Jump to content
Annons

Ljudkort till studion.

Recommended Posts

Postat

Jag har varit helt såld på att köpa ett Apogee Ensemble men det käns lite för dyrt. Så jag har funderat på en liten kompremis.

Då jag även spelar in trummor så behöver jag minst 8 in. Apogee Ensemble har ju bara 4mic premps och att köpa till extra till det vill inte plånboken:P.

Det jag då tänkte var att köpa ett Apogee Duet, spela in gitarr, bas, sång, synt mm. Men sedan när det kommer till att spela in trummor så blir det lite tomt på ingångar och funderade då på att köpa ett Focusrite Saffire PRO 24I/O för detta ändamål.

Kan ju spela in allt via Focusrite Saffire pro;n med såklart, men men får kanske ut bättre ljudkvalite ur Apogees Duet + att jag vill ha ett litet portabelt ljudkort till min MBP då jag förflyttar mig hela tiden.

Annons
Postat

eller är det smartare att köpa ett RME Fireface 800/konetckt 48 och skita i duet :/.

Postat
eller är det smartare att köpa ett RME Fireface 800/konetckt 48 och skita i duet :/.

Det är det nog eftersom du vid behov kan skaffa en bättre extern preamp som du kan koppla in på S/Pdif - och fortfarande bara ha ett ljudkort att tänka på.

Om du kör Cubase, så ska du kanske också ta en titt på Steinbergs nya ljudinterface, MR816...

Postat (redigerat)

Det liger något i det du säger. Det käns också lite som en vill-ha-produkt (duet), och man gör ju gärna saker till sin fördel 😉.

Jag får funderar lite, men arnars tror jag att jag köper ett RME Fireface 800.

En annan fråga bara, är det bättre komponenter/mic preamps osv i duet/ensemble (för det är väll samma) än i fireface 800? Eller är det knappt märkabart i slutet???

Använder Logic.

Redigerat av Gäst
Postat (redigerat)
Det liger något i det du säger. Det käns också lite som en vill-ha-produkt (duet), och man gör ju gärna saker till sin fördel 😉.

Jag får funderar lite, men arnars tror jag att jag köper ett RME Fireface 800.

En annan fråga bara, är det bättre komponenter/mic preamps osv i duet/ensemble (för det är väll samma) än i fireface 800? Eller är det knappt märkabart i slutet???

Använder Logic.

Jag gick i samma funderingar nyligen och bestämde mig efter mycket vånda för Ensemble efter att ha haft och varit mycket nöjd med Duet en tid. I mitt letande sprang jag på ett jämförande test mellan Ensemble och Fireface 800. Problemet är att jag inte minns var jag hittade det och vet inte om jag får lägga ut det hur som helst. Tror det kan ha varit på Gearslutz, men är inte säker. Kontentan var, i mina öron iaf, att båda låter väldigt bra. Det finns definitivt skillnader dem emellan, och vilken man gillar bäst är naturligtvis en smaksak. Jag gillar Apogee's ljud, men har full förståelse för att folk älskar sina RME-kort.

Du borde kanske även ge Metric Halo en chans. Lite dyrare än Fireface 800, men billigare än Ensemble. 8 preampar om jag inte minns fel, och någon kul effektmojäng inbyggd.

Edit: Glömde ju en sak, Duet och Ensemble ska ha samma AD/DA-omvandlare och preampar, ja.

Redigerat av gumpbert
Postat (redigerat)

Det som talar mest för ett Apogee är att det fungerar felfritt med din Mac (under förutsättning att du inte köper en ny MacBook då denna saknar FireWire-port vilket gör att inget externt FireWire-ljudkort fungerar). Var ett tag sedan jag själv bestämde mig för att köpa ett Apogee Ensemble istället för ett RME FireFace800 eftersom min iMac har Agere-chipet, som hade problem med RME FireFace800. Hur det är nu vet jag inte men RMEs egna forum ger dig säkert svaret. Upptäckte också att TC Electronics Konnekt 48, som jag också var intresserad av, krävde en egen dedikerad FireWire-buss. Med detta sagt är det en god idé att kolla upp alla tilltänkta ljudkort och se ifall de kräver en egen dedikerad FireWire buss eller inte om man har för avsikt att använda sig av en extern FireWire hårddisk upptill.

