Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Lite ny på logic 8...Sitter med ett project där plöstligt kanalstrippen på out 1-2 är tom. Hade lite mastringspluggar där innan men nu e de borta. Det hände en gång innan när jag tog in nåt "surround-ljud", men fick tebax det till det normala när jag deletade surround-kanalen. Men nu testade jag att deleta i princip alla kanaler men Out 1-2 förblir tom, utan plugg-platser. Nån som vet vad jag pratar om? Vad har jag gjort??🙂

/Heidi

Annons
Postat

Det är inte så att du tryck på mono/stereo-knappen? De två ringarna (eller en om det är mono), om du har ett stereospår med pluggar på och trycker på den så kommer du få en monomaster utan pluggar. Bara trycka tillbaks den till stereo så kommer pluggarna tillbaka.

Kan vara det...

Postat (redigerat)

har inte varit med om detta problem men,

du kan ju spara din channel strip settings så om det försvinner så är det enkelt att öppna igen.

om jag hade haft ditt problem och inte uppdateringarna fungerar skulle jag radera logic med appdelete och sen installera igen

om inte detta fungera skulle jag formatera hårddisken och installera om osx och börja om från början

men detta är ju sista lösningen...

Redigerat av spass
Postat

Tycker det känns lite överdrivet att formatera HD och installera om OSX, eller ens Logic bara för att pluggar försvinner, jag har nog aldrig behövt installera om en macs system sedan OS9 tiden tror jag, fungerar resten av Logic som det ska så beror det nog på nån bugg, eller t.o.m. en omedveten knapptryckning...

Elof (oregistrerad)
Postat
Mmm ok, dags för en uppdatering då antar jag...

Innan du uppdaterar eller installerar om någonting, testa att gå in i mixern/environment och skapa en ny outputkanal (output 1-2) och se om pluggen dyker upp där.

Har väldigt svårt att tro att det är en bugg, jag har aldrig någonsin stött på det och då har jag kört Logic väldigt länge. Antingen har du råkat ta bort pluggen ur "component-mappen", tryckt på monoknappen på outputen, gjort en surround output, eller så har den plötsligt inte klarat AU-valideringen. Pluggar försvinner bara inte rätt uppåner.

Postat

Apple ändrade en massa kod relaterat till multiout-pluggar i 8:an.

I 8.00 fanns en del allvarliga buggar med detta, vilket fixades i 8.01.

(Samma buggar är fortfarande inte åtgärdade i Garageband 4.)

Postat

Då var vi framme vid det lyckliga slutet...

Hittade i Environment en surroundkanal som jag inte har nåt minne av att ha nånsin skapat. Audio 245 typ, när jag annars e uppe i 22 audiokanaler i projektet...(i mixern såg jag den inte) Hur som, när jag deletade den så blev Out 1-2 normal igen, precis som sist. Nån som har lust att förklara för mig delaen med de där surroundkanalerna? Hur använder man dem? E det som det ska va att out 1-2 inte funkar när de är med i leken? Har aldrig råkat ut för dem innan jag skaffade logic 8 så har inte hajat grejen.

Tack för hjälpen!😆

Postat

När du skapar ett surroundspår så tycker logic att dina masters ska få surroundsetup också och skapar då lämpligt antal, 6 kanaler är väl standard antar jag (5.1), mixar aldrig surround själv.

• 3 månader senare...
Postat

Fan, jag ber till gud att detta med en "gömd" kanal i Environment är lösningen! Har suttit och letat som fan i studion efter lösningen pa detta problem, dock utan framgang. Ska springa ner nu och kolla upp detta!

Om nagon har hittat en annan typ av lösning pa problemet sa far ni garna skriva till den, för jag behöver alla rad jag kan fajust nu! (deadline för en mixning imorgon)!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.