Gäst Postat 31 oktober 2008 Postat 31 oktober 2008 (redigerat) Okey, nej det jag tänkte var att om man bara har garnati och vill vara så säker på att det kommer täcka allt så är det kanske bättre att skaffa sig en drullegaranti. Nu tänker ju jag utifrån mig själv och vad jag vart ute för, men jag har flera ggr åkt på att, nej detta täcker inte garantin och nu får du betala felsöknings avgift. Sedan så kommer man på att fan skulle haft en drullegaranti, då är det försent. Redigerat 31 oktober 2008 av Gäst
debatt Postat 31 oktober 2008 Trådstartare Postat 31 oktober 2008 (redigerat) Okey, nej det jag tänkte var att om man bara har garnati och vill vara så säker på att det kommer täcka allt så är det kanske bättre att skaffa sig en drullegaranti.Nu tänker ju jag utifrån mig själv och vad jag vart ute för, men jag har flera ggr åkt på att, nej detta täcker inte garantin och nu får du betala felsöknings avgift. Sedan så kommer man på att fan skulle haft en drullegaranti, då är det försent. Jo, men en drulleförsäkring bygger ju på att man själv varit drullaktig. Att du åkt på undersökningsavgift är inte hela världen, det rör sig om 300 spänn, men att ha en garanti som är förlängd och sedan få höra att felet inte täcks av garantin är ruttet. Drabbade mig nyligen då jag köpte en digitalkamera (pixeldöd) med förlängd fem års garanti. Fallet är inte över ännu. Jag borde ha fått veta att pixelfel inte ingick. 😛 //:debatt Redigerat 31 oktober 2008 av debatt
rainydays Postat 31 oktober 2008 Postat 31 oktober 2008 På en laptop tycker jag det är värt att betala extra för 3 års garanti eftersom de i regel slits mer. På en stationär är det inte lika nödvändigt tycker jag.
debatt Postat 31 oktober 2008 Trådstartare Postat 31 oktober 2008 På en laptop tycker jag det är värt att betala extra för 3 års garanti eftersom de i regel slits mer. På en stationär är det inte lika nödvändigt tycker jag. Om jag fattade onajj korrekt så menar han att tre års garanti bara täcker ursprungliga fabrikationsfel, och INTE om en pryl genom slitage slutar att fungera. Men... "no questions asked", förutsätter jag, från säljarens sida. 😛 //:debatt
rainydays Postat 31 oktober 2008 Postat 31 oktober 2008 Om jag fattade onajj korrekt så menar han att tre års garanti bara täcker ursprungliga fabrikationsfel, och INTE om en pryl genom slitage slutar att fungera. Men... "no questions asked", förutsätter jag, från säljarens sida. 😛 Alltså, under normalt slitage ska det ju täckas. En hårddisk går ju tex sönder mycket snabbare i en laptop än i en stationär, och den täcks ju givetvis på garantin om den pajar under normal användning. Det är ju skillnad på rena fabrikationsfel och på att en produkt ska hålla för att användas under tre år.
