Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det är frågan.

Intel GMA 3100X har nog inget eget grafikminne - men är det inte samma kort som sitter i Mac??

Har nVidian 128 eller 256 MB grafikminne?

Kör bägge med Turbocache?

😆

//:debatt

Annons
Postat
Det är frågan.

Intel GMA 3100X har nog inget eget grafikminne - men är det inte samma kort som sitter i Mac??

Har nVidian 128 eller 256 MB grafikminne?

Kör bägge med Turbocache?

😛

Gamla vita MacBooken och Mac mini kör med Intels integrerade krets GMA 3100X

Postat (redigerat)

Jag skulle rekommendera Nvidia.

Det stämmer att Intel GMA3100X satt i den gamla vita Macbooken. (Mac Mini använder inte 3100, den kör fortfarande Intel GMA950 vilken satt i MacBook ytterligare en modell tillbaka i tiden.)

MacBook Pro har däremot aldrig haft Intel-grafik, den har Nvidia-kort. (Det Nvidia-chipset som sitter i nya MacBook och MacBook Pro är mycket kraftfullare än det Quadro NVS Mobile-chipset du nämner.)

Quadro NVS 135M kan fås med både 128 eller 256 MB, du får kolla med datorförsäljaren helt enkelt.

Och ja, det stämmer att 135M använder TurboCache.

Så bägge grafikkortsalternativen du räknar upp använder systemminnet istället för dedikerat grafikminne.

Vilka datorer är det du väljer mellan och varför dessa modeller?

Redigerat av Linus
Postat
Jag skulle rekommendera Nvidia.

Det stämmer att Intel GMA3100X satt i den gamla vita Macbooken. (Mac Mini använder inte 3100, den kör fortfarande Intel GMA950 vilken satt i MacBook ytterligare en modell tillbaka i tiden.)

MacBook Pro har däremot aldrig haft Intel-grafik, den har Nvidia-kort. (Det Nvidia-chipset som sitter i nya MacBook och MacBook Pro är mycket kraftfullare än det Quadro NVS Mobile-chipset du nämner.)

Quadro NVS 135M kan fås med både 128 eller 256 MB, du får kolla med datorförsäljaren helt enkelt.

Och ja, det stämmer att 135M använder TurboCache.

Så bägge grafikkortsalternativen du räknar upp använder systemminnet istället för dedikerat grafikminne.

Vilka datorer är det du väljer mellan och varför dessa modeller?

Dell D630 [9800 kr]

Specifikationer

Processortyp Intel Core 2 Duo T9300 6 MB cache

Chipset Intel Mobile 965PM Express

Processorhastighet 2.5 GHz

Minnestyp DDR II SDRAM - 667MHz - PC2-5300

Minne som ingår 2 GB

Maximalt minne 4 GB

Minnnesplatser (Lediga) 2(1)

Hårddiskstorlek 160 GB 7200 RPM (free fall sensor)

Hårddisktyp Serial-ATA

Skärmstorlek 14.1 tum WXGA+

Maximal skärmupplösning 1440 x 900 bp

Skärmtyp Matt

Grafikkort Intel GMA X3100

Optisk enhet DVD±RW (+R dubbla lager)

Modulplats 1 st upptagen

Antal Seriella portar 1 st

Antal Parallella portar Nej

Antal USB portar 4 st

Antal Firewire portar 1 st

Skärmanslutningar 1 x VGA

Expansionskort 1 x PC-Card typ I/II

Minneskortläsare Nej

Webbkamera Nej

TV-utgång Nej

Ljud Ja

Modem Ja

Infraröd Nej

Bluetooth Nej

Nätverk 10/100/1000 Mbps & WLAN 802.11a/b/g

Dockningsmöjlighet Ja

Drifttid batteri upp till 6 timmar (6-cells medföljer)

Operativsystem Windows XP Professional Svensk (förinstallerat)

