Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Dom där DBX lär väl kosta en slant?

beror på vilka moduler man är ute efter, men flangern är rätt dyr då den är svår att få tag i, noisegatarna är billigare, och deessern finns det så många av att dom inte kostar en förmögenhet, men grymma är dom

Annons
alex30free (oregistrerad)
Postat

för rumsakustik mätningar och akk gura!

ECM8000_P0118_Front_web.jpg

Postat (redigerat)
Det kommer bli utsläckningar om du gör så. Mickar man på olika avstånd så är kompensering av tiden det enda som är intressant eftersom signalerna kommer ligga ur fas med hänsyn till tidsskillnaden. En variabel fasvändning, eller fasförskjutning som jag hellre vill kalla det baserar inte variabeln efter tiden utan efter vinkeln i perioden. Olika frekvenser har olika våglängd så om du justerar fasen efter en viss vinkel så kommer bara ett smalt frekvensområde att ligga i fas. Om du sen justerar steglöst så kommer du bara flytta runt det smala området.

Asså alla era utsläckningar är ju fel enligt min vågrörelselära i Fysik B som jag har..... Det blir INGE fasförskjutning i LÄNGD sätt...

Och dessutom bara då om man har 2 källor... då blir det som en "solfjäder".. Beroende på HUR man sätter mickarna... som då blir ljudkällan in i preampen... om man t.ex sätter dom Helt horisontelt med varandra mot första ljudkällan blir det inge.. Kan ju bli om man sätter dom "direkt efter" på ett led...

Kanske har lite rätt ändå.. Båda två..

Redigerat av Jasi
Postat (redigerat)

För min del vart det ett sådant här några XLR-kablar, ännu en NT2-A samt en ny (och längre) hörlurskabel till mina AKG 271:or. Hela rasket dimper ner i dagarna så jag är helnöjd. Från ESI Juli@ till Saffire känns som ett jättesteg för mig i alla fall. Inte för att min musik kommer att bli bättre 🙂 men jag får möjlighet att kunna köra flerkanalsinspelning med trummor, kören etc.

Det blir till att äta russin och majonnäs för resten av månaden men det är det helt klart värt 🙂

Nåväl, det var mitt bidrag...

/CHAE

Redigerat av CHAE
chrisgroove (oregistrerad)
Postat

Beställde följande prylar i måndags:

iMac 27" 2,8 GHz Quad-Core Intel Core i7

573698.jpg

Mbox 2 Pro

20615.jpg

M-AUDIO Axiom Pro 61

1914986_800.jpg

MXL V67i

41d+7p6N27L._SL500_AA280_.jpg

alex30free (oregistrerad)
Postat

började spela gitarr för 6 veckor sen och det är så kul och går så bra att jag nu har lagt till mig denna

31Oph0oRcfL._SS400_.jpg

Nån som har lite tips om spelsätt för elbas?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Nån som har lite tips om spelsätt för elbas?

Walking 🙂

alex30free (oregistrerad)
Postat

nån mer förklaring?

Walking 🙂
sadomachine (oregistrerad)
Postat

Senaste prylarna :

Köpte en begagnad HP dator med intel i7 processor, som förutom att den hänger sej en gång om dagen funkar bra. 🙂

Fick ett digitaltrumset av tjejen när jag fyllde år, inte för att jag är trummis eller så utan för att det är kul som leksak. (Roland TD-3 lite påbyggt)

Och köpte i samma veva en gammal Korg DW-6000 för 300:-

Postat
började spela gitarr för 6 veckor sen och det är så kul och går så bra att jag nu har lagt till mig denna

31Oph0oRcfL._SS400_.jpg

Nån som har lite tips om spelsätt för elbas?

Många basister spelar bara med fingrarna, andra bara med plektrum. Lär dig bägge sätten! Är du gitarrist förut kanske det känns vrångt att spela med fingrarna, men nöt på lite så blir det kanon. Att spela "walking bass" i fjärdedelslunk är mycket, mycket svårare än man tror, lika att spela dansbandsbas med varannan ton så där, man måste knäppa till exakt på 100-dels sekunden för att få det att svänga. Att mängta på toner i ett kör är enklare, så öva på walkingen. Gitarrerna kan sköta tuggandet.

