst, vill man ha bland det bästa

som går att få tag på så kostar det också - självklart...

Men det svider ändå - Ack, ach aajj...

🙁😲😉

Dela på andra sajter

Håller med vacum om att utöka stråksektionen och ta upp temat igen, kanske i några variationer och understämmor 😆 Berätta gärna mer var du vill komma med låten så är det lättare att ge kritik.

lättare få "egna" idéer.

Vad tycker ni?

Kanske är lättare att pröva sig fram genom noter?

Om du har tillgång till ett nothanteringsprogram, lägg in filen så kan du kolla på allt som noter istället. Kan va ett lätt sätt att jobba eftersom du kan pröva dig fram och höra olika toner/harmonier i realtid. Enda nackdelen om du nu har spelat in det rakt av så kanske det blir en svårläst notbild eftersom vi inte spelar exakt på slagen (som tur är) Tips

Och som du säger, lyssna på sån musik i den här stilen som du tycker om så kan du få en del tips om uppbyggnad, harmonier osv 😉

Hmm Jazzman - kanske får jag ta den "hårda" vägen och lära mig noter...

Säkerligen är det inte bortkastad - ett nytt sätt att kunna förstå musik på

är aldrig fel...

Och visst - lyssna på andra stycken för att förstå helheten..

Tack alla ni som har svarat... får fortsätta med "Violins and Aahs" i min

lilla "kammare"....

Och spara en hel del pengar eller ta på avbetalning... fast är redan skuldsatt

så det får ta sin lilla tid det här med musikskapandet... ooh - om man bara kunde

vinna en hel del pengar och så pass mycket att man kunde avsätta ca 200.000 SEK

på musik, det skulle jag göra utan att tveka en sekund... men det får bli i dagsläget

det långa och hårda vägen - sparandet.

😲

Dela på andra sajter

men det får bli i dagsläget

det långa och hårda vägen - sparandet.

😆

..eller 12 månader räntefritt...det kör alltid jag när det dyker upp nåt smaskigt dyrt som man inte har - råd - att spara till.. 😲

Dela på andra sajter

Jo, men det låter inte illa. Som sagt var känns det oms en grov skiss som behöver bearbetas mycket. Jag skulle köra vidare med GPO som flera har sagt. Försök att orkestrera lite, köra hela symfoniorkestern enligt harmonierna och forsätt att brodera. 🙂

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.