Windows Vista Business på DVD

Tangentbord Svenskt

Pekdon Styrpinne och pekplatta

Fingeravtrycksläsare Nej

Dimensioner (BxDxH) 337 x 238 x 32.3 mm

Vikt 2.3 kg

Garanti 3 år på platsen service

och

Dell D830 [12900 kr]

Specifikationer

(Dells Latitude D830 är vår lösning med hög prestanda för yrkesfolk som kräver stationär kapacitet på resande fot – särskilt utvecklad för dem som använder avancerad grafik. Widescreen-alternativ maximerar visningskapaciteten och D830 är även optimerad för de senaste externa bildskärmarna så att användare kan få ut så mycket som möjligt av arbetsdagen var de än befinner sig.)

Processortyp Intel Core 2 Duo T9300 6 MB cache

Processorhastighet 2.53 GHz

Minne som ingår 4 GB (2 x 2 GB)

Maximalt minne 4 GB

Minnnesplatser (Lediga) 2(0)

Hårddiskstorlek 160 GB 7200 RPM (Fall free sensor)

Hårddisktyp Serial-ATA

Skärmstorlek 15.4 tum WXGA UltraSharp

Maximal skärmupplösning 1680 x 1050 bp

Grafikkort nVidia Quadro NVS 135M

Optisk enhet DVD±RW (+R dubbla lager)

Antal Seriella portar 1 st

Antal USB portar 3 st

Antal eSATA portar Nej

Expansionskort 1 x PC-Card typ I/II

1 x ExpressCard 54/34

Minneskortläsare Nej

Webbkamera Nej

TV-utgång Ja, S-video

Ljud Ja

Modem Ja

Infraröd Nej

Bluetooth Ja

Nätverk 10/100/1000 Mbps & WLAN 802.11a/g/n

Dockningsmöjlighet Ja

Drifttid batteri 6-cell 56W

Operativsystem Microsoft Windows XP Professional Svensk

Tangentbord Svenskt

Fingeravtrycksläsare Nej

Dimensioner (BxDxH) 361 x 262.6 x 35.3 mm

Vikt 2.71 kg

Garanti 3 år på platsen

Skiljer inte så mycket mellan modellerna... 2 GB RAM, grafikdelen, en expresscardplats, en usb-port mindre, s-video, bluetooth och 1 skärmtum mer, ger 3100 kr högre pris.

😄

Har blivit lite förvånad när jag märkt att Mac haft Intel GMA X3100-kortet, som anses "värdelöst" av recensenter ibland. Jag vet att det fungerat för den jag pratat med! Å andra sidan har han bytt ut internminnet från 1 till 2 GB och det rullar på ordentligt tydligen, för denne elektronikakompositör.

Det har tidigare i butikens spec stått att nVidia-kortet har 128 MB, men nu står det ingenting om det, utan just bara som saxat ovan. Tänkte att nVidia Quadron var bättre för musik än GMA X3100. Sedan skriver ju butiken lite väl mycket om yrkesgruppen "de som använder grafik mycket", för den datorn.

Ärligt talat har jag inte hittat EN ENDA laptop med dedikerat grafikminne utan turbocache!!!!! (om man bortser från rekonditionerade 3-4 år gamla HP-laptops (som den jag nu har haft) för 4500 kr inkl. 3 års utlovad garanti!!). Har även tittat in på nya Toshiba och Lenovo.

Dell:arna ovan har annars ALLT jag önskar;

Win XP (pro)

4 GB RAM /eller utbyggnad möjlig med en enda stav ytterligare, till 4 GB

Snabb hdd, 7200 rpm

PC Card typ II-plats (slipper köpa till dyr, tveksam adapter för mitt "gamla" ljudkort)

3 års garanti. Dessutom med reparera på platsen-service

1 firewire

Snabb cpu (Dual Core 2.5 GHz)

Mycket cache (6 MB)

Det är bara frågan nu, om grafikkortet osv etc...

Postat (redigerat)

Eller denna...