debatt Postat 31 oktober 2008 Trådstartare Postat 31 oktober 2008 En hårddisk går ju tex sönder mycket snabbare i en laptop än i en stationär, och den täcks ju givetvis på garantin om den pajar under normal användning. Det är ju skillnad på rena fabrikationsfel och på att en produkt ska hålla för att användas under tre år. Alltså, jag har haft en inbyggd Toshiba hdd på 80 GB och 4200 rpm i min HP-laptop i 3.5 år nu och den har alltid fungerat klanderfritt. Men de 2 dyra snabba Seagate jag haft för stationärt bruk var helt kassa och totalkvaddade efter drygt ett år. Den externa snabba dyrare hdd jag har till min laptop svarar inte ibland, men annars har den fungerat. Så... den billigaste och slöaste av de 4 har varit bäst. Lustigt. 😆 //:debatt
debatt Postat 31 oktober 2008 Trådstartare Postat 31 oktober 2008 (redigerat) Lutar åt en Dell D830 med nVidia Quadro 128 MB eget grafikminne. Kan ta ytterligare max 128 MB från RAM. 7200 rpm hdd, 4 GB RAM, Intel DualCore cpu 2.53 GHz, pc card typ II, express card, firewire, 3 usb 2.0, cd/dv-brännare, 15" skärm, Win XP Pro. 3 års garanti på plats. 12900 kr. Min budgetgräns. För de pengarna kan jag få en stationär musikdedikerad Frost Rasqal med inbyggt Infrasonic Quartet ljudkort (10 papp), utbyggt maxat RAM (4 GB) som tillval (0.8 papp), Philips lcd-skärm (med fullständig pixelgaranti) (1.8 papp) och trådlöst tangentbord med pekplatta (0.3 papp). Men Frost har bara 1 års garanti. Hur Frost-en kan fungera så bra till musik övergår mitt förstånd dock, eftersom grafikkretsen helt saknar eget minne enligt en uppgift jag fått, och därmed tar allt från RAM. Om Dell-en ändå inte fungerar till musik, blir det väl en stationär Frost också så småningom. Men nu har jag funderat färdigt denna helgen iaf... Beställning nästa vecka. Om ingen hittar en laptop med HELT dedikerat grafikminne och som INTE tar något alls från RAM. Mitt behov av att datorn ska vara mobil är stort har det visat sig på senare tid och det är bara bra att skärmen på Dell-en bara är 15", lättare, mindre. Min HP-17"-tummare på 5 kg inkl nätadapter har varit tung i längden. 😆 //:debatt Redigerat 31 oktober 2008 av debatt
debatt Postat 31 oktober 2008 Trådstartare Postat 31 oktober 2008 (redigerat) Hej igen! Innan jag går till skivaffär'n... Fick snabbt mail från datorbutiken. Bra! Det visade sig att man kan stänga av Turbocache-funktionen i Windows XP om man vill. Åtminstone för den aktuella Dell-pc-n. Om det lätt låter sig göras och om man lätt kan få tillbaka funktionen förtäljer inte historien. Fick dessutom veta att den grafikkrets som ingår antingen kommer med 128 MB eller 256 MB. Vad som ingår vet jag inte. Fick även verifierat att mitt ljudkort passar. Win XP är installerat men kommer inte på cd. 1) Hur man gör en egen Win XP-cd undrar jag nu, för det bör man väl göra. Är det svårt? 2) Jag har ju en Win Xp (fast Home då) -cd redan, i och med min nuvarande HP-laptop. Borde jag registrera det nånstans? Ja, så kanske jag kan använda den redan färdiga cd-n om det skulle behövas? 😉 //:debatt Redigerat 31 oktober 2008 av debatt
Gäst Postat 31 oktober 2008 Postat 31 oktober 2008 Till att börja med måste du ladda hem windows xp, sedan får du packa upp den med exempel winrar (som du också laddar hem). När du packat upp den kan du ju testa att allt fungerar (det borde komma upp ett fönster som frågar fall du vill installera xp osv. Men när du ska bränna den måste du se till att göra den bootbar. Du kan ex använda dig av Nero (finns massa olika, andra företad med, google.) Bränna den som bootbar cd/dvd eller som data skiva. Obs se till så att den i iso format (tror det heter så rätta mig arnars) Det sa bli det när du har pakat upp den! Hoppas du fattar. När du bootar cd och installerar (om du vet hur man gör) så kom ihåg att ha cdkey arnars kan det bli jobbigt i värsta fall. Detta är olagligt ska jag då bara påpeka.
debatt Postat 1 november 2008 Trådstartare Postat 1 november 2008 (redigerat) Till att börja med måste du ladda hem windows xp, sedan får du packa upp den med exempel winrar (som du också laddar hem). Vaffö d? Jag får ju med win XP pro... Då behöver jag väl inte ladda ned det?! 🙂 Redigerat 1 november 2008 av debatt
Gäst Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 om du inte har det på cd/usb minne eller liknande måste du ju ladda ner det. Du kan inte bränna ut det genom datorn på någon vänster bara för att det är installerat på datorn. Du har ju home på cd sa du sedan tidigare dator, fast om du vill ha pro måste du ladde hem det iså. Men varför ska du ha det på cd om du redan får det installerat på datorn?
debatt Postat 2 november 2008 Trådstartare Postat 2 november 2008 om du inte har det på cd/usb minne eller liknande måste du ju ladda ner det. Du kan inte bränna ut det genom datorn på någon vänster bara för att det är installerat på datorn. Du har ju home på cd sa du sedan tidigare dator, fast om du vill ha pro måste du ladde hem det iså. Men varför ska du ha det på cd om du redan får det installerat på datorn? Därför att jag varit med om på BÅDA mina tidigare datorer av filfragment i Windows försvunnit vid virusrensningar...
rainydays Postat 3 november 2008 Postat 3 november 2008 Detta är olagligt ska jag då bara påpeka. Visserligen olagligt, fast det är ett gränsfall i mitt tycke. Om man laddar hem just den version som är installerad på datorn (svensk OEM troligtvis) och använder det serienummer som följde med datorn så ser jag inget fel i det ärligt talat. Jag vet inte hur det är med sånnt nuförtiden, men för några år sedan var det ju iaf vanligt att det satt en återställningspartition på hårddisken som man kunde återställa systemet ifrån istället för att använda installationsskivan. Förmodar att de använder en sån lösning om de inte skickar med skivor. Vore ganska korkat annars.
Gäst Postat 3 november 2008 Postat 3 november 2008 Detta är olagligt ska jag då bara påpeka. Visserligen olagligt, fast det är ett gränsfall i mitt tycke. Om man laddar hem just den version som är installerad på datorn (svensk OEM troligtvis) och använder det serienummer som följde med datorn så ser jag inget fel i det ärligt talat. Jag vet inte hur det är med sånnt nuförtiden, men för några år sedan var det ju iaf vanligt att det satt en återställningspartition på hårddisken som man kunde återställa systemet ifrån istället för att använda installationsskivan. Förmodar att de använder en sån lösning om de inte skickar med skivor. Vore ganska korkat annars. Det är ju oftas så att du laddar hem xp från någon som laddat upp den, det är hans cd som, han har köpt och du använder en annan serial som du inte betalat för. Det brukar ju oftas vara så och då borde det vara olagligt. Men om du gör som du säger rainydays , har köpt det och har en serial så ska det kanske inte spela någn roll. Men som sakt det hag jag ingen an aning om. Tror det kan vara det ändå :S......
rainydays Postat 3 november 2008 Postat 3 november 2008 Det är ju oftas så att du laddar hem xp från någon som laddat upp den, det är hans cd som, han har köpt och du använder en annan serial som du inte betalat för. Nej, inte om man laddar ner en omodifierad installtionsskiva. Det finns däremot modifierade installationer där serienumret redan är ifyllt, och vanligtvis har de tagit bort och lagt till program och drivrutiner i dem med.
debatt Postat 3 november 2008 Trådstartare Postat 3 november 2008 Jag vet inte hur det är med sånnt nuförtiden, men för några år sedan var det ju iaf vanligt att det satt en återställningspartition på hårddisken som man kunde återställa systemet ifrån istället för att använda installationsskivan. Förmodar att de använder en sån lösning om de inte skickar med skivor. Vore ganska korkat annars. Ja, de nämnde i mail nåt om Recovery-cd, som jag kan skapa. E d svårt? Vad händer om Windows tappar filfragment - kanske orsakat av något virus så småningom - hjälper det då att skapa en Recovery-cd?? Vore typiskt att jag kom i det läget, och inte hade någon Win XP-cd att installera om det med... då Win XP slutat säljas dessutom... typ nästnästa år. Lite tragikomiskt är det dock att de inte kan svara på om grafikkortet kommer med 128 eller 256 MB grafikminne, eftersom det finns i två versioner och de vet inte det innan... 😉 //:debatt
Gäst Postat 3 november 2008 Postat 3 november 2008 Jag vet inte hur det är med sånnt nuförtiden, men för några år sedan var det ju iaf vanligt att det satt en återställningspartition på hårddisken som man kunde återställa systemet ifrån istället för att använda installationsskivan. Förmodar att de använder en sån lösning om de inte skickar med skivor. Vore ganska korkat annars. Ja, de nämnde i mail nåt om Recovery-cd, som jag kan skapa. E d svårt? Vad händer om Windows tappar filfragment - kanske orsakat av något virus så småningom - hjälper det då att skapa en Recovery-cd?? Vore typiskt att jag kom i det läget, och inte hade någon Win XP-cd att installera om det med... då Win XP slutat säljas dessutom... typ nästnästa år. Lite tragikomiskt är det dock att de inte kan svara på om grafikkortet kommer med 128 eller 256 MB grafikminne, eftersom det finns i två versioner och de vet inte det innan... 😉 //:debatt Det var konstigt:P, att dom inte vet vad som ska sälja :S? Skumt
Gäst Postat 3 november 2008 Postat 3 november 2008 Det är ju oftas så att du laddar hem xp från någon som laddat upp den, det är hans cd som, han har köpt och du använder en annan serial som du inte betalat för. Nej, inte om man laddar ner en omodifierad installtionsskiva. Det finns däremot modifierade installationer där serienumret redan är ifyllt, och vanligtvis har de tagit bort och lagt till program och drivrutiner i dem med. Men brukar det inte oftas vara så att man laddar med modifierade?. Men om man fixar en omodifierad så är det väll bar tuta och köra dåe 😉.
debatt Postat 3 november 2008 Trådstartare Postat 3 november 2008 Det är ju oftas så att du laddar hem xp från någon som laddat upp den, det är hans cd som, han har köpt och du använder en annan serial som du inte betalat för. Nej, inte om man laddar ner en omodifierad installtionsskiva. Det finns däremot modifierade installationer där serienumret redan är ifyllt, och vanligtvis har de tagit bort och lagt till program och drivrutiner i dem med. Men brukar det inte oftas vara så att man laddar med modifierade?. Men om man fixar en omodifierad så är det väll bar tuta och köra dåe 😐. Tror inte jag fick svar där riktigt. Hjälper det mig att göra en Recovery-cd inom någon dag om Windows XP så småningom går åt helvete (försvinner till viss del)? 🙂 //:debatt
Gäst Postat 3 november 2008 Postat 3 november 2008 Lite svårt att svara på, om det går helt åt helvete så din hdd pajar eller liknande är det inte mycket att göra. Jag skulle se till så att du gör en bakup så snart du kan!!!!!!! Med recovery så tar du inte bort något, du installerar om själv os kan man väll säga typ??. Man reparerar det, kanske inte så konstigt då det heter recovery cd.
debatt Postat 3 november 2008 Trådstartare Postat 3 november 2008 (redigerat) Eehh... om hd:n pajar eller om Win XP tappar ett och annat filfragment (vilket alltså hänt mig tidigare), kommer jag då att kunna tillgodogöra mig hela Win XP om jag har en recovery-cd?? 🙂 //:debatt Redigerat 4 november 2008 av debatt
debatt Postat 3 november 2008 Trådstartare Postat 3 november 2008 Jag skulle se till så att du gör en back up så snart du kan!!!!!!! Med recovery så tar du inte bort något, du installerar om själv os kan man väll säga typ??. Man reparerar det, kanske inte så konstigt då det heter recovery cd. Recovery-cd, är det samma sak som en back up? 🙂
Gäst Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 Jag skulle se till så att du gör en back up så snart du kan!!!!!!! Med recovery så tar du inte bort något, du installerar om själv os kan man väll säga typ??. Man reparerar det, kanske inte så konstigt då det heter recovery cd. Recovery-cd, är det samma sak som en back up? 🙂 Nej det är det inte! Back up gör du på dinna filer. Du säkerhetskopierar dinna filer till en extern hdd ex, så du har allt där ifall datorn skulle krasha eller något försvina.
Gäst Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 Eehh... om hd:n pajar eller om Win XP tappar ett och annat filfragment (vilket alltså hänt mig tidigare), kommer jag då att kunna tillgodogöra mig hela Win XP om jag har en recovery-cd?? 🙂 //:debatt Ja det kommer du kunna göra. Du kan likaså installera om själva OS på datorn med en vanlig XP skiva utan att radera bort någonting.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.