Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Inser att jag gjort bort mig när jag köpt tunga Röde NT2-A mickar utan att få med upphängningar. Att skicka efter från UK var så krångligt att det känns drygt att börja om med det... Orginal shockmounten kostar ju mer än en halv Röde NT1-A, och till den får man med samma dyra hållare!?

http://www.soundslive.co.uk/product~name~R...NT1A~ID~279.asp

Allt verkar gå att hitta skitbilligt utom de här shockmounten. 😉

Kan JAMs JJlabs Big Shockmount fungera? Andra tips? NT2-A är ena tunga små söta grisar så det går ju inte med vad smäck som helst.

Håkan Dumskalle.

En till fråga på en gång; borde man ha nån sorts shockmount även på en dynamisk AKG D112 kaggemick med? Alltså vid inspelning?

post-8284-1225286332.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat

Man kanske kan göra en sån här själv av ölburkar, gummisnoddar och ev några glasspinnar. Eller sån där bagage-bläckfisk för takräcksanvändning som fanns förr?

Postat
Mail till Jam och fråga, de kan säkert svara.

De kanske säger att den är kanonbra, fast den inte är det!

Ni som varit med ett tag har ni köpt orginalen? De kostrar ju nästan som en bättre mick. Jag har aldrig sett varken en sån där mick eller hållare, skruvar man fast micken med en ring i botten?

Postat

Men om de säger att den funkar så får de stå för det. Skulle det sen inte funka så får de ta tillbaka den.

Det är svårare att lämna tillbaka den om nån här på forumet sagt att det ska funka och det sen inte gör det. Bättre då med en försäkran från butiken själv.

Postat

Men om de säger att den funkar så får de stå för det. Skulle det sen inte funka så får de ta tillbaka den.

Det är svårare att lämna tillbaka den om nån här på forumet sagt att det ska funka och det sen inte gör det. Bättre då med en försäkran från butiken själv.

Det är klart, jag spar ju ett antal hundringar på två shockmounts, det kan man lägga i spargrisen som en dag ska knackas sönder för att omvandlas till nån riktigt bra, ful gammal rörpreamp. Den här JJLabs Big Shockmount verkar ju vara det enda substitut som överhuvudtaget finns till Röde-orginalet?

Jag har vissa ideér om att längre fram komplettera mina beställda Röde NT2-A med ett par NT1-A. Köper jag dessa med orginal shockmount kan jag ju skifta över dessa till tvåorna som är mycket tyngre. Hur låter det?

Det är ju så retfullt, till NT1-A får man dem oftast med på köpet fast den är billigare. Mikrofonerna med all elektronik måste ju vara fan så mycket dyrare att tillverka än en liten ställning med gummiband. 😆

Fast de måste väl göra på nåt vis när priserna är så pressade.

Jag är så fu#¤in tarv på att få hem grejerna och börja leka nu att jag inte kan tänka på annat. Hispar upp mig att jag blir lurad och aldrig får varken mickar eller Tascam som jag redan betalt för. 🥰

Postat

Har luskat vidare vid datorn, har inte varit ut på en månad typ...

Den shockmount som följer med till NT1-A ser ut att vara en spinkigare modell, den blir nog i vägen för knapparna på NT2-A så den idén var nog kass.

Sen såg jag att orginalet är billigare i USA än kopian är i Sverige. 39,95 dollare, eller 305 kr enligt Forex.

Hur mycket krångel och skattepålagor är det på grejer från Amerika?

http://www.americanmusical.com/Item--i-ROD...edium=feed&

Postat

Har sett att Rödes shockmount kostar ca hälften i USA än vad man får betala i Sverige och England.

Med mickarna är det helt tvärtom, En NT2-A kostar i England 267 US dollar, och i USA hela 400 dollar! Hur kan detta komma sig?

Håkan den fattige.

pme (oregistrerad)
Postat

Är det bara rätt gänga så ska det nog inte vara något större problem. Det som är problematisk. Mikrofonen måste vara hyfsat platt i botten för att

inte gängan ska gå hela vägen och inget hindrar miken från att rotera..

Postat (redigerat)

De ser ju platta ut i botten

http://www.rodemic.com/microphone.php?product=NT2-A

Jag funderar lite om kinesgummisnoddarna kan vara för hårda? Eller om balansen blir fel så micken hänger snett i hållaren om jag vill rigga upp micken vågrätt för att ta ljudet rakt underifrån... Så här ser äkta vara ut:

http://www.rodemic.com/accessory.php?product=SM2

Det borde ju gå att sätta den lika i JJLabs hållare, men pallar den hiskeliga tyngden?

Redigerat av Guitar Nilsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.