Jump to content
Annons

Senaste prylen/prylarna till studion

Memphis

Recommended Posts

Flickvännen gav mig denna lilla synth nu när jag fyllde år 🙂

Hon verkade dock inte lika förtjust som jag när hon fick höra den hehe 🙂

Underbar liten synth!

korgmonotronslant.jpg

Ska banne mig införskaffa monotriben så fort lönen dimper ner.

Dela på andra sajter

Annons

Fick en ukulele av min kära fru, stämde den dghe byte ut d sträng till d sträng från en vanlig nylon.

Nu kan man lira på den som en gitarr, lätt att ta med ut till grillningen.

uk-60.jpg

Må gött //Martin

Dela på andra sajter

var nere på kjell.com och komplitera med en mick till ukulelen för 199kr har inte testat än pojken ligger och sover i hobby rummet.

24110.jpg

Dela på andra sajter

Blev en sådan här liten apparat häromdagen:

SONUUS-G2M V2 (Universal Guitar to MIDI Converter)

g2m_usage_map.jpg

Fungerar riktigt bra! Kopplar bara in elgitarren på den, och helt magiskt omvandlar den signalen i realtid till midi! Perfekt för mig som lättare kan skapa melodislingor på gitarren än på klaviatur. Och det är rätt häftigt att spela på gitarr som t.ex. låter som ett piano! :rolleyes:

Dela på andra sajter

Fungerar riktigt bra! Kopplar bara in elgitarren på den, och helt magiskt omvandlar den signalen i realtid till midi! Perfekt för mig som lättare kan skapa melodislingor på gitarren än på klaviatur. Och det är rätt häftigt att spela på gitarr som t.ex. låter som ett piano! :rolleyes:

vart får man tag i en sådan?

vad kostar den? =O 😄

Dela på andra sajter

g2m_usage_map.jpg

Häftigt!

Dela på andra sajter

Latency? Går det spela ordentligt utan att man blir knäpp? 😛

Latencyn är väldigt låg, så ja, det går absolut att spela utan att man blir knäpp! 😄

Denna omvandlare är dock monophonic, vilket innebär att den inte klarar av flera strängars anslag på en och samma gång (alltså inga ackord). Det gäller att gitarren är väl stämd och att man spelar ganska "rent", d.v.s. att man försöker träffa endast en sträng åt gången, samt inte låta någon annan sträng ringa i bakgrunden. Inget större problem egentligen, speciellt inte om man som jag, endast spelar in till en sequencer (och inte live). Där är det ju extremt lätt att rensa upp misstag som några dubbeltoner, felaktiga toner etc.

Roland har ju ett annat system med en speciell mikrofon man sätter på gitarren. Den klarar av ackord, och är antagligen bättre på alla sätt och vis. Men prislappen är också en stor skillnad.

Jag har velat ha något sådant här i många år, och nu kan man alltså få det, till ett helt okej pris. Om ej perfekt, så ökar det iallafall min kreaktivitet, då jag slipper halvhjärtat plinka på ett midikeyboard som jag egentligen inte behärskar.

Dela på andra sajter

Latencyn är väldigt låg, så ja, det går absolut att spela utan att man blir knäpp! 😄

Denna omvandlare är dock monophonic, vilket innebär att den inte klarar av flera strängars anslag på en och samma gång (alltså inga ackord). Det gäller att gitarren är väl stämd och att man spelar ganska "rent", d.v.s. att man försöker träffa endast en sträng åt gången, samt inte låta någon annan sträng ringa i bakgrunden. Inget större problem egentligen, speciellt inte om man som jag, endast spelar in till en sequencer (och inte live). Där är det ju extremt lätt att rensa upp misstag som några dubbeltoner, felaktiga toner etc.

Roland har ju ett annat system med en speciell mikrofon man sätter på gitarren. Den klarar av ackord, och är antagligen bättre på alla sätt och vis. Men prislappen är också en stor skillnad.

Jag har velat ha något sådant här i många år, och nu kan man alltså få det, till ett helt okej pris. Om ej perfekt, så ökar det iallafall min kreaktivitet, då jag slipper halvhjärtat plinka på ett midikeyboard som jag egentligen inte behärskar.

I bandet har vi synth i några låtar. Bara några synthslingor.

Vi tänkte köra dom backtrack MEN då måste vi vara svintajta och inte komma ur takt osv.

Kan man på något vänster koppla in den till ett ljudkort till datorn och spela slingan på gitarr med sytnhljud sen när den är över ta någon slags footswitch och koppla tillbaka till förstärkaren igen.

Eller vad tror du?

sorry för off topic

Dela på andra sajter

Senaste tillskottet i instrumentparken är en:

Fender Classic Player Jaguar Special

e48201152831Pcc4d.jpg

Den låter grymt, den är apskön att spela på och den ser asläcker ut. Bara bra saker med andra ord 😉 Shout outs till shimmen här på forumet och Erik på ordermusic för att de svarade på alla möjliga frågor.

Det är fan bud på att göra en Fylking och gasta "ÄNTLIGEN!!!" Jag har velat ha den här guran sedan jag var typ 15 och nu är den äntligen min 🥰

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Dela på andra sajter

I bandet har vi synth i några låtar. Bara några synthslingor.

Vi tänkte köra dom backtrack MEN då måste vi vara svintajta och inte komma ur takt osv.

Kan man på något vänster koppla in den till ett ljudkort till datorn och spela slingan på gitarr med sytnhljud sen när den är över ta någon slags footswitch och koppla tillbaka till förstärkaren igen.

Eller vad tror du?

sorry för off topic

Den har ju en ingång (från gitarren), men två utgångar - "midi out" och "guitar thru". Så man får alltså den konverterade midi-signalen samtidigt som den rena signalen från gitarren, som man kan köra vidare till förstärkare eller liknande. Kan man t.ex. mute:a förstärkarsignalen när man vill spela synthljud, så låter det hela fullt möjligt, ja. (Inget jag provat dock.)

Dela på andra sajter

363270.jpg

Ortega R121 3/4 storlek. Köpt till min dotter som fyller sex snart, så det är en framtida investering för studion kan man säga... köpte från musicstore.de, de var lite dyrare än Thomann men jag har inte tänkt handla från dem mer.

Dela på andra sajter

medium_ATH-M50.jpg

Påminner enligt mig om KRK-lurarna jag köpte; burkiga och basiga......

Har jag blivit helt insnöad på mina Sennheiser HD280 Pro, eller är de bra mycket bättre?

I Sennheiser-lurarna låter allt mycket öppnare, tydligare, detaljrikare.

Kan någon övertyga mig om att de andra lurarna låter lika bra?

Jag vet att Claes alltid förordat Ultrasone, men jag tyckte 3-4000:- var lite i överkant. 😛

Har testat 4 olika hörlurar och ingen låter lika bra som mina Sennheiser......eller....är det de andra som låter "rätt"? 🤪

Dela på andra sajter

Den har ju en ingång (från gitarren), men två utgångar - "midi out" och "guitar thru". Så man får alltså den konverterade midi-signalen samtidigt som den rena signalen från gitarren, som man kan köra vidare till förstärkare eller liknande. Kan man t.ex. mute:a förstärkarsignalen när man vill spela synthljud, så låter det hela fullt möjligt, ja. (Inget jag provat dock.)

fan vad gött!

tack så mycket! 😄

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bidde nya hörlurar. AKG K601. Mycket lur för pengarna, kostar ca 1400 nu. Riktigt bra.

Får tacka joachime som gav mig tipset. Jag valde mellan Sennheiser HