Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)
Oj, oj. Kul med många svar men man inser att man i princip inte kan ge för mycket information. Jag borde så klart ha sagt något om vad jag är nöjd respektive missnöjd med. 😛

Nöjd:

Jag är nöjd med mina monitorer. Det är alltså aktiva monitorer med separata slutsteg för varje högtalarelement plus en sub. Allt hårt uppdelat i frekvens. Efter att ha slutmixat ett par låtar har jag lärt mig att "vanliga" stereosystem och hörlurar inte återger lika tydlig diskant så jag måste mixa den högre än vad som låter rätt i monitorerna. Att byta monitorer nu gör att jag står på ruta noll igen.

Missnöjd:

Hår återkommer då diskanten. Jag får inte den kripsighet jag vill ha i mina inspelningar av sång och akustisk gitarr. Först tog jag tag i förstärkningen av micken och gick ifrån ljudkortets preamp till min True Systems-preamp. Det blev bättre men inte tillräckligt bra.

Jag vill helst inte behöva eq:a fram diskanten utan få den i inspelningen. Därav intresset att skaffa ny mikrofon. Neumann TLM 103 ska ha ett snyggt lyft. Har dock inte provlyssnat annat än på exempelfiler än. Men det kan ju också vara AD-omvandlingen i mitt EMU-kort som är dåligt.

Så ... om ni har tips på vad jag ska byta ut för att få "krispigare" inspelat ljud så får ni gärna tipsa. 10.000 kr är vad jag har att kasta på problemet.

(Gällande skatten: Om du investerar till din firma så kan du köpa fyra gånger så mycket som om du tar ut det som lön och sen köper. 10.000 kr inkl moms blir 2.500 kr inkl moms. Om jag ändå ska ha grejerna till mitt företag så blir det ju rätt korkat att offra 7.500 kr bara för "lyxen" att vänta med köpet tills jag vet exakt vad jag vill ha.)

Skulle också tro att du skulle få ett "bätre" ljud, eller det du är ute efter om du byter mic meaby, gå till någon musik affär och testa kanske?

Det kan inte vara din mixning arnars dåe?

Redigerat av Gäst
Annons
Postat (redigerat)
AKG C214 ca 4000:-

TC Konnekt 24 ce 4500:-

Lite ljuddämp. för resten av pengarna.

Bra grejjer!

Ja, AKG c214 har jag som "mittenalternativet". Måste lyssna in mig mer på den. Gällande nytt ljudkort så känns i alla fall en massa I/O inte så nödvändigt. Jag har aldrig använt mer än en ingång i taget. Vore skönare att bränna de pengarna på bra grejer inuti ljudkortet. Så det ska vara något litet. Funderar på Apogee Duet när jag väl byter dator i vår (till Mac). Känns som pengar på rätt grejer. Men kanske min preamp blir värdelös då? Och så måste jag skaffa separat midikort i så fall.

Skulle också tro att du skulle få ett "bätre" ljud, eller det du är ute efter om du byter mic meaby, gå till någon musik affär och testa kanske?

Det kan inte vara din mixning arnars dåe?

Svårt att göra något åt diskanten utan att eq:a och det känns inte bra att mina inspelningar alltid blir fattiga på de höga frekvensregistren. Att eq:a vill jag ska vara något jag gör för att skapa ett sound, inte rädda dåliga inspelningar.

Skälet att jag frågar är också att det kanske är "att ta i" att köpa mick för 10.000 kr? Det kanske är vettigare att ta det i steg? Dessutom kanske ljudkortet är viktigare än jag tror? Med bra preamp och mick borde ju ljudkortet bli nästa svaga länk ...

(BTW, tack för alla svar hittills!)

Redigerat av ManJIT
Postat

Jag tänkte faktiskt på det först när jag lästa tråden, ljudkortet, det är ju kanske inte det bästa, men satsa på ett apogee duet kanske, har läst lite om det och det värkar ju jävligt bra. fireface 400 kanske kan vara något med.

Postat

Avvakta med AKG C214. Det är inte precis någon klassiker och få har nog använt den än. Tekniskt liknar den inte alls 414, snarare deras C2000 / C3000. C414 finns för övrigt i så många olika modeller så ingen kan väl hålla ordning (sådär 10 olika versioner genom åren) men oavsett version är det ju en standard som finns lite överallt.

För inspelning av akustisk gura finns det väl en mick till som du borde prova, Neumann KM184. Vissa hatar den, men den används en hel del så nåt rätt bör det ju vara. Kolla priser hos www.thomann.de som exempel så vet du om din lokala affär lurar dig. En liknande mick med lite snällare diskant är Microtech Gefell MG300, tror att det är www.mikrofonen.se som säljer den.

Gunnar

Elof (oregistrerad)
Postat

Skulle även rekommendera Milab DC196. Svenskbyggd riktigt bra och flexibel mikrofon, utan hypad diskant. Gör sig jättebra på både sång och gitarr.

drloop (oregistrerad)
Postat

Ljudkort gör liten skillnad ljudmässigt, men att ha en arsenal med mickar tycker jag är roligt.

Postat

Personligen hade jag nog köpt ett annat ljudkort att byta ut EMU kortet med. Antingen ett nytt Fireface 400 eller ett begagnat Fireface 800. Å andra sidan, köper du en mick för 10.000:- som låter jäkligt bra, så har du gjort en bra investering för framtiden.

drloop (oregistrerad)
Postat
så sant, kör all in på en mick! Det är alltid bra!

Eller flera olika. Ännu roligare.

Såg nu att du inte får till det krispiga soundet. Om jag inte minns fel är din Röde mick lite toppig den också så jag vet inte om det är micken som inte är krispig nog.

Jag gissar att ditt rum kanske är helt perfekt.

Släng upp ett klipp på en inspelning så kanske vi kan hjälpa dig ännu bättre.

Postat

Bränn dina 10 000:- på en rekreationsresa till t.ex Thailand så att du har nya öron och nya ideer då du kommer hem att mixa med 😛

Postat
Personligen hade jag nog köpt ett annat ljudkort att byta ut EMU kortet med. Antingen ett nytt Fireface 400 eller ett begagnat Fireface 800. Å andra sidan, köper du en mick för 10.000:- som låter jäkligt bra, så har du gjort en bra investering för framtiden.

Jag är osäker där. Förvisso är mitt EMU-kort inte särskilt bra men frågan är om det inte duger rätt långt? Min känsla är att man inte vinner så mycket i ljudkvalitet mellan 1000 kr och 5000 kr på ett ljudkort om man har separat preamp. Sant? De kan vara olika snabba, ha olika features och olika mängd I/O. Men ljudkvaliteten? Det skulle vara A/D-omvandlingen då.

Såg nu att du inte får till det krispiga soundet. Om jag inte minns fel är din Röde mick lite toppig den också så jag vet inte om det är micken som inte är krispig nog.

Jag gissar att ditt rum kanske är helt perfekt. Släng upp ett klipp på en inspelning så kanske vi kan hjälpa dig ännu bättre.

Mitt rum är definitivt inte perfekt. Men inte kass heller. Jag har t.ex. turen att ha ett 103 graders hörn 🙂.

Visst kan jag ge exempel. Här är ett par av mina låtar (kommentera gärna vad ni vill i ljudbilden):

• - bästa ljudbilden jag åstadkommit själv, dock eq:ad diskant
  • - exempel på för lite krispighet

Postat

Sköna låtar, är det programerade trummor eller riktiga akustiska?

Kan säga att dina mixar skulle bli helt klart bättre med en bättre sångmick, det finns inte "det där" öppna i sången, kan vara din mixning ockå. Jag tycker fortfarande att du ska köra på en riktigt bra sångmick!

Postat
Sköna låtar, är det programerade trummor eller riktiga akustiska?

Kan säga att dina mixar skulle bli helt klart bättre med en bättre sångmick, det finns inte "det där" öppna i sången, kan vara din mixning ockå. Jag tycker fortfarande att du ska köra på en riktigt bra sångmick!

Tack! 😄

Det är Groove Agent på alla låtar som ligger på min webbsida. Har nog kört med Special Agent-läget på allihop. Jag tycker de trummorna låter rätt bra men det är ju i princip välsynkade trumloopar, inte midi.

Ja, jag tycker nog som du - sången behöver öppnas. Ett problem kan vara min de-esser (från Voxengos Voxformer) som trasar sönder en del diskant på sången. Där kanske ett bättre puffskydd kan vara lösningen så jag slipper de-essern ...

Det dumma är att jag inte är en sån där som gillar att jämföra och utreda grejerna. Eller jo, men då tar det fruktansvärt lång tid och jag vill ju lägga tiden på att spela in och producera mina låtar. Det är nog tidskrävande att sätta en bra gitarrdubb! Varför finns det ingen snabb lösning? 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Grymt fina låtar!

För mycket desser på ena låten och för myclet ssss på andra.

Jag tror inte heller ett ljudkort tillför nåt speciellt

Nä kör på en ny mick.

Jag spelar in med Blue Baby Bottle för tillfället och det är en förnämlig mick för pengarna.

http://www.thomann.de/se/blue_baby_bottle_studiomikrofon.htm

ca 4000 hos tysken!

Jag som inte hade tänkt köpa nåt nytt utan jag var nöjd med det jag hade. Dumt att låna mick...

• 2 veckor senare...
Postat
Jag hade nöjt mig med miken Rode NT1A - den är "brusfri" och enorm enligt mig.

Datorn har du förklarat om (arbetsdator osv) så det lämnar vi därhän, men jag skulle vilja veta vad det är för cpu-hastighet och om den funkar klanderfritt. Jag har ju själv funderingar på en laptop, kanske Dell... 😉 Mer RAM hade nog varit bra...

En sak jag tänkte på, även om du nämnde något om musikinstrument... Kanske prova att köpa in något akustiskt instrument som förhöjer ljudupplevelsen? Ett blåsinstrument? En cello eller fiol?

För vad är det exakt du vill uppnå?

Är ljudet du nu hör inte "bra"? Jag hade satsat på andra monitorer och då tänkt riktiga golvhögtalare. Mina Audiovector är jag grymt nöjd med. Små monitorer skulle jag aldrig köpa. Jag vill veta hur slutprodukten låter - hela tiden! Utom vid sångpålägg etc, då jag använder lurar, som inte ens behöver vara särskilt high end.

Rock/pop/country... kanske du vill ha ett annat typ av ljud? Mer analogt? Mer 70-tal? Köp en sämre mikrofon, några högbrusiga pedaler till gitarren. En rullbandare? Vad jag menar är att jag inte förstod riktigt på vilket sätt du ville förändra.

Men om vi antar att du med bättre menar något annat, så varför inte köpa saker som isolerar? Skärmvägg och sånt, för inspelning av gitarr, sång etc. Om du nu saknar det... Många av din instrument är ju akustiska.

Hursomhelst, jag hade satsat på ett musikinstrument som var lite annorlunda för att öka ljudupplevelsen och för att tända min egen kreativa sida. Kanske det i grund och botten är den som börjat svalna... Handen på hjärtat, "ljudet" är väl rätt ok redan nu!?

Tillägg: Såg nu igen på ditt öppningsframförande i tråden och märkte att du använde trum- och synthpluggar. Inte förrän du använder "riktiga" instrument istället (särskilt då genren är pop/rock/cåntry) så kommer du att få en riktig aha-upplevelse.

Satsa på congas/cajon/bongos (om du inte av något skäl kan spela trummor (grannar/kunnande)) och ett skänkes-piano pga flytt eller en begagnad orgel och micka på avstånd... med din Rode.

Vänligt menat... du rör dig i samma genrer som mig ungefär, så... det hade jag satsat på.

😄

//:debatt

Du vet ju inte hur slutprodukten låter för andra i sina högtalare bara för att du hör som du gör i dina "vanliga" högtalare. Därför finns det ju en poäng att ha referenshögtalare och att man ackustikbehandlar mixningsrummet för att kunna göra en bättre bedömning av att mixen håller i de flesta system. Finns ju ingen poäng att det bara ska låta bra hos dig.. såvida musiken inte bara ska spelas just där förstås.............

Postat (redigerat)
Du vet ju inte hur slutprodukten låter för andra i sina högtalare bara för att du hör som du gör i dina "vanliga" högtalare. Därför finns det ju en poäng att ha referenshögtalare och att man ackustikbehandlar mixningsrummet för att kunna göra en bättre bedömning av att mixen håller i de flesta system. Finns ju ingen poäng att det bara ska låta bra hos dig.. såvida musiken inte bara ska spelas just där förstås.............

Det är ju exakt det jag pratar om! Fast tvärtom...

Dvs. har man ett par riktiga neutrala referenshögtalare som jag har med inte så stor frekvensavvikelse, så behöver man ju inga små puttiga monitorer som inte kan återge alla frekvenser på bästa sätt. Och ljudet kommer att återges bra i olika typer av högtalare!

Jag har hört en dj**la massa monitorer, men skulle bara ens fundera på att köpa 1 av 10 av dem. Små monitorer lider ofta av nackdelen att inte kunna prestera djupare bas i tillräcklig omfattning, varför resultatet kan bli lidande när man sedan spelar upp i stora "vanliga" (som du kallar det) högtalare. Men visst finns säkert bra monitorer också... lite dyrare.

Blue Sky System One t.ex. verkar ju vara bra, enligt trådskaparen.

Såg först nu att du drog in akustikbehandling i repliken också. Du har helt rätt, det är en viktig aspekt. Där kunde jag varit ännu bättre.

😄

//:debatt

Redigerat av debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.