Jump to content
Annons

Filmtips!


ChrioN

Recommended Posts

Tog mig precis igenom Amelie från Montmartre och blev nog allt lite besviken efter att ha hört allas glädjerop när man nämner filmen. En svag 4 av 5 är den värd på sin höjd. Fint foto dock.

Fast Jeunets tidigare filmer (som han gjorde tillsammans med Caro) är mycket bättre! Till exempel kortfilmen Things I like, Things I don't like där man ser mycket av fröna till Amelie från Montmartre, och Delikatessen som är en av mina absoluta favoritfilmer!

Det är nog mest mig det är fel på. Har lite svårt för fransk film helt enkelt.

svårt för fransk film? då missar du mycket, vill jag lova! hela franska sextiotalet är underbart. tidigare än så gjordes också en hel del bra. att missa truffaut, godard, marker osv är snudd på en synd (;

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

hehe. Jag är hemsk när det gäller film. Allt innan 1970 sågar jag. Dessutom gillar jag mest av allt hollywoodfilmer. Kan inte hjälpa det, men sån är jag. Fast det bästa jag sett på ett bra tag är Fyra Nyanser av Brunt.

Link to comment
Dela på andra sajter

såg precis sextiotalsfilmatiseringen av Vem är rädd för Virginia Wolff? otroligt bra! hela film noirperioden var också jättebra, med Nicolas Ray och Fritz Lang som bästa exempel.

dissa inte gammal film! ny film är absolut inte dålig, men det har gjorts så otroligt mycket bra gammalt.

(säger jag som inte gillar musik gjord före 1980, utom möjligtvis the free design, men de är ett undantag ) :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

schmetfad (oregistrerad)
Annars är det ju få filmer man kan skratta så gott åt som Rambo... 

Om man söker film att skratta åt....

Ingen annan än jag som är stolt ägare till Hercules goes bananas? bättre än så här blir det inte!!

Hercules Goes Bananas

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina toppfilmer:

L'année derniére à Marienbad (Förra året i Marienbad) Bästa dramat

L'eclisse (Förmörkelsen) Bästa existensiella dramat

La Notte (Natten) (bästa relationsdramat)

Il deserto Rosso (Den röda öknen) Bästa existensialla dramat 2)

L'avventura (Förbindelsen)

Blade Runner (Bästa SF)

2001 (Bästa SF 2)

Parallax View (Bästa konspirationsfilmen)

The Conversation (Också en superbra "Konspirationsfilm")

Passion of the Christ (Bästa historiska film)

Le Mans (Bästa sportfilmen)

La Pianiste (Bästa dramat på minst tio år)

Maya Derens filmer (bästa experimentella filmer)

Min bottenfilmer:

Dr. Minx (deckare inspelade av porrskådisar som ville bli seriösa)

Independece day

Stargate

Link to comment
Dela på andra sajter

Independence Day är en ytterst bra film. Tänk dig söndag klockan 11.30. Du har en chipspåse, 2L Juice och kanske tillochmed en frukost framför dig. Dessutom är du sådär lagom bakis så du inte har lust att göra mycket annat än att ligga framför TVn och softa dom närmsta 10 timmarna. På TV visas det hysterisk tecknad film (alternativt CBS 60 minutes) och du är alldeles för trött och ofokuserad för att orka hänga med i nåt kvalitativt intellektuellt drama som du råkar ha liggandes nånstans men inte sett. Just precis är Independence Day förmodligen världens bästa film.

1. Du har sett den förr och kan lätt slumra till några minuter då och då. Även om man inte sett den förr är det inga problem alls att hänga om man missar en bit.

2. Det finns inga konstiga saker du behöver fundera över. Härligt ren och linjär amerikansk stereotyp rymd-action när den är som bäst.

3. Filmen är ju hysterisk rolig nästan hela tiden. Ungefär på samma sätt som nån påpekade att Rambofilmerna är. Fast denna är inte lika våldsam vilket gör den mer lättsmält en söndagsförmiddag.

4. Effekterna! Klarar man inte av handlingen så kan man alltid vila ögonen på vackert datorgenererade rymdskepp och förundras över hur stora dom är. Ungefär som Godzilla. Här spelar verkligen storleken roll!