HP 8710P [14400 kr]

Specifikationer

Processortyp Intel Core 2 Duo T9300 6 MB L2-cache

Processorhastighet 2.5 GHz

Minne som ingår 2 GB

Maximalt minne 4 GB

Minnnesplatser (Lediga) 2(1)

Hårddiskstorlek 250 GB 5400 RPM

Hårddisktyp Serial-ATA

Skärmstorlek 17.0 tum WSXGA+

Maximal skärmupplösning 1680 x 1050 bp

Skärmtyp Matt

Grafikkort NVIDIA Quadro NVS 320M 256 MB (512 MB TurboCache)

Optisk enhet DVD±RW (+R dubbla lager) med LightScribe

Modulplats Nej

Antal Seriella portar Nej

Antal USB portar 6 st

1 x HDMI

Expansionskort 1 x PC-Card I/II

1 x SmartCard

Minneskortläsare Ja, läser SD/MMC/MS/MS Pro/xD-kort

Webbkamera Nej

TV-utgång Nej

Ljud Ja

Modem Ja

Infraröd Nej

Bluetooth Ja, version 2.0+EDR

Nätverk 10/100/1000 Mbps & WLAN 802.11a/b/g/n

Dockningsmöjlighet Ja

Drifttid batteri upp till 4 timmar

Operativsystem Microsoft Windows Vista Business

Svenska/Finska/Engelska

Windows XP Professional medlevereras på skiva*

Tangentbord Svenskt

Fingeravtrycksläsare Ja

Dimensioner (BxDxH) 393 x 275 x 33 mm

Vikt 3.4 kg

Garanti 3 år hämtservice

Övrigt TPM

Den hade kanske ett ännu bättre grafikkort...

Eller?

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Allt handlar om att man skall köpa den dator som passar just sina behov bäst. Vad andra rekomenderar dig beror på åsikter och erfarenheter men till syvene och sist är det ändå just du som gör valet.

Det som avgör borde basseras på kravspecifikation, pengar, val av operativsystem och med detta vilka program man vill köra. Vill man ha en så mångsidig dator som möjligt borde en Mac vara det bättre valet eftersom man med en sådan kan köra både OS X, Linux, Unix och, ifall man köper eller redan äger en Windows licens, även köra med Windows. Man får betala mer pengar rent generellt för en Mac jämfört med en märkes PC och trivs man bättre med Windows än OS X finns det ingen större anledning att välja en Mac ifall plånboken inte tillåter detta. Undantaget är om man använder Logic eller någon annan mjukvara som är optimerad och bunden till just OS X.

Lycka till med ditt datorköp och hoppas att du blir nöjd vadän du väljer!

Redigerat av Implasticyde
Postat
Allt handlar om att man skall köpa den dator som passar just sina behov bäst. Vad andra rekomenderar dig beror på åsikter och erfarenheter men till syvene och sist är det ändå just du som gör valet.

Ja, men frågan är om det finns en enda laptop med separat icke integrerat grafikkort i hela världen?

(och som i övrigt uppfyller mina krav naturligtvis).

😆

Postat (redigerat)

Det som avgör borde basseras på kravspecifikation, pengar, val av operativsystem och med detta vilka program man vill köra. Vill man ha en så mångsidig dator som möjligt borde en Mac vara det bättre valet eftersom man med en sådan kan köra både OS X, Linux, Unix och, ifall man köper eller redan äger en Windows licens, även köra med Windows. Man får betala mer pengar rent generellt för en Mac jämfört med en märkes PC och trivs man bättre med Windows än OS X finns det ingen större anledning att välja en Mac ifall plånboken inte tillåter detta. Undantaget är om man använder Logic eller någon annan mjukvara som är optimerad och bunden till just OS X.

Lycka till med ditt datorköp och hoppas att du blir nöjd vadän du väljer!

Ja tack, jag vill ha en laptop-pc med de krav jag ställde i början av tråden nånstans.

Kruxet är att den ska ha dedikerat icke integrerat grafikkort...

Finns det?

