Jump to content
Annons

Midori/Twilight Zound Colab

För mycket eller  

24 röster

1. 1. För mycket eller

• 1: Stora motorsågen fram
      6
    • 2: Tiiiiiiiimmmmmmbeeeeeeerrr
      4
    • 3: Njaaaa
      3
    • 4: Moooore
      2
    • 5: Outstanding
      2

Recommended Posts

Titel: Lost In Dreams

Artist: Midori and Twilight Zound (Forummembers)

Genre: Dance

Längd: 4:30

Kompositör/Prod/Arr/Mix: M.Andersson Twilight Zound Prod

Text: Cecilia "Midori" Bark

Sång: Midori

År: 2004

Format: Mp3, 256/48000

Zizeee: 8250kb CA

Lost In Dreams....New Mix

Updated version 😉

Redigerat av Twilight_Zound
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 79
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag svarade "njae"..

1.Mixen känns ojämn, vissa ljud sticker ut, andra ljud försvinner

2.Sången känns väldigt statisk och stel

3.Sången kryper in i bakgrunden

4.Breaks'en stoppar och startar hela tiden - låten får dåligt flyt.

Ok, det var neg-shit.

The Good-shit då:

Jag gillar soundet på Midori's sång och instrumeteringen.. bra ljudval

Våga bygga på mer med dom statiskt malande trummorna som ligger i refrängdelen som driver låten istället för att bryta ner i långsammare tempo, bygg mer på 16 delarna alltså.

Låt sången bli mer artikulerad och använd lite fler toner - nu låter det nybörjaraktigt och väldigt fyrkantigt..

..och använd inte autotunern så den hörs.

Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Låter coolt.

Men kolla på texten. Nu låter den tyvärr som "Lilla Melodifestivalen".

"why did i leave you

why did i hurt you"

Ointressant.

Lyriken i den här typen av musik ska ju höja låten & få lyssnaren att vilja höra en conclusion.

Dela på andra sajter

Väldigt mycket bas, saknar en hel del mellanregister tycker jag. Och sedan som ovan angående rösten. Den ligger lite för långt bak.

Håller med om att låten blir lite ryckig då den bryts av alla breaks. Man vet inte riktigt när det ska komma sång och när det blir vers och eller paus. Lite förutsägbarhet är inte fel då det blir lättare att komma in i låten och hänga med. Sedan tror jag att mer sång skulle vara bra, och mer sammanhängande. Just nu är den väldigt utspridd. Men det beror väl i och för sig på vad för typ av musik man vill göra.

Lite osäker på betyg än så länge.

Slit lite mer med mixen så kommer det säkert bli jämnare ljudbild. Stödjer demniqus i hans tes.

Dela på andra sajter

Väldigt mycket bas, saknar en hel del mellanregister tycker jag. Och sedan som ovan angående rösten. Den ligger lite för långt bak.

Håller med om att låten blir lite ryckig då den bryts av alla breaks. Man vet inte riktigt när det ska komma sång och när det blir vers och eller paus. Lite förutsägbarhet är inte fel då det blir lättare att komma in i låten och hänga med. Sedan tror jag att mer sång skulle vara bra, och mer sammanhängande. Just nu är den väldigt utspridd. Men det beror väl i och för sig på vad för typ av musik man vill göra.

Lite osäker på betyg än så länge.

Slit lite mer med mixen så kommer det säkert bli jämnare ljudbild. Stödjer demniqus i hans tes.

ska jobba mer med sången, göra några oilka variationer på den...så får vi se hur det blir..

Dela på andra sajter

Jag svarade "njae"..

1.Mixen känns ojämn, vissa ljud sticker ut, andra ljud försvinner

2.Sången känns väldigt statisk och stel

3.Sången kryper in i bakgrunden

4.Breaks'en stoppar och startar hela tiden - låten får dåligt flyt.

Ok, det var neg-shit.

The Good-shit då:

Jag gillar soundet på Midori's sång och instrumeteringen.. bra ljudval

Våga bygga på mer med dom statiskt malande trummorna som ligger i refrängdelen som driver låten istället för att bryta ner i långsammare tempo, bygg mer på 16 delarna alltså.

Låt sången bli mer artikulerad och använd lite fler toner - nu låter det nybörjaraktigt och väldigt fyrkantigt..

..och använd inte autotunern så den hörs.

hur menar du med stelhet och sånt?hmm vad ska jag ändra på i sången då?så den inte blir så stel och statisk?artikulera mera?förklara det närmre...

Dela på andra sajter

Ja som några här har sagt är det lite dåligt flyt i det hela, det låter absolut inte dålig. Sången är det som drar ner allt. Ingen power i den rösten och jobbigt att behöva så mkt autotuner för att få det låta bra.

Lite för dovt i helhet, mer diskant mer tryck rätt igenom..! :)Svårt att förklara.. men som sagt.. hade nog varit bättre med en kraftigare och bättre röst.

Dela på andra sajter

Ja som några här har sagt är det lite dåligt flyt i det hela, det  låter absolut inte dålig. Sången är det som drar ner allt. Ingen power i den rösten och jobbigt att behöva så mkt autotuner för att få det låta bra.

Lite för dovt i helhet, mer diskant mer tryck rätt igenom..! :)Svårt att förklara.. men som sagt.. hade nog varit bättre med en kraftigare och bättre röst.

Edit: Ändrat.

Whatever

Redigerat av Midori
Dela på andra sajter

hur menar du med stelhet och sånt?hmm vad ska jag ändra på i sången då?så den inte blir så stel och statisk?artikulera mera?förklara det närmre...

Det jag menar med - stelt - är att du ligger på väldigt få toner igenom hela låten och det blir för statiskt och stillastående.