5. Lättsmälthetsfaktorn. Det finns lite oneliners som är helt ok och det bidrar helt klart till att man genom hela filmen kan ligga lagom avslappnad och titta med ett halvt öga men ändå hålla intresset uppe. Här har dom verkligen vägt av med fingertoppskänsla! I Rambo misslyckades dom helt (Stallone öppnar ju knappt mun under hela filmen och när han gör det så skäms man bara)

Det enda jag stör mig på är den alldeles för stora dynamiken i dessa moderna hollywood-scifi-action-rullar. Varenda gång man lyckas slumra till så börjar det smälla och skrika så man vaknar upp och undrar vad fan som står på. Blir lite bättre om man kör på TVns interna högtalare, men en fet limiter på hela mixen skulle va ännu bättre. Att dom inte tänker på det, killarna i Hollywood.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stalingrad är en ganska trevligt krigsfilm, såg den för alldelles för många år sen nu, men det viktigaste kommer jag iaf ihåg: Alla dör på slutet! När det gäller krigsfilmer borde de flesta gå ut på att huvudpersonen/erna dör på ett mycket osentimentalt sätt utan stråkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stalingrad är en ganska trevligt krigsfilm, såg den för alldelles för många år sen nu, men det viktigaste kommer jag iaf ihåg: Alla dör på slutet! När det gäller krigsfilmer borde de flesta gå ut på att huvudpersonen/erna dör på ett mycket osentimentalt sätt utan stråkar.

Du kan låna av mig om vi inte ska ha en filmkväll.. tjo. den gör sig verkligen som kvällsnöje... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag redan har tipsat om den här här, men om man är det minsta intresserad av science fiction borde man absolut se sci-fi-klassikern med stort K: Metropolis

Snacka om inspirationskälla!!

Edit: Insåg just att det blev lite knasigt med syftningen när jag lade till sci-fi- framför klassiker med stort K.... 😮

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad roligt att inte var och varannan har "Pulp Fiction" på sin lista, världens mest överskattade film.

Ingen inbördes ordning. Många bra filmer har redan nämnts. Jag vill bara lägga till ett par som alla borde se.

Terry Gilliam heter mannen som gjorde alla animationerna i Monthy Python (han deltar också i en och annan sketch). Hans absoluta mästerverk är "Brazil". Om Du undrar ungefär vad den handlar om så kan jag berätta att han från början tänkte kalla den "1984 1/2"! Medverkar gör bl a Jonathan Pryce, Robert De Niro, Michael Palin och Bob Hoskins. Den är fantastiskt svart, drastisk, humoristisk och innehåller helt överraskande vändningar. Man vet inte hur filmen slutar förrän ca 5 sekunder innan slutet! Han har gjort ett par andra som har sina förtjänster, trots vad kritikerna tyckt. "Fisher King" var jättefin och "Baron Münchausens äventyr" är mycket bättre än sitt rykte. Titta på filmer av en man som hyllar fantasin och kreativiteten!

En fransk film som är otroligt bra är "Jean De Florette". Den är i två delar. Första delen heter just "J D F" och den andra delen "Manons källa". Yves Montand i en av sina bästa roller, Daniel Auelil och Gerard Depardieau i en fantastisk film om liv, kärlek, hat, hämnd, död......... Du må ha ett hjärta av sten för att inte svepas med i alla känslostormarna!

"Kingpin" är ju nästan lika kul som "Dum, dummare" och Jim Carrey är ju otroligt rolig om man är på humör för en gnutta överspel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Terry Gilliam heter mannen som gjorde alla animationerna i Monthy Python (han deltar också i en och annan sketch). Hans absoluta mästerverk är "Brazil".

Ja, Brazil var kanon när den kom och den håller fortfarande!

Konstigt nog gäller det även för Metropolis (även om jag inte var född då, hehe) men den håller idémässigt fortfarande. Idag är statstolitarismen bara utbytt mot korporationismen. Vi har ju märkt att skillnaderna är märkligt små.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har sagt Jackie Brown? En helt vanlig film som är extremt trevlig på något sätt.

Samt: Ray. Handlar om Ray Charles liv. Väldigt väldigt sevärd.

Kom på en till film som är riktigt bra: Butterfly effect. Iaf om man inte har några förväntningar om den.

En till: Route *något*, påminner om Big fish.

Finns även hur mycket anime som helst. Kan nämna serien Saikano. 13 delar. Garanterad ångest. Eventuellt en tår eller två.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...