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Ja, men frågan är om det finns en enda laptop med separat icke integrerat grafikkort i hela världen?

(och som i övrigt uppfyller mina krav naturligtvis).

😆

Vet inte om det finns någon bärbar dator med icke integrerat grafikkort men rent spontant kom jag att tänka på MacBook som har både "integrerat" och separat grafikkort för tillfällen då man behöver mer grafikkraft. Har man bara tillräckligt med RAM (4GB?) borde det inte vara några större problem med ett grafikkort som använder sig av RAM-minnet? Man bör nog ha i åtanke att en bärbar dator är en kompromiss och att man dessutom får betala extra för kompromisandet.

Postat

Samtidigt blir det väldigt frustrerande när jag både har läst om och hört av privatpersoner, säljare och användare att det är bättre att ha ett så simpelt grafikkort som möjligt om man håller på och spelar in musik - det är till för gamers att ha ett påkostat grafikkort, en integrerad fjuttig platta duger gott, har de sagt...

Men ALLA fjuttiga grafikkretsar är väl integrerade med moderkortet?

Och saknar väl i de flesta fall eget minne, tar från RAM, åker snålskjuts på samma buss utan biljett osv.

😆

Postat
Har man bara tillräckligt med RAM (4GB?) borde det inte vara några större problem med ett grafikkort som använder sig av RAM-minnet? Man bör nog ha i åtanke att en bärbar dator är en kompromiss och att man dessutom får betala extra för kompromisandet.

Jag har fått svar från Mr Professore här på Forumet om att det inte spelar nån roll hur mycket RAM man har om grafiken och ljudet åker med samma buss... då är det kört ändå. Hmm.

ska själv ta bussen nu förresten//:debatt

😆

Postat (redigerat)
Samtidigt blir det väldigt frustrerande när jag både har läst om och hört av privatpersoner, säljare och användare att det är bättre att ha ett så simpelt grafikkort som möjligt om man håller på och spelar in musik - det är till för gamers att ha ett påkostat grafikkort, en integrerad fjuttig platta duger gott, har de sagt...

Men ALLA fjuttiga grafikkretsar är väl integrerade med moderkortet?

Och saknar väl i de flesta fall eget minne, tar från RAM, åker snålskjuts på samma buss utan biljett osv.

😆

För musikskapande behöver man inte ett kraftfullt grafikkort.

Är man gamer skall man i mina ögon inte ha en bärbar dator av följande anledningar.

1) Man har en liten skärm.

2) Man är begränsad av batteritid.

3) Grafikkorten är genereltt sett bättre i stationära datorer.

4) Ergonomiskt sett är en bärbar dator långt ifrån optimalt.

5) Man får betala en större slant för sämre prestanda.

EDIT: Särskrivning, är det av ondo?

Postat (redigerat)
Vet inte om det finns någon bärbar dator med icke integrerat grafikkort.

FTech Mobile (laptopen från Forss Technology) har väl ett grafikkort på 512 MB som är dedikerat och inte integrerat, tar inget från RAM och åker inte med samma buss, för den ska åt andra hållet...

Kruxet e att den betingar priset 20 papp.

TILLÄGG:Grafik: ATI Radeon® HD 2600 512MB (1280MB)

var tydligen den laptopens grafikkort. Kör med turbocache uppenbarligen.

MEN min gamla laptop (16 papp) hade ett dedikerat eget grafikkort på 256 MB som inte var integrerat och som inte heller var med på samma buss. Inte vad jag tror iaf, det står inget som säger motsatsen på lådan eller i någon handbok. Det gäller ett ATi Mobility Radeon X600. Någon som vet mera?

Men den modellen har ju nu utgått... Jag kan kanske få tag på en rekonditionerad för 4500 kr, med tre års garanti iofs. Finns ett ställe som har dylika iordningställda laptops.

Min fråga var väl egentligen om det nu finns någon laptop för cirka eller drygt 10 papp med ett sånt grafikkort som jag önskar.

