Jump to content
Annons

Senaste prylen/prylarna till studion


Memphis

Recommended Posts

Fick en (oerhört) försenad födelsedagspresent av min sambo ihop med morgonkaffet och de traditionsenliga frukostfrallorna;

en CC121! 🥰

217071.jpg

Har bara hunnit prova den ytterst lite men den verkar vara otroligt kompetent och så är det ju i alla fall lattjo med bl a EN regel 😉

Kul att kunna styra EQ:n med fingrarna också.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej det poatar så i Lintjöping o Nörrtjöping mää..o åtvidebärg (Har du hört grov östgötsk brytning så fattar du direkt.)

Hehe jag förstår men vill bara tillägga en sak. Jag är från Linköping och det är ganska stor skillnad mot Norrköpings dialekten. Åtvidaberg och ytterkommunerna är nog grövst, efter det Norrköping. Norrköpingsborna har dessutom ett ganska roligt uttal på bokstaven U. De uttalar det JUU. Jag pendlar till Nkpg för jobb och märker skillnaderna ganska rejält. I programmet 'Får vi följa med' med Fredrik &Filip träffar de en äkta Norrköpings bo. Hans uttal på 'kulglass' kännetecknar Norrköpingsdialekten rätt bra 😉 En kul grej ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe jag förstår men vill bara tillägga en sak. Jag är från Linköping och det är ganska stor skillnad mot Norrköpings dialekten. Åtvidaberg och ytterkommunerna är nog grövst, efter det Norrköping. Norrköpingsborna har dessutom ett ganska roligt uttal på bokstaven U. De uttalar det JUU. Jag pendlar till Nkpg för jobb och märker skillnaderna ganska rejält. I programmet 'Får vi följa med' med Fredrik &Filip träffar de en äkta Norrköpings bo. Hans uttal på 'kulglass' kännetecknar Norrköpingsdialekten rätt bra 😉 En kul grej ^^

Ja, jag vet.. har också bott i Linkeboda / Ljungsbro / Linkeboda i runt 25 år sammanlagt vet också hur markant det skiljer sig mellan kommunerna..

Svårare för en 08 däremot.. di hör ju baoa atte låeter uolit nären poater dö..

Så.. posta någon pryl nu annars blir det 5 minuter i utvisningsbåset för off-topic.. 😄

Själv klarar jag utvisningen på håret med 3st T-ben till mitt studiobord som jag snickrat på under nån vecka eller två..

galant-t-ben__17843_PE102275_S4.jpg

Osexigt men funktionellt..

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick en (oerhört) försenad födelsedagspresent av min sambo ihop med morgonkaffet och de traditionsenliga frukostfrallorna;

en CC121! 🥰

217071.jpg

Har bara hunnit prova den ytterst lite men den verkar vara otroligt kompetent och så är det ju i alla fall lattjo med bl a EN regel 😉

Kul att kunna styra EQ:n med fingrarna också.

Vänligen,

CHAE

Nice.. och trevligt med flickvän som ser till dina behov på ett så bra sätt 🙂

köpte ju själv 8st CMC'er men hade ju såklart gillat att det var motorreglar på fadermodulerna (CMC-FD) istället.

Tänk en CC1621 med dedikerad pan, EQ o allt på varje kanal... 🥰

..men.. tyskarna i Steinberg-tältet tycker ju inte som de flesta andra.

Minns inte om AI ratten på CC121 funkar som på CMC-AI'n men damn vad snabbt man joggar i projektet med den ratten i kombo med transport-kontrollen... och vad snabbt det går att skumma igenom mediabay med den..gillar känslan bättre i CC121 om jag ska vara helt ärlig men CMC'erna är nog som helhet snabbare beroende på fler knappar och dedikerade funktioner.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Då fick men hem dessa för ett tag sedan och jag måste bara få skryta om hur j-vla bra de låter. Går inte jämföra med några andra lurar jag testat. Nu har jag bara testat dem som referenslyssning i studiomiljön, men kommer testa dem live inom kort. Oerhört detaljerat ljud ur dessa och hur mycket jag än drog på så fick jag sänka innan jag uppfattade att dynamiken försvann ur luren.

f43201243038P0e9f.jpg

Medföljande låda. Såg senare att den är tillverkad av otterbox och känns grymt stabil som förvaring.

5e3201243138P2061.jpg

Rekommenderar dessa varmt än så länge, återkommer efter giget med känslan då.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Nice.. och trevligt med flickvän som ser till dina behov på ett så bra sätt 🙂

köpte ju själv 8st CMC'er men hade ju såklart gillat att det var motorreglar på fadermodulerna (CMC-FD) istället.

