Steve-o Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 Tjena! Håller på med en lugnare låt (105bpm) som jag tror blir lite hårdrock/80-tal/ballad stuk. Vad skall jag sträva efter för att få till rätt känsla i sången? Gärna lite förslag på pluggar och vilka presets alt. hur jag tweakar till det för att få till ett så bra sångljud som möjligt. När man lyssnar på More Power Ballads m.m så är det mycket dealay samt schyssta reverb.
RoBERT Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 Tjena!Håller på med en lugnare låt (105bpm) som jag tror blir lite hårdrock/80-tal/ballad stuk. Vad skall jag sträva efter för att få till rätt känsla i sången? Gärna lite förslag på pluggar och vilka presets alt. hur jag tweakar till det för att få till ett så bra sångljud som möjligt. När man lyssnar på More Power Ballads m.m så är det mycket dealay samt schyssta reverb. jag har tyvärr inte gåvan att förklara så otroligt bra som andra här på forumet, men 80-tal är ju min genre så det borde ju ligga mitt sinne till lags att iallafall försöka mig på en förklaring.. 😛 Ska också be min eminente kompanjon "Limpan" att förklara det lite närmre. Men du har alldeles rätt! Delay och reverb. Och dubbar. Dubba all sång i stort sett. Använd det som en effekt. Blanda korta och långa delay som du skickar ut till höger och vänster och spruta på lite reverb för att "limma ihop" det. 🙂
Steve-o Postat 30 oktober 2008 Trådstartare Postat 30 oktober 2008 Tack Robert!! Riktigt lättfattat var det oxå, skall sätta mig i kväll och testa det! 1000 tack Steffe
hygienteknikern (oregistrerad) Postat 4 januari 2009 Postat 4 januari 2009 Fläska på med flanger på något röstspår i en brygga eller liknande.
marc Postat 4 januari 2009 Postat 4 januari 2009 Glöm inte att snaren i taket och mixa med Yamaha NS10or. 🙂
laxlaxlax Postat 4 januari 2009 Postat 4 januari 2009 Och sångstilen gör en hel del. Nästan alla sjöng ut och hade stöd på ett helt annat sätt på den tiden. Det var ett expressivt årtionde på ett helt annat sätt än nu.
KaH Postat 4 januari 2009 Postat 4 januari 2009 Gatead virvel med mkt reverb !!! Wawes renisance reverb funkar bra om man saknar äkta hårdvarureverb från 80 talet ex Lexicon Lxp 1, Dynacord drp 20 eller yamaha spx 90. Eller någon av dom riktigt feta lexicon 480 eller pcm 60,70,80. Finns visserligen impuls samplingar att ladda ner på nätet på dom här som man kan ladda in i wawes IR1 eller likande för äkta 80-tals ljud i datorn. kolla in: http://noisevault.com/nv/index.php?option=...y&Itemid=29 http://noisevault.com/nv/index.php?option=...ctcat&cat=7 Glöm inte skumma pitch effekter ala Eventitide h3000 eller lexicon lxp-5 / 15 på gitarrerna: http://noisevault.com/nv/index.php?option=...tcat&cat=10
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.