Postat
Det kommer bli utsläckningar om du gör så. Mickar man på olika avstånd så är kompensering av tiden det enda som är intressant eftersom signalerna kommer ligga ur fas med hänsyn till tidsskillnaden. En variabel fasvändning, eller fasförskjutning som jag hellre vill kalla det baserar inte variabeln efter tiden utan efter vinkeln i perioden. Olika frekvenser har olika våglängd så om du justerar fasen efter en viss vinkel så kommer bara ett smalt frekvensområde att ligga i fas. Om du sen justerar steglöst så kommer du bara flytta runt det smala området.

Utsläckningar... Vem använder det ordet mest i detta forum? 😛 På sidan två i denna länk visar Audient just exempel på hur de mickar på olika avstånd och hur fasvridarratten gör inspelningen perfekt, de skriver så här:

Variphase technology offers perfect phase alignment when using dual microphone techniques.

Bild här, sidan två:

http://www.audient.com/audient/files/MiCO_..._27sept-web.pdf

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Utsläckningar... Vem använder det ordet mest i detta forum? 😛 På sidan två i denna länk visar Audient just exempel på hur de mickar på olika avstånd och hur fasvridarratten gör inspelningen perfekt, de skriver så här:

Variphase technology offers perfect phase alignment when using dual microphone techniques.

Bild här, sidan två:

http://www.audient.com/audient/files/MiCO_..._27sept-web.pdf

När jag läser det där så ser jag inte att det skulle vara nåt annat än det man kan åstadkomma med delaykompensering.

När man vänder (läs förskjuter) fasen gradvis så kommer de bli utsläckningar i de register som låg i fas innan kompenseringen eftersom alla frekvenser förskjuts lika många grader.

Redigerat av Analogfreak
Postat
När jag läser det där så ser jag inte att det skulle vara nåt annat än det man kan åstadkomma med delaykompensering.

Hm... Kanske jag som skrev "fasratt" eller nåt liknade hembyggt ord. Huvudsaken det funkar. Lillmembranare nära en ak gitarr plus en storebrorsmembranare lite längre ifrån ska vara kuckelimuck har jag sett på tuben nyss.

Postat
"fasratt"

Like it, like it.. Could love it! 😛

Klockrent ord ju. Låt oss aanvända det så ofta vi kan.

/CHAE

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Är det bara jag som inser hur katastrofala följderna blir att förskjuta fasen gradvis då signalen innehåller så många olika våglängder?

Redigerat av Analogfreak
Postat
Är det bara jag som inser hur katastrofala följderna blir att förskjuta fasen gradvis då signalen innehåller så många olika våglängder?

katastrofala följder... Nu tar du väl i? När jag joxat med två mickar på ak har det inte varit så fruktat nog med avstånden. Med Red Box plus mick på stärkaren, och bägge de två i mono hör jag ett jobbigt ljud antagligen beroende på fasfel, men inte alls på samma vis med två mickar...

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om ena signalen hamnar några ms efter pga avståndsskillnad så kommer frekvenser runt 1kHz förskjutas fler grader än frekvenser runt 250Hz. Om man då vrider på den där fasratten så kommer man bara flytta fasfelet till andra register.

Redigerat av Analogfreak
maart (oregistrerad)
Postat
Är det bara jag som inser hur katastrofala följderna blir att förskjuta fasen gradvis då signalen innehåller så många olika våglängder?

ja, jag har svårt att förstå vitsen med det, eller ens hur det skulle funka i praktiken. själv skulle jag hellre delay-kompensera manuellt med kontroll om det behövdes.

Postat
ja, jag har svårt att förstå vitsen med det, eller ens hur det skulle funka i praktiken. själv skulle jag hellre delay-kompensera manuellt med kontroll om det behövdes.

Kom på en sak. Bandfas med inbyggd phasescope för varje band som hjälpmedel. Finns det?

PÅ tal om nya saker till studion, denna månad ska jag få min nya skönhet, kommer slänga upp en bild sedan när jag får hem den 😛 HAr väntat nu i snart två månader, suck!!!

MVH

Anders

maart (oregistrerad)
Postat
Kom på en sak. Bandfas med inbyggd phasescope för varje band som hjälpmedel. Finns det?

PÅ tal om nya saker till studion, denna månad ska jag få min nya skönhet, kommer slänga upp en bild sedan när jag får hem den 😄 HAr väntat nu i snart två månader, suck!!!

MVH

Anders

åå härligt! 🙂

jag går också i väntans tider faktiskt. Nord stage ex (88). beställde för två veckor sen, men leverans tidigast 5:e mars...

