Jump to content
Annons

Sequenser sökes

patriknet (oregistrerad)

Recommended Posts

patriknet (oregistrerad)

Hej!

Jag arbetade mycket med Steinberg Pro 24 när jag hade min Atari.

Det jag gillade skarpt med denna sequenser vad att man kunde skapa så kallade patterns och namnge dom. Alltså ex. takt 9 till 17 kallades intro och takt 17 till 21 kallades melodi.

Sedan kunde man enkelt bygga upp sin låt i något som kallades songmod (jag tror det hette så). Där talade man om hur låten skulle spelas ex. intro - intro -melodi-melodi-melodi-refräng-intro ..osv...osv

Någon som vet om någon av dom moderna sequenserna har någon likande funktion? Gärna med inbyggda mjukvarusynthar och effekter.

/Patriknet

Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker arbetssättet liknar det man kan ägna sig åt i Reason. Dels kan du ju köra patterns direkt ifrån t ex Redrum och Matrix, och dels kan du skapa olikfärgade patterns i sequenserläget som du sedan kan flytta runt, kopiera och klistra med.

Rason

Hmmm....Nu läste jag din text lite mer noggrant och då insåg jag att du kanske menade t ex takt 9-16 av HELA låten ( inkl alla instrument ) som skulle fungera som ett pattern. Då skulle jag rekomendera en schysst tracker. Renoise är i mina ögon ( och öron ) helt överlägsen på trackersidan. Stödjer VST dessutom.

Renoise

Edit: Och nu såg jag att Renoise har släppts i 1.5 Beta....mumma! Måste pröva!

Edit 2: Vid en närmare titt på screenshots av 1.5 versionen så ser det ut som om patternarbetssättet som du snackade om har blivit ännu mera tdligt och lättanvänt...Nu blev jag glad 😕

Edit 3: Demoversionen av Renoise är dessutom rejält generös. Allt som är borttaget är ASIOstöd och "render to wav"....

Edit 4: Nu ska jag inte skriva några fler edits.

Edit 5: Hedersord. 🙁

Redigerat av Pluffo
Dela på andra sajter

Hej!

Jag arbetade mycket med Steinberg Pro 24 när jag hade min Atari.

Det jag gillade skarpt med denna sequenser vad att man kunde skapa så kallade patterns och namnge dom. Alltså ex. takt 9 till 17 kallades intro och takt 17 till 21 kallades melodi.

Sedan kunde man enkelt bygga upp sin låt i något som kallades songmod (jag tror det hette så). Där talade man om hur låten skulle spelas ex. intro - intro -melodi-melodi-melodi-refräng-intro ..osv...osv

Någon som vet om någon av dom moderna sequenserna har någon likande funktion? Gärna med inbyggda mjukvarusynthar och effekter.

/Patriknet

Förslag: Kör med Cubase.

-gör dina patterns med olika färger och de namn du väljer

... kopiera, arrangera ....

mvh/Hwagang

Dela på andra sajter

Om man inte är nån datawizzard så bör man hålla sig till standarden inom musikindustrin vilket är steinbergs produkter: cubasis/cubase

Titta bara på antalet inlägg på detta forum gällande cubase/övriga, det finns dessutom ett vst forum samt club cubase (ett forum till).

Med steinberg produkter har du störst möjligheter att få hjälp, dessutom har alla andra tillverkare anpassat sina varor till cubase

Så arbetar du inte med nåt som kräver ett speciellt program är allt annat än cubase/cubasis korkat (nu får jag skäll 😉 )

Dela på andra sajter

patriknet (oregistrerad)

Tack för alla tips!

Nej! Ingen får skäll!!

Jag får väl titta närmare på dom tips jag fick, men jag skulle tro att det det är Cubase, FL-Studio och Reason jag kommer att jobba med.

Nu sitter jag och leker med min nya pryl en Tascam 2488 som visar sig vara båda bra och dålig.

Dela på andra sajter

Om man inte är nån datawizzard så bör man hålla sig till standarden inom musikindustrin vilket är steinbergs produkter: cubasis/cubase

Titta bara på antalet inlägg på detta forum gällande cubase/övriga, det finns dessutom ett vst forum samt club cubase (ett forum till).

Med steinberg produkter har du störst möjligheter att få hjälp, dessutom har alla andra tillverkare anpassat sina varor till cubase

Så arbetar du inte med nåt som kräver ett speciellt program är allt annat än cubase/cubasis korkat (nu får jag skäll 😉 )

Japp. Varför ska man köpa ett program bara för att det råkar vara störst? Det kanske är den största plattformen, och det mesta funkar till den. Som windows, det är den största plattformen för persondatorer (än så länge?) och därför lämpligast att använda. Detta eftersom programmen som finns för windows inte säkert fungerar på ett annat OS. Men FL Stuio, Sonar, Orion mfl kan ju läsa VST och Dx format. Samt wav, sf2 och annat sånt. Så där är ju filformaten hyffsat gemensamma. Man MÅSTE inte ha cubase för att göra musik. Skillnaden blir väl att det kan bli svårare att skicka sina filer till andra användare som kör Cubase. men då kan man ju exportera ner varje kanal till varsitt spår. Finns nog en sådan bra funktion i de flesta program. Och problemet är löst om man inte ska ta bort effekter och sånt.

