Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Håller på med en lugnare låt (105bpm) som jag tror blir lite hårdrock/80-tal/ballad stuk.

Vad skall jag sträva efter för att få till rätt känsla i sången? Gärna lite förslag på pluggar

och vilka presets alt. hur jag tweakar till det för att få till ett så bra sångljud som möjligt.

När man lyssnar på More Power Ballads m.m så är det mycket dealay samt schyssta reverb.

Annons
Postat
Tjena!

Håller på med en lugnare låt (105bpm) som jag tror blir lite hårdrock/80-tal/ballad stuk.

Vad skall jag sträva efter för att få till rätt känsla i sången? Gärna lite förslag på pluggar

och vilka presets alt. hur jag tweakar till det för att få till ett så bra sångljud som möjligt.

När man lyssnar på More Power Ballads m.m så är det mycket dealay samt schyssta reverb.

jag har tyvärr inte gåvan att förklara så otroligt bra som andra här på forumet, men 80-tal är ju min genre så det borde ju ligga mitt sinne till lags att iallafall försöka mig på en förklaring.. 😛 Ska också be min eminente kompanjon "Limpan" att förklara det lite närmre.

Men du har alldeles rätt! Delay och reverb. Och dubbar. Dubba all sång i stort sett. Använd det som en effekt. Blanda korta och långa delay som du skickar ut till höger och vänster och spruta på lite reverb för att "limma ihop" det. 🙂

Postat

Tack Robert!!

Riktigt lättfattat var det oxå, skall sätta mig i kväll och testa det!

1000 tack

Steffe

• 2 månader senare...
hygienteknikern (oregistrerad)
Postat

Fläska på med flanger på något röstspår i en brygga eller liknande.

Postat

Och sångstilen gör en hel del. Nästan alla sjöng ut och hade stöd på ett helt annat sätt på den tiden. Det var ett expressivt årtionde på ett helt annat sätt än nu.

Postat

Gatead virvel med mkt reverb !!!

Wawes renisance reverb funkar bra om man saknar äkta hårdvarureverb från 80 talet ex

Lexicon Lxp 1, Dynacord drp 20 eller yamaha spx 90.

Eller någon av dom riktigt feta lexicon 480 eller pcm 60,70,80.

Finns visserligen impuls samplingar att ladda ner på nätet på dom här som man kan ladda in i wawes IR1

eller likande för äkta 80-tals ljud i datorn.

kolla in:

http://noisevault.com/nv/index.php?option=...y&Itemid=29

http://noisevault.com/nv/index.php?option=...ctcat&cat=7

Glöm inte skumma pitch effekter ala Eventitide h3000 eller lexicon lxp-5 / 15 på gitarrerna:

http://noisevault.com/nv/index.php?option=...tcat&cat=10

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.