Mitt krav var att köra ett externt FireWire-ljudkort tillsammans med en extern hårddisk via FireWire och då fanns endast Apogee Ensemble kvar som uppfyllde mina krav. Min lösningen kan du läsa mer om här.

Enda nackdelen jag ser med Apogee Ensemble är att Apogee inte lyckats fullt ut med sina drivrutiner vilket gör att RMEs FireFace800 klarar en högre belastning, mer i ämnet står att läsa här. Hurvida det är ett problem eller inte låter jag vara osagt. Personligen tycker jag det går bra att frysa spår ifall man slår i belastningstaket.

Redigerat av Implasticyde
Postat (redigerat)

Apogees Duet har obalancerade uttgångar om jag fattat detta rätt. Men vad betyder det, eller alltså vad påverkar detta? När ska man ha balancerade samt obalancerade???

Redigerat av Gäst
Postat
Apogees Duet har obalancerade uttgångar om jag fattat detta rätt. Men vad betyder det, eller alltså vad påverkar detta? När ska man ha balancerade samt obalancerade???

Det beror på dina krav.

Så länge du sköter all produktion i datorn och håller lyssningen med inte allt för långa kablar så tror jag inte du kommer störas av det.

Saxat från annat forum:

Vid vanlig överföring av signaler med vanligt kablage (en plustråd och en minus/jord) så kan kablaget fånga upp störningar och brus och en del andra negativa effekter kan också påverka slutresultatet.

När man överför signaler med balanserade kablar (anslutna till balanserade in och utgångar) så överför man signalerna med 3 ledare istället för två. En av dom är jord (skärm) och två signal-ledare. signalen i dessa två ledare är spegelvända och tanken är att störningar och andra negativa effekter oftast är lika i alla ledarna. Poängen med balanserad överföring är sen att man använder bara det som är skillnaden mellan de 2 olika signal-ledarna och m.a.o. så eliminerar man alla former av störningar och negativa effekter som uppstår samtidigt i de båda signal-ledarna.

Metoden är effektiv och är nästan lika okänslig för störningar som digital överföring, framförallt när man ska överföra signaler över lite längre avstånd.

Postat

Det låter med andra ord inte som det spelar så himla stor roll på något vis, fast det kanske gör det??😉!!. Kan det göra väldigt mycket störningar och brus, då är det ju inte specielt kul?? Någon som vet eller har erfarenhet, eller är det bara att ha så korta överföringssträckor mellan mic-instru till ljudkortet så är det ingen större fara? Vad är kort kabel iså??🙂

Postat
Det låter med andra ord inte som det spelar så himla stor roll på något vis, fast det kanske gör det??😏!!. Kan det göra väldigt mycket störningar och brus, då är det ju inte specielt kul?? Någon som vet eller har erfarenhet, eller är det bara att ha så korta överföringssträckor mellan mic-instru till ljudkortet så är det ingen större fara? Vad är kort kabel iså??🙁

Det var alltså på utgångarna detta gällde. Inte ingångarna. Dom är balanserade.

Ju längre kablarna är från ljudkortet till din förstärkare, beroende på hur mycket störningar du har i ditt rum. så påverkar det. Det betyder att du kan ha 20 meter sladd och inte märka något eller 5 meter sladd och höra hur mycket störningar som helst.

Men ju kortare, desto mindre risk.

Men igen, det gäller BARA lyssningen.

Postat

Jaha se där, fan va bra 🙂. Men det blir suppereoo det, tack för svar 🙂...hade!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.