Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänkte skaffa mig en line6 bass pod xt och undrar om det ställer några krav på ljudkortet i datorn? om man vill plugga in den där.

Någon som har erfarenhet av denna pod?

Hur stor skillnad e det på line 6 pod och v-amp ?

Annons
Postat

Den kan agera som ett ljudkort om man vill. Men om du redan har ett bra ljudkort i datorn så kan du använda ljudkortets line-in. Så nej, det har aldrig varit några problem med min pod xt åtminstone.

Pod är bättre och dyrare än v-ampen. Det tycker jag åtminstone.

Postat

Okej för jag har bara min typ 3-4 år gamla laptop tror inte ljudkortet i denna är så grymt.

Men det behövs inget speciellt alltså om jag kopplar från podden med usb till dator då?

får man alla kablar mm man behöver till bass podden när man köper den?

Postat
Okej för jag har bara min typ 3-4 år gamla laptop tror inte ljudkortet i denna är så grymt.

Men det behövs inget speciellt alltså om jag kopplar från podden med usb till dator då?

får man alla kablar mm man behöver till bass podden när man köper den?

Jo allting följer med till att använda den och koppla till dator etc.

Men har du kollat in X3an?

Mer mångsidig och kraftfull, och enbart 1k dyrare.

BassPod - 28 Modern and Classic Amp Models, 22 Cabs

X3 - 28 bass amps, 22 bass cabs

Detta får mig att tro att bass poden, mer eller mindre är inkluderad i X3an.

(några dedikerade effekter etc saknas nog men i helhet)

Allt finns att läsa på Line6's sida förövrigt.

Postat (redigerat)

Jag tror nog xt räcker för mig dock.

Gillar det lilla formatet dessutom ,nu ska man bara fixa cashen sen ska jag köpa mig en pod xt;) .

Redigerat av dimedime
Postat

Jag har en PodXT och använder min skrutt-dator med kasst ljudkort endast för att styra podden. Kopplar alltså USB-kabel man får med mellan pod och dator. Jag kör in bas/gitarr i pod-en och kopplar poddens utgångar direkt till högtalarna (aktiva).

Att använda datorns ljudkort funkar kanske, men med världens långsammaste dator blev det ändå ingen mening med att försöka spela in - latency på över 0.1 sekunder duger inte.

Som sagt är datorn dock utmärkt för att mha GuitarPort styra och ställa in podden på ett mycket smidigt sätt.

• 3 veckor senare...
Postat

har skaffat mig en nu nen har ett problem:( .

vilket program ska man använda för att styra den genom dator spela in mm.

jag ladda hem line6monkey men där kan man ju endast uppdatera den.

testade precis att ladda hem line6 edit med , vet dock inte vad det är för program.

men den hittar tydligen inte devicen utan säger stäng av och tryck refresh som ja gjort utan framgång.

nå är det nån som kan komma med lite snabb hjäp vore det uppskattat.

vill komma igång och leka på allvar;) .

Postat
har skaffat mig en nu nen har ett problem:( .

vilket program ska man använda för att styra den genom dator spela in mm.

jag ladda hem line6monkey men där kan man ju endast uppdatera den.

testade precis att ladda hem line6 edit med , vet dock inte vad det är för program.

men den hittar tydligen inte devicen utan säger stäng av och tryck refresh som ja gjort utan framgång.

nå är det nån som kan komma med lite snabb hjäp vore det uppskattat.

vill komma igång och leka på allvar;) .

ingen som vet?

Postat

För att spela in behöver du Logic eller Cubase eller Abelton Live eller... finns även ett gratislaternativ men jag kommer inte ihåg namnet. Reaper kanske? Om Apan hittar Poden så borde ju Line 6 edit gör det med, det gör för övrigt precis vad namnet antyder; du kan editera ljuden på poden direkt i datorn.

Postat
För att spela in behöver du Logic eller Cubase eller Abelton Live eller... finns även ett gratislaternativ men jag kommer inte ihåg namnet. Reaper kanske? Om Apan hittar Poden så borde ju Line 6 edit gör det med, det gör för övrigt precis vad namnet antyder; du kan editera ljuden på poden direkt i datorn.

jepp line6 monkey fungerar.

jag har avinstallerat allt och gjort om , men fortfarande funkar inte line6 edit(skriker av frustration);(

vet inte vad man ska testa mer får väl använda den utan dator då;( .

finns det något alternativ till line6 edit? något som fungerar kanske.😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.