Tänk en CC1621 med dedikerad pan, EQ o allt på varje kanal... 🥰

..men.. tyskarna i Steinberg-tältet tycker ju inte som de flesta andra.

Minns inte om AI ratten på CC121 funkar som på CMC-AI'n men damn vad snabbt man joggar i projektet med den ratten i kombo med transport-kontrollen... och vad snabbt det går att skumma igenom mediabay med den..gillar känslan bättre i CC121 om jag ska vara helt ärlig men CMC'erna är nog som helhet snabbare beroende på fler knappar och dedikerade funktioner.

Ja, jag minns att du berättade att du köpt dem. Personligen så kändes det lite over kill för min del med alla de där pryttlarna du nämnde och sedan spelar ju den fysiska ytan roll också 😉

Anledningen till att jag kikat just på CC121:an är att den, i förhållande till andra kontroller, är tämligen liten och kompakt. Att den sedan är tillverkad med Cubase i åtanke gör att den känns otroligt intuitiv 🙂 Fundamentala saker som färger, displayer och upplägget på kanalstripen är likadana och sådant gillar jag. Jag måste liksom inte "tänka om" när jag använder den vilekt känns schysst.

Överlag känns den här kontrollen lättöverskådlig, lättarbetad men framförallt boostar den arbetsflödet rejält 🥰

Håller också med om att jogingen känns betydligt enklare nu än med joghjulet på transport-kontrollen i Cubase. Det finns ju fyra assignbara knappar och en pot (längst upp till vänster på kontrollen) men de har jag inte börjat fippla med än men det kommer nog vad det lider.

Än så länge blir det fyra kaffekoppar av fem möjliga 🙂

OT: östgötska är f ö den skönaste dialekten, okej. Hands down!

Vänligen,

CHAE

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

fiffan.. va najs, men då säger jag: Vänta tills du köpt o installerat deras Ultimate 8 bundle.. då BLIR det julafton.. Alla de pluggarna med presets o hela jädra klabbet dyker upp i Maschine som en enda stor.. ja... kaskad av glädjetårar. ähf@n, var jag taskig nu? säg till isåfall.. 😉 muaahahahahaha

Det låter inte helt fel 😄 men är ju mkt pengar i det, men jag funderar på Komplete 8 i alla fall, det är ju en bra början 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

The man is BACK!!! Sätter jag äggklockan på nedräkning innan fullängdaren är klar?

Bra grejer du köpt.. Scarlet testade jag för ett tag sen och den låter riktigt bra för de pengarna

Haha nää, om allt går som det brukar lirar jag in en låt och tar break på 2 år igen 🙂

Scarlett åker tillbaka tyvärr, ett Saffire 24DSP på ingående.

Scarletten hade så jäkla låg output på hörlurarna att jag aldrig skulle kunna lägga sång utan att få problem med lyssningen. :/

Gitarren... Ujujuj.. Måste lära mig lira bara ^^

däremot kommer jag nog tracka dig om tips o råd som vanligt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter inte helt fel 😄 men är ju mkt pengar i det, men jag funderar på Komplete 8 i alla fall, det är ju en bra början 🙂

Köp ett gammalt Komplete 2 - 7 och uppgradera för 4495:- istället..( tror 4Sound har en del pack på hyllan, annars såg jag nu att DLX music har) men skynda isf.. för Native instruments har höjt priset med lite mer än 2000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha nää, om allt går som det brukar lirar jag in en låt och tar break på 2 år igen 🙂

Scarlett åker tillbaka tyvärr, ett Saffire 24DSP på ingående.

Scarletten hade så jäkla låg output på hörlurarna att jag aldrig skulle kunna lägga sång utan att få problem med lyssningen. :/

Gitarren... Ujujuj.. Måste lära mig lira bara ^^

däremot kommer jag nog tracka dig om tips o råd som vanligt 😄

Hähä.. lira som du brukar så blir det nog bra.

..och har jag något att tillföra så skjut, du vet var min e-postlåda bor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Main_big.jpg

Lyckades ju få en 500 dollars voucher till det demokörda Powercore jag tidigare tjackade så det fick bli ovanstående Rivörb för 499 dollars.. VSS3 som baserades på gamla TC M5000 rivörbet..

Gratis e gott!

Glömde ju.. 4 meter Rack strips oxå...