Cubase kanske inte alls passar ens tankebanor och arbetssätt. Sedan så kanske inte ekonomin tillåter att man köper den häftigaste Cubase versionen, medans den största och kraftfullaste versionen av ett likvärdigt program (som kanske passar ens arbetssätt bättre) är tusentals kronor billigare.

Cubase är väl inte heller störst. Cakewalk är väl så vitt jag har förstått minst lika stort, fast inte i europa. (Men här spekulerar jag mest utifrån vad som sagts tidigare, så detta kan man ju ta med en nypa salt)

Frågan är om man gör bättre i ett standardprogram man kanske inte trivs i än i ett program där man känner sig hemma? Låt behovet styra valet av program, inte standarden i första hand. Sedan finns det ju faktiskt Re-wire om man saknar något i t.ex reason.

Dela på andra sajter

Ok, jag har faktiskt funderat ganska länge över detta som mac användare i en windowsvärld.

Nej, windows är inte det enda operativsystemet, om du vet vad du gör kan du t.ex. köra linux....och så finns det mac.

Men för den vanlige användaren är det nog bäst att rekomendera dem atyt köpa och köra windows.

Denna filosofi går att tillämpa även på sequensers. Om du vet att du behöver en annan sequenser och varför, då kan man ju köpa den, men annars är nog cubase bättre....

Efter 4,5 år med mac gav jag upp och köpte PC. Mac hade definitivt bättre OS och under de 4,5 åren fick jag aldrig ett virus, Med pc'n tog det 4 dar innan jag var infekterad....

Dela på andra sajter

Är lite osäker på detta, men jag har för mig att det var en av de nya funktionerna i Cubase SX3.

Japp..om det är songmode du menar, där man kan skapa block och döpa dom till olika delar som intro, refräng o.s.v sen flytta omkring blocken och få songposition pointern att hoppa mellan dessa beroende på hur man bygger upp låten.

Påminner tekniskt om hur AKAI's MPC'er fungerar.. man talar om vilket pattern som ska spelas och hur många gånger den ska loopas innan den hoppar till nästa "block".

Redigerat av demoniqus
Dela på andra sajter

Skillnaden blir väl att det kan bli svårare att skicka sina filer till andra användare som kör Cubase. men då kan man ju exportera ner varje kanal till varsitt spår. Finns nog en sådan bra funktion i de flesta program. Och problemet är löst om man inte ska ta bort effekter och sånt.

Som du säger finns det ju ett nästan idiotsäkert sätt att skicka audiofiler mellan olika sequensers. Ställ left locator på 1.0.0.0 (om inte låten börjar tidigare) och den högra strax efter sista spåret slutar. Sola första kanalen (eller gruppen) och exportera till lämpligt filformat. Fortsätt till alla spår (och grupper) är exporterade. Nu har du en komplett uppsättning spår att ta med till vilken audio-sequenser som helst.

Så det är ingen anledning att välja den ena eller andra sequensern på grund av projekt-kompabilitet. Förresten, om man har flera DAWs att jobba mellan är det smart att använda samma sequenserprogeam på alla. 🙂

Dela på andra sajter

Ok, jag har faktiskt funderat ganska länge över detta som mac användare i en windowsvärld.

Nej, windows är inte det enda operativsystemet, om du vet vad du gör kan du t.ex. köra linux....och så finns det mac.

Men för den vanlige användaren är det nog bäst att rekomendera dem atyt köpa och köra windows.

Denna filosofi går att tillämpa även på sequensers. Om du vet att du behöver en annan sequenser och varför, då kan man ju köpa den, men annars är nog cubase bättre....

Efter 4,5 år med mac gav jag upp och köpte PC. Mac hade definitivt bättre OS och under de 4,5 åren fick jag aldrig ett virus, Med pc'n tog det 4 dar innan jag var infekterad....

Klart man kan köra ett annat OS om man vill, och i ditt fall låter det på din beskrivning som du bytte ner dig.

Vad jag är ute och fiskar efter är varför i hela friden man ska lägga ner pengar, energi och möda på något man inte trivs med och något man inte vet hur det fungerar. Cubase är tämligen avancerat och kräver en del manualläsning för att komma igång med. Därmed kanske man ska testa gratisprogram eller åtminstone ett billigt program för att se om man överhuvudtaget vill jobba med musik. Man kan ha det som inkörsport. När man sedan märker att det programmet man kör med inte räcker till ens behov, då vet man vad det är man saknar, och kan höra sig för i en musikaffär eller på ett forum som detta. Och troligen kommer man få bra tips som riktar sig till den typen av musik man vill göra, samt den nivå som man vill ligga på. Jag kan förstå varför man som nybörjar vill ha så mycket möjlig support som möjligt. Men sedan kommer alla frågor som enkelt kan besvaras med att man ska läsa manualen och man blir avfärdad som en nybörjare som dragit hem programmet på DC. Vet man att man vill hålla på med musik redan från början är det bara att fundera på vilken typ av musik man vill göra. Mjukvara/hårdvara? Ekonomi? Ljudkort? Midi sequencing? VST/Dx stöd? och man har mängder av alternativ.

De flesta musikprogram har även stödforum där man kan få eminent hjälp om man behöver. Till och med av utvecklarna själva.

Redigerat av Neko
Dela på andra sajter

som gammal tracker verkar det självklart att vad du söker är flstudio.. att peka på cubase är direkt oansvarigt med de kriterier du nämner:P möjligtvis reason.. men absolut fl

Redigerat av bobo
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.