Postat
åå härligt! 🙂

jag går också i väntans tider faktiskt. Nord stage ex (88). beställde för två veckor sen, men leverans tidigast 5:e mars...

Du kommer inte bli besviken. Har själv en EX (76) och det är underbart instrument! Glöm inte tanka ner de nya ljuden bara när du får den. De nya pianoljuden är riktigt härliga.

MVH

Anders

Postat
Om ena signalen hamnar några ms efter pga avståndsskillnad så kommer frekvenser runt 1kHz förskjutas fler grader än frekvenser runt 250Hz. Om man då vrider på den där fasratten så kommer man bara flytta fasfelet till andra register.

Precis som man gör om man flyttar micken...

Fasratten är ju bara ett annat sätt att fixa saker vid inspelningstillfället - precis som att somliga föredrar en ren preamp medan andra hellre använder en channelstrip.

Postat

SP404SX-large.jpg

Det blev en sampler! Jättekul att jobba med, trots vissa begränsningar. Nu blir det till att gå igenom skivbacken och se vad som går att sampla.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Precis som man gör om man flyttar micken...

Fasratten är ju bara ett annat sätt att fixa saker vid inspelningstillfället - precis som att somliga föredrar en ren preamp medan andra hellre använder en channelstrip.

Skillnaden är att när du flyttar micken så kompenseras hela frekvensområdet lika lång sträcka. I det här fallet påverkas sträckan i de olika frekvenserna olika mycket eftersom man kompenserar vinkeln. 45 graders fasvridning på en våglängd på 500 Hz blir en längre sträcka än 45 graders fasvridning på 2kHz.

Jag läste nyss på soundonsound om Mico att min teori stämmer. Man flyttar bara runt fasfelet och funktionen liknas vid en phaser effekt. 🙂

I was initially more dubious about the Variphase control. It is not uncommon to record some sources with more than one microphone (acoustic guitars, snare drums, and so on), or with a microphone and a DI (acoustic and electric guitars, for example). The fundamental problem with this approach is that these two signals may not be time aligned because the different microphone distances from the source (or mic and DI) capture the sound at different times — and that can cause phase cancellations that colour the sound. This problem can be fixed if the material is recorded into a DAW, simply by sliding one track along the time-line relative to the other, but it is time-consuming and fiddly to do.

What Audient are offering with the Variphase control is not the ability to time-align the two channels — there is no built-in delay facility here — but to adjust the phase of one channel relative to the other. The control spans 180 degrees, and by switching in the polarity inversion you can access the 180 to 360 degree range too. It’s an interesting effect — like a manual phase shifter, in fact — so by adjusting the control you can effectively decide which frequency components to align and emphasise, and which to sacrifice through partial cancellation. This approach enables you to compensate to some extent for the dominant phase cancellations that would otherwise colour the sound in an objectionable way. The facility doesn’t replace true time-alignment, but it may make accurate time-alignment unnecessary. Whereas correct time-alignment would bring all frequencies into phase alignment, this Variphase control only brings some frequencies into phase alignment (you choose which by adjusting the control), and in practice with DI and miked guitar I found I was able to get some very pleasing results, with nice colorations rather than nasty ones.

http://www.soundonsound.com/sos/may09/arti...audientmico.htm

Redigerat av Analogfreak
Postat (redigerat)
Skillnaden är att när du flyttar micken så kompenseras hela frekvensområdet lika lång sträcka. I det här fallet påverkas sträckan i de olika frekvenserna olika mycket eftersom man kompenserar vinkeln. 45 graders fasvridning på en våglängd på 500 Hz blir en längre sträcka än 45 graders fasvridning på 2kHz.

Jag läste nyss på soundonsound om Mico att min teori stämmer. Man flyttar bara runt fasfelet och funktionen liknas vid en phaser effekt. 😄

http://www.soundonsound.com/sos/may09/arti...audientmico.htm

Så här skriver de ju om DAW: " it is time-consuming and fiddly to do" !! Där ser ni, fiddly to do. Ett bra ord som pedagogiskt förklarar eländet med att spela in med datorer. Fiddly låter tom bättre än fasratt.

Sen skriver de också:

"in practice with DI and miked guitar I found I was able to get some very pleasing results, with nice colorations rather than nasty ones."

Det låter mycket lovande. Dolly plus fasrattad Red Box, sen är allt klart! 🙂

Redigerat av Guitar Nilsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.