Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå! Jag har lurkat runt här ett tag nu sedan jag för några månader sedan bestämde mig för att börja rota ihop en egen hemstudioarsenal. Dator är på G, ljudkort avvaktar jag lite med tills jag hittat nåt som känns bra (just nu lutar det åt echo audiofire 4, synpunkter på det, någon? 😄 ), känns som att det är lite ett glapp nu iom att firewire håller på att fasas ut etcetc

Hursomhelst, jag har kommit fram till att jag ska köpa ett par line audio cm3; jag gillar ljudet och de känns prisvärda. Jar lyssnat lite på Claes' testinspelningar och är ganska övertygad.

Nu funderar jag lite kring stormembranskonding, var ett tag inne på att köpa en Röde NT2a, men överväger nu även ADK Hamburg eller Vienna, och efter ytterligare en djupdykning i Claes' arkiv även Violet Design-mickarna. Såg på Jam att de har nån slags "utförsäljning" av Dolly, som ju enligt Violet Design's egna hemsida är en utgående produkt. Hursomhelst säljer de nu dessa för strax under 3k, vilket ju ser väldigt billigt ut om nu tidigare listpris verkligen varit 5500:- eller vad Jam nu skriver.

Så, long story short, vad är det egentligen för skillnad på Black Knight och Dolly?

Jag är givetvis tacksam även för tips om annat 😛

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Skillnaden på black night och dolly är nog att black night inte har en tvilling hos blue.

Postat
Violet är väl Blue:s gamla fabriker? Är Dolly alltså att betrakta som den "gamla" baby bottle?

Jäpp - visst är det den fabriken som tillverkade åt BLUE tidigare.

Violet gör riktigt bra micar - och mellan Dolly och den baltiska Baby Bottle är det väldigt liten skillnad. Du har en direkt jämförelse bland mina testinspelningar, i omgång 7. 😛

Postat

Ja, de var väldigt lika! Jag tycker mig ändå höra lite skillnad, säskilt när gitarren brötar på, men det kanske är inbillning.. Hursomhelst, hur är skillnaderna mellan black knight och dolly? Då med tanke på att det ordinarie listpriset på Dolly (om man nu går på Jam:s siffror...) ligger avsevärt mycket högra än på Black Knight.

...och vad kommer listpriset på deras nya mick, the wedge, hamna på?

Postat

Är det förresten nån som har testat adk a6 som kan uttala sig om den? Listpriset är ju riktigt lågt och den verkar ju vara baserad på hamburg och vienna, som ju prisats mycket här på forumet.

Förresten Claes, om du läser det här, jag antar att det är första versionerna, mk1, av Hamburg och Vienna som du har testat och lagt upp ljudklipp av på din site?

Postat
Är det förresten nån som har testat adk a6 som kan uttala sig om den? Listpriset är ju riktigt lågt och den verkar ju vara baserad på hamburg och vienna, som ju prisats mycket här på forumet.

Förresten Claes, om du läser det här, jag antar att det är första versionerna, mk1, av Hamburg och Vienna som du har testat och lagt upp ljudklipp av på din site?

A6 har jag tyvärr inte testat själv, men enligt uppgift ska den vara en gyllene medelväg mellan gamla Vienna och Hamburg. Av dem gillade jag själv Hamburg bäst, men det är ju en smaksak...

Det är mycket riktigt de gamla versionerna av Vienna och Hamburg som jag har på testsiten - och inte de aktuella mk8-versionerna.

Postat

ok, men om jag som i mitt fall kan tänka mig att lägga uppåt 3k på en mick, då antar jag att kanske violet dolly är mer prisvärd om man jämför med a6? Jag gillade karaktären hos Dolly:n skarpt efter att ha lyssnat på din site; adk-mickarna är ju mer "neutrala" i ljudet där dolly har ganska tydlig karaktär.

Postat
ok, men om jag som i mitt fall kan tänka mig att lägga uppåt 3k på en mick, då antar jag att kanske violet dolly är mer prisvärd om man jämför med a6? Jag gillade karaktären hos Dolly:n skarpt efter att ha lyssnat på din site; adk-mickarna är ju mer "neutrala" i ljudet där dolly har ganska tydlig karaktär.