Ety jag blivit varnad att handla laptop med integrerat grafikkort.

😄

Redigerat av debatt
Postat

Vill man ha en galet bra bärbar så finns det ju märken för det med ex http://www.rockdirect.com/

Up to 2x NVIDIA GeForce 9800M GTX 1GB SLi graphics !!!!!!!!!!!!!!

Supports up to 8GB DDR2 RAM (up to 800MHz) and

1.5 Terabyte Hard Disk

Up to Intel® Core™2 Quad processor Q9550 2.83GHz, 12MB Cache, 1333MHz

och nu snackar vi bärbardator ehm eller...ja för den som vill ha en laptop som är 394mm(W) x 299mm(D) x 60mm(H) och väger 5.6kg så visst 🙂.

Postat
Vill man ha en galet bra bärbar så finns det ju märken för det med ex http://www.rockdirect.com/

Up to 2x NVIDIA GeForce 9800M GTX 1GB SLi graphics !!!!!!!!!!!!!!

Supports up to 8GB DDR2 RAM (up to 800MHz) and

1.5 Terabyte Hard Disk

Up to Intel® Core™2 Quad processor Q9550 2.83GHz, 12MB Cache, 1333MHz

och nu snackar vi bärbardator ehm eller...ja för den som vill ha en laptop som är 394mm(W) x 299mm(D) x 60mm(H) och väger 5.6kg så visst 🙂.

Tack! De tre modellerna var fina. Den billigaste, för 20600 kr, hade många likartade egenskaper med de laptops jag tittat på under senaste tiden (samma cpu-hastighet etc.), från Dell och HP. För de pengarna kan man lika gärna köpa en FTech Mobile FAM77 för 20000 kr och få tre års garanti och en musikdedikerad dator. Dessa tre i länken är nischade mot att vara speldatorer av någon anledning. Men det var bra att även de hade tre års garanti. Jag gillar det!

Tyvärr saknar modellerna i länken pc card typ II-plats och Win XP som jag måste ha.

Vikten på 5.6 kg är ungefär samma som min nuvarande gamla HP-laptop inkl nätadapter.

😉

Postat (redigerat)

Men ska du använda datorn som en bärbar allså flytta runt den en hel del osv, eller kommer den vara ganska så stationär. Jag tror inte det är så kul att bära runt på en 6kg tung "bärbar" dator i längden?? Sedan om du ska en 20" på skärmen med :S. Jag vet inte, det är min åsikt.

Själv kan jag rekomendera MacbookPro, fast det kanske inte är ett alternativ för dig, går ju installera xp på den 🙂. Fast ska man ha windows bättre köra pc.

Redigerat av Gäst
Postat
Men ska du använda datorn som en bärbar allså flytta runt den en hel del osv, eller kommer den vara ganska så stationär. Jag tror inte det är så kul att bära runt på en 6kg tung "bärbar" dator i längden?? Sedan om du ska en 20" på skärmen med :S. Jag vet inte, det är min åsikt.

Själv kan jag rekomendera MacbookPro, fast det kanske inte är ett alternativ för dig, går ju installera xp på den 🙂. Fast ska man ha windows bättre köra pc.

Vad kostar en MacBook Pro då?

Hur mycket RAM och cpu-hastighet?

Tror att mitt externa ljudkort kan tänkas ha drivrutiner för Mac..

Postat

Snögga... MacIntosh alltså.

MacBook Pro fanns i två varianter.

Deras dyrare MacBook Pro hade processorhastighet på 2.53 - precis samma som jag tittat på redan hos flera pc, såsom HP, Dell, Toshiba. Så den verkade ju i paritet betr cpu. Minnena var imponerande,

1033 MHz.

Men det var snålt med portar, bara 2 usb. Å andra sidan, man har väl inte i så många usb-grejer samtidigt?!