Eftersom låten har fler ackord än ett (1) borde det finnas utrymme för fler toner i melodi'n och kanske ett annat uttryck i sången, använda pauser på ett effektivt sätt... att sjunga kortare meningar i versen och hålla längre toner i refrängen t.e.x.

Det finns mycket variationer som fungerar bara man tar sig tid och funderar på hur man vill förmedla sången till lyssnaren.

Dela på andra sajter

Lagt till en instrumental version av spåret

i första inlägget.....

Ljudbilden är dov pga av de ljud/instrument som används

är det mjuka dova filter på. Så DET har inget med mixen

i stort att göra.

Redigerat av Twilight_Zound
Dela på andra sajter

Reverbet på baskaggen under en period va nästan störande stort.

Lek mer med hi-hatsen för att få till ett tydligare sväng.

Om man tänker på Autotunern så är ju det ett hjälpmedel för att rätta till småfel men det låtar som om ni har ställt den en halvton eller helton i fel tonart vissa gånger. Skippar ni den samt lägger lite mer tydligen delay samt byter reverb på sången så kan det bli mer kalas. 🙂 dubba leadsången 2 ggr ifall ni har tid och det blir tajt. Just nu låter sången rätt tom och odynamisk. Sen tycker jag själv att en stämma eller två på refrängen skulle vara bra 🙂

Låten skulle även absolut må bättre av en fetare bas som ligger på 2:orna och 4:orna och pumpar.

Annars en helt okej låt som låter lite annorlunda ....

Keep on working

Dela på andra sajter

Håller med föregående talare om sången...

Autotunern stör så mycket att man inte ens får riktig koll på hur rösten i sig låter.

Om ni inte vill att det ska låta "Cher on speed" så tycker jag att ni borde göra nåt åt det! (Fast jag är rätt så allergisk mot autotune som hörs, vissa kanske tycker att det är snyggt...?)

Dela på andra sajter

Ljudbilden är dov pga av de ljud/instrument som används

är det mjuka dova filter på. Så DET har inget med mixen

i stort att göra.

Vrid upp cutoffen lite på något av filtren så att ljudbilden blir lite jämnare. Var lite det jag var ute efter.

Dela på andra sajter

Njaaae.... jag var faktiskt ute efter en lite mjukare

ljuduppsättning, eftersom det produceras/ÖVERproduceras

för mycket låtar med extrema ljud.

Sen att breaksen bryter det är gött tycker jag.

För mycket mainstream är SÅ d****a tråkigt.

Händer liksom inte så mycket i låtarna.

Kolla Dream Theater. Här snackar vi film

i musikfomat. Asbra 😉

Dela på andra sajter

Njaaae.... jag var faktiskt ute efter en lite mjukare

ljuduppsättning, eftersom det produceras/ÖVERproduceras

för mycket låtar med extrema ljud.

Inte för att vara kinkig, men jag tycker inte denna ljudbilden låter bra alls... Det låter som att man hör låten genom grannens vägg 😉

Mer mellanregister och sång och mindre autotune säger jag!

Dela på andra sajter

Det är inte kinkighet. Du lägger upp en demo för att få kritik på den, att du sedan inte lyssnar på den för att det inte är den kritik du vill ha är en annan femma. Om du nu inte vill ändra på mixen eller breaksen kanske det skulle tydliggjorts redan från början? Nu kanske jag låter elak och neggig. Men vad jag undrar är vad för kritik du är intresserad av? Vad är det du vill veta om låten?

Dela på andra sajter

Sliter och drar i reglar o spak(ar) 😆

Håller med till Visso, sk testa lägga upp låten

instrumental.

Som sagt, jobbar vidare och lyssnar visst. 😏

Det med breaksen kommer jag inte att ändra på.

Ljudbilden jobbar jag på, har testat lite med cutof

på vissa ljud och det kommer troligtvis att bli

"lite" ändringar på det. Sången jobbas det

frenetiskt på enl säker källa, autotuner kommer

till "viss" del troligen att tas bort alt sänkas

drastiskt.

Sen FÅR folk vara hur kinkiga som helst, jag väljer

om jag vill lyssna eller inte. Jag TAR åt mig av kritik

OM jag anser den vara befogad och i viss mån även

rättar mig efter den.

😆

Dela på andra sajter

Jag tycker sången är otroligt fult dubbad och skär sig hela tiden. Stämmer inte alls. Sen håller jag med om dovheten. Det pinglande ljudet är åxå falskklingande 😏

Annars är det ju kul att folk samarbetar lite på forumet! 😆

Dela på andra sajter

Lade märke till en sak i natt, när jag satt vid datorn på jobbet.

Ett mer sunkit ljud i PChögtalare får man leta efter.

Hoppas ni som gett -kritik inte är så obotat korkade

så ni har gett den efter lyssning i sådana..... 😉

Det låter helt anorlunda i vanliga studiomonitorer/

stereohögtalar/Hörlurar..... 🙂

Dela på andra sajter

Det låter helt anorlunda i vanliga studiomonitorer

Lyssnade i ett par helt vanliga studiomonitorer... Kan det vara så att jag har enormt mycket högre krav än du på vad som låter bra? 😆

Dela på andra sajter

Mixar i behringer studiolurar 😆

Testat ett par BRA högtalare?

Edit: För att vara lite konstruktiv: Du kan ju omöjligt ha normal basåtergivning på din lyssning. För att ta ett exempel: jag jämförde med Son Kite som mixar och mastrar med extremt mkt djupbas t.om. för att vara dansmusikproducenter.

De kom inte i närheten av basgröt-mattan som ligger i denna låten. Jag tror du ska sänka nivån på basen, samt kanske klippa den i mastern vid 40 hz och neråt. Kan vara reverbet på kicken som grötar till det en hel del också.

Redigerat av dbd
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.