Jag hade själv valt Dolly. Jag har en Baby Bottle själv (som ju är väldigt nära i karaktären) - och den släpper jag aldrig ifrån mig! 😏 Den har ett lite lagom lyft omkring 2-3kHz, där man kan behöva höja ibland för att få lite mer tydlighet i sången - så det är inte alltid man behöver använda eq på den, utan kan köra som det är. 😉

Postat (redigerat)

Mja, jag är riktigt sugen faktiskt! Synd bara att den är så fruktansvärt ful.. 😏 Tycker jag iaf. Ska se lite hur det går med en annan affär, sen blir det nog att slå till ändå!

Edit: Är det förresten någon skillnad på den vita och den lila versionen, mer än att det är olika färger?

Redigerat av joeltadell
Postat

Nu efter att ha läst lite recensioner på Baby Bottle så är jag lite fundersam, är det en bra idé att ha Violet Dolly som enda stormembranare, "allroundmick"? För som jag förstått det är skillnaden på den gamla Blue Baby Bottle och Violet Dolly hårfina, eller?

Postat
Nu efter att ha läst lite recensioner på Baby Bottle så är jag lite fundersam, är det en bra idé att ha Violet Dolly som enda stormembranare, "allroundmick"? För som jag förstått det är skillnaden på den gamla Blue Baby Bottle och Violet Dolly hårfina, eller?

BLUE har andrat ljudkaraktären på den nya versionen av Baybottle, så den som finns på min testsite, är den gamla "Made in Latvia" - och alltså den som är snarlik Dolly.

Jag har haft min Babybottle som första val i flera år - och även om jag har skaffat andra micar också, så är det ofta jag väljer Babybottle.

Om du ska ha den som enda mic, är en smakfråga och en fråga om hur många olika ljudkällor du kommer att spela in. Om det är flera olika så skadar det inte att ha flera olika micar, så att man kan prova sig fram lite; kanske en vanlig kondensatormic, en rörmic, en bandmic, ett stereopar småmembranare etc. Fantasin (och plånboken... 😄 ) sätter gränserna...

Postat (redigerat)

Mjaaa... min tanke var ju kanske lite också att det är en chans att köpa en riktigt bra mick för inte så mkt pengar; i min nuvarande situation (har jobbat ett tag men kommer snart påbörja en längre utbildning) kommer det dröja länge innan jag kommer ha råd att köpa dyra grejor igen. Gillade ju som sagt också ljudklippen som spelats in med den.

... så i det här fallet är det nog tyvärr just plånboken som sätter gränserna.. 🙂 men ok, det enda specifika jag blev lite orolig över var att det nånstans nämndes att Baby Bottle (och således även Dolly) inte skulle vara så bra att ha som "rumsmik", att den har en snäv upptagningsförmåga och har en tendens till en lite "burkig" karaktär. Är det nåt du har märkt av?

Redigerat av joeltadell
Postat
Mjaaa... min tanke var ju kanske lite också att det är en chans att köpa en riktigt bra mick för inte så mkt pengar; i min nuvarande situation (har jobbat ett tag men kommer snart påbörja en längre utbildning) kommer det dröja länge innan jag kommer ha råd att köpa dyra grejor igen. Gillade ju som sagt också ljudklippen som spelats in med den.

... så i det här fallet är det nog tyvärr just plånboken som sätter gränserna.. 🙂 men ok, det enda specifika jag blev lite orolig över var att det nånstans nämndes att Baby Bottle (och således även Dolly) inte skulle vara så bra att ha som "rumsmik", att den har en snäv upptagningsförmåga och har en tendens till en lite "burkig" karaktär. Är det nåt du har märkt av?

Nej - inget som jag reagerat på, utan den låter kanonbra och är lågbrusig, så det är tveklöst en mic som du kommer att ha glädje av i väldigt många år.

Jag har en god vän som gärna lånar den också, när han ska göra lite mer nogräknade inspelningar, så det är inte bara jag som gillar den... 😉

Postat

haha, ok, ja vafasen, det är ju onekligen ett bra pris så är väl knappast nånting jag kommer få ångra inom den närmaste framtiden. tack så jättemycket för rådgivningen claes! 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.