Vad som däremot var rent dåligt, det var "begränsad garanti ett år". Tyvärr saknar den pc card typ II-plats också. Jag har dock för mig att just MacIntosh förvisso faktiskt hade en väl fungerande adapter mellan express card till pc cardbus. Firewire-n var en 800-variant. Min externa hdd är en 400-variant. Men där vet jag att MacIntosh har en adapter, för den som vill. Både express card och firewire 800 tillhör framtiden! Inget snack om det.

Konklusion: Jag vill kunna använda de kringprylar jag har idag, men utan fördyrande adapters. Framförallt, jag vill ha 3 års garanti (minst). Det verkar därför bli en pc med de egenskaper jag vill ha. Och eftersom de stationära musikdatorerna endast kommer med ett års garanti så blir de aldrig ens ett alternativ. Jag vill ha 3 års obekymrat musikinspelande. Dessutom, det är ju bara laptops som kan erbjuda pc card typ II-plats, så det blir en laptop-pc! Men Frost och Racktone har bara ett års garanti. XPC Music kan bara köpas från USA och det vill jag inte. FTech har en FMA77 som också ger 3 års garanti. Den kostar 19995;- och har pc card typ II-plats. Men... den har ett grafikkort som kan ta uppemot 1 GB från RAM (eget grafikminne 512 MB dock). Hypermemory, tror jag.

Billigare alternativ jag tittat på är Dell och HP, för mellan 9800-14400 kr. Dessa 3 pc-laptops har 3 års garanti och allt annat, inkl snabba cpu, snabb hdd, bra RAM, men alla har grafikdelar med turbocache/hypermemory. Finns det nån laptop som inte har det?

😉

Postat
Jag vill ha 3 års obekymrat musikinspelande.

Du kan köpa till AppleCare om du vill, då får du 3 års garanti och support. Fast jag rekommenderar att köpa det på Ebay istället för av Apple direkt så blir det betydligt billigare.

Postat

Lite spec på den jag funderar på:

FTECH Mobile FAM77:

(Baserad på märkesdator av högsta kvalitet)

19.995 kr inkl. moms. 3 års garanti!!!

FAM77 har oslagbar stabilitet och grym prestanda..! Ett måste för den seriöse musikern/teknikern på väg. Utan kompromiss...

Chipset: Intel PM965

CPU: Intel Core 2 Duo T8300 (2x2.4GHz)

RAM: 4Gb Dual-DDR2

HDD System: 160Gb 7200rpm 16Mb S-ATA

HDD Audio: 160Gb 7200rpm 16Mb S-ATA

Optiskt: DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM / BD-ROM

Grafik: ATI Radeon® HD 2600 512MB (1280MB)

Skärm: 17" TFT 1440 x 900 med stöd för Dual-View

I/O:

1 x ExpressCard™/54 slot

1 x PC Card slot (Type II)

4 x USB 2.0 ports

1 x DVI-D port

1 x IEEE 1394 port (4-pin)

1 x Fast infrared (FIR) port

1 x external display (VGA) port

1 x Ethernet (RJ-45) port (10/100/1000Mbit)

1 x Modem (RJ-11) port

1 x S-video/ TV-out (NTSC/PAL) port

Övrigt:

5-in-1 Kortläsare (SD/MMC/MS/MS PRO/xD)

Wi-Fi (Trådlöst nätverk, 802.11a/b/g/Draft-N)

Bluetooth 2.0

Webcam

Recoveryfunktion..!

(Återställer datorn på några minuter)

ATi Radeon HD2600 - det är det jag funderar över... tar från RAM och sånt och det...

😉

Postat
Jag vill ha 3 års obekymrat musikinspelande.

Du kan köpa till AppleCare om du vill, då får du 3 års garanti och support. Fast jag rekommenderar att köpa det på Ebay istället för av Apple direkt så blir det betydligt billigare.

Ahaaa... hoppas det inluderar skärmen. HP har en variant som säger att det måste heta Care Pack including cpu AND monitor för att det ska gälla skärmen också, i så fall. Sånt kör inte Dell med. Till HP får man betala mer alltså.

