Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag har för första gången köpt riktiga monitorer och har för första gången ett eget rum till min "studio".

Iaf så här har jag placerat högtalarna och skrivbordet:

monitorerzo6.jpg

Tänkte om nån kunde komma med synpunkter, det kanske inte är den optimala placeringen, men man kanske kan göra nåt åt det utan att förändra planeringen av rummet. Eller så kanske ni har nåt bättre förslag? 🙁

Mycket tacksam för råd, är total novis på akustik.

MVH

/Mikael

Annons
Postat
  Demomannen sa:
Hur låter det då? 🙂

Jag har inte köpt sladdarna så jag kan koppla in dom än, men jag tänkte att ni kanske kunde veta om placeringen ändå 🙁

maart (oregistrerad)
Postat

Är det inte så att diskanmembranen ska vara i öronhjöd, och monitorerna ska tillsammans med huvudet utgöra en triangel med tre lika långa sidor? Alltså, du ska ha lika långt mellan monitorerna som mellan monitor och ditt huvud.

Genelec är dessutom designade så att de låter likadant oavsett hur nära/långt ifrån en vägg de står.

(detta är ju bara "grundregler". köp kablarna och koppla in dem, så får du justera possitionerna om det behövs).

Postat (redigerat)

intressant, Vi verkar ha rum och skrivbord av samma dimensioner.. Jag har dock ett par 8030_or... Jag löste det så att jag (om mna utgår från din skiss) Vred om skrivbordet, så det stod med dess långsida mot den korta väggen, sen satte jag mina monitorer på högtalarstativ och (som skrivits ovan) så det bildar en liksidig triangel mellan öron/högtalare.

EDIT;

Fanken..jaja två lika bilder... vet dock inte hur man tar bort...

post-5959-1225152022_thumb.jpg

post-5959-1225152038_thumb.jpg

Redigerat av Umemagnus
Postat (redigerat)
  maart sa:
Är det inte så att diskanmembranen ska vara i öronhjöd, och monitorerna ska tillsammans med huvudet utgöra en triangel med tre lika långa sidor? Alltså, du ska ha lika långt mellan monitorerna som mellan monitor och ditt huvud.

Genelec är dessutom designade så att de låter likadant oavsett hur nära/långt ifrån en vägg de står.

(detta är ju bara "grundregler". köp kablarna och koppla in dem, så får du justera possitionerna om det behövs).

Okej tack, men hur är det med hörn, har läst nånstans att det ska undvikas,,, men dom är iaf likadant placerade utifrån hörnet.

Redigerat av mmikael
Postat (redigerat)
  Umemagnus sa:
intressant, Vi verkar ha rum och skrivbord av samma dimensioner.. Jag har dock ett par 8030_or... Jag löste det så att jag (om mna utgår från din skiss) Vred om skrivbordet, så det stod med dess långsida mot den korta väggen, sen satte jag mina monitorer på högtalarstativ och (som skrivits ovan) så det bildar en liksidig triangel mellan öron/högtalare.

EDIT;

Fanken..jaja två lika bilder... vet dock inte hur man tar bort...

OKej jo jag har tänkt på det, men jagh tycker det gör rummet mindre välplanerat inredningsmässigt. Det gör så att det mer ser avlångt ut. Hoppas att det går att lösa tillfredställande med skrivbordet som det står nu... vad är det som kan ta stryk akustikmässigt med min placering nu, nån som vet?

Har förövrigt köpt sladdarna nu, så jag ska koppla in det efter jag badat och efter jag köpt några mattor på ikea. Nåt speciellt man måste tänka på när man kopplar in dom?

Redigerat av mmikael
maart (oregistrerad)
Postat
  mmikael sa:
Nåt speciellt man måste tänka på när man kopplar in dom?

kanske inte precis vad du tänkte på men...

skruva ner volymen på monitorerna innan du startar dem/spelar upp något genom dem. Vet folk som missat det och blivit ganska överraskade över hur mycket det kan låta om man har otur 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.