6150-f1.jpg

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen har jag köpt mig ett par digitaltrummor! =)

Alesis DM10 Pro. Lirade hela kvällen/natten igår, triggar Superior Drummer Metal Foundry med den och jag måste säga att jag är sjukt nöjd änsålänge. Upplever lite problem med crosstalk men det ska jag väl få ordning på med tiden. Idag tänkte jag gå lös med sax & lödkolv för att konvertera padsen till meshheads! Verkar inte vara en allt för svår operation! =)

alesis-dm10-pro-kit-460-80.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

@ Becker: Coolers.. Jag tänkte i samma bana innan jag köpte mitt 2box kit.. Du får mycket för pengarna om du är beredd att "finlira" lite efteråt som du nu gör.. Hade för mig att Alesismodulen triggade bra.

Det ska bara vara att byta skinnen rakt av då det där är riktiga skinn med en fet skumgummiplatta under.. Slagverket har de där meshen på hyllan t.o.m ( sist jag kollade)

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen har jag köpt mig ett par digitaltrummor! =)

Alesis DM10 Pro. Lirade hela kvällen/natten igår, triggar Superior Drummer Metal Foundry med den och jag måste säga att jag är sjukt nöjd änsålänge. Upplever lite problem med crosstalk men det ska jag väl få ordning på med tiden. Idag tänkte jag gå lös med sax & lödkolv för att konvertera padsen till meshheads! Verkar inte vara en allt för svår operation! =)

alesis-dm10-pro-kit-460-80.jpg

Fräsigt, Becker 🙂 Vad fick du ge för dem? (och är det priset inkl. allting på bilden?)

Fråga: vad är "crosstalk"? 😕

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga: vad är "crosstalk"? 😕

Crosstalk kallas det om ex. en cymbal triggas samtidigt som du slår på virvelpad'en.

Oftast skapade av vibrationer i hagen

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Crosstalk kallas det om ex. en cymbal triggas samtidigt som du slår på virvelpad'en.

Oftast skapade av vibrationer i hagen

Aha, där ser man! Tack för svar, Lundin 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Suite...eller jag menar "sweet" Linus ( 😉 ). Har Black 76:an och White 2A:n och jag är dundernöjd med dem båda. Brickwall-limitern sägs vara one of a kind också 🙂

Är själv lite nyfiken på Opto-komporessorn... Kanske en liten review när andan faller på?

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också sneglat lite däråt. Men jag tänkte försöka (med betoning på försöka) hålla i slantarna tills nästa Logic kommer. Men vågar man tro att det är på g..? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Är själv lite nyfiken på Opto-komporessorn... Kanske en liten review när andan faller på?
PM:a något spår så kan jag skicka tillbaka exempel med lite olika inställningar.
Link to comment
Dela på andra sajter

5000 spänn gav jag för setet begagnat vilket jag tycker riktigt schysst pris med tanke på vad man får! Ja, allt som är på bilden ingår i originalsetet. Klantig som jag är så fick jag dock köra 22 mil extra eftersom jag glömde att ta med mig modulhelvetet =)

Jag kikade först på ett gäng dyrare trumset, bland annat Roland TD9KX men konstaterade att jag är på tok för dålig trummis för att köpa mig ett set för 20.000:- Det här setet har potential tycker jag, kantslag på alla pads & 3 zoners ride samt choke på cymbal & ride. Cymbalerna låter något mer än vanliga gummipads men det får jag leva med. Däremot Alesis så kallade "Realheads" låter på tok för mycket för min smak därav konvertering till Mesh!

Så vitt jag har förstått så är det inte bara att kasta på meshheads direkt utan man måste ordna om innehållet i padsen lite. Jag följde Hellfiredrums guide som funkar skitbra! Jag köpte lite skumplattor, "Funkyfoam" på Pandurohobby som jag monterade i botten på padsen och sedan arrangerade jag om innehållet enligt instruktion och tillslut på med meshhead. Resultatet är fanimej långt över förväntan. Visst, det blir inte som ett dyrt och lyxigt set men för pengarna man ger så är det lätt värt arbetet! Igår kväll, dvs innan konvertering, satt jag och en kompis och lirade lite och då reagerade jag på att kicken låter åt helsike för mycket. Jag har visserligen turen att bo i ett stort hus ute på landet så risken att störa någon är minimal men att använda setet i en lägenhet utan att störa grannar hade nog blivit svårt. Nu med meshhead på så är den akustiska ljudvolymen mycket mycket lägre!

Jag köpte meshheads på Musikshopen för ca 60:- sen kostade Funkyfoamen 20:- arket (ett ark per pad) så totalt kostar konverteringen ca 80:- plus lödtenn! =) Änsålänge har jag bara gjort virvel och kick men imorrn gör jag även om pukorna. Funderar på att köpa en gummi-hihat oxå och sen använda nuvarande hihat som en extra cymbal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...