Ska ta en funderare och räkna budget.

Postat (redigerat)

Jag vet att cpu-n på FTech-en är sämre än Frosts mobila och att den senare faktiskt kan fås billigare. Men den ger bara ett års garanti. Liksom Racktone Barbara.

Frost och Racktone borde köra med Care Pack/förlängd garanti. Men jag har frågat och det finns inte.

Redigerat av debatt
Postat

CPU: Intel Core 2 Duo T8300 (2x2.4GHz)

För att översätta hastighet till en dator som inte har Dual Core så ska man multiplicera med 2 och sedan subtrahera med 20% har man sagt mig.

2.4x2 = 4.8 GHz.

4.8 - (0.2x4.8) = 4.8 - 0.96 = 3.84 GHz.

Att jämföras med min nuvarande laptop med cpu på 3.2 GHz.

Detta påminner om när man bytte materialen på spjuten i friidrott.

😉

Postat

Garantier brukar inte vara så mycket till hjälp, grejen är att du ska ha en laptop i tre år, vilket jag har svårt att du står ut med (jag hade inte det i alla fall, om det inte var mac). Dom blir gärna sega efter ett tag, du måste formatera bla blabla plus att du säkert kommer använde den för massa andra program, nedladning osv.

Jag har själv varit/är pc ägare men även om man kan en del om datorer och vet lite hur man ska behandla den så blir det alltid något fel. Grejen med garnai på 3 år, det täcker ju oftas bara fabriksfel (eller?) och det brukar vell visa sig ganska så snabbt om det är något sådant. Om du inte skulle köpa en första generation av produkten.

Det bästa vore ju om man kunnde få någon form av drullegaranti (stavning). Jag vet jag hade det på min första nano för ex antal år sedan, den började krångla lite stänga av sig mm. Jag dum som man är slängde den rakt i en tegelvägg och det blev ganska många bitar. Sedan skickade jag in den och fick en ny. Det är garanti 😉..

Postat

Btw varför kan du inte köpa en stationär dåe? Få mycket bättre dator samt billigare.

Postat
För att översätta hastighet till en dator som inte har Dual Core så ska man multiplicera med 2 och sedan subtrahera med 20% har man sagt mig.

Nja, jag vet inte om man kan räkna så riktigt. Dels beror det ju på hur programmen och operativet använder processorerna, och sen skiljer ju sig den upplevda hastigheten också. Har man flera kärnor så kan den upplevda hastigheten bli högre eftersom gränssnittet ofta blir mer responsivt.

Sen är det ju annat än klockfrekvensen som påverkar hastigheten dessutom.

Postat (redigerat)
1) Grejen med garanti på 3 år, det täcker ju oftast bara fabriksfel (eller?) och det brukar väl visa sig ganska så snabbt om det är något sådant.

2) Det bästa vore ju om man kunnde få någon form av drullegaranti (stavning). Jag vet jag hade det på min första nano för ex antal år sedan, den började krångla lite stänga av sig mm. Jag dum som man är slängde den rakt i en tegelvägg och det blev ganska många bitar. Sedan skickade jag in den och fick en ny. Det är garanti 😉..

1) Och? Jag har aldrig fått någon motfråga ens om det blivit fel på en grej då ett år passerat och jag haft 3 års garanti. "No questions asked!" De håller på det.

Vad du vill komma till är antagligen det att om det blir ett fel på den efter ett år så måste det felet varit från början för att garantin ska gälla??

Men låt säga att skärmen slocknar efter 19 månader. Då får man väl en ny skärm!? Eller om grafikkretsen bränner... Det kallas ju slitage kanske men den borde ju hålla i 3 år, eftersom man har det som garanti (om man har det).

2) Jag har marknadens bästa drullegaranti. Den täcker allt. Även om det är en grej jag hyrt eller lånat eller t.o.m. om en kompis tappar prylen inom min bostad. Men jag har aldrig tappat något.

😉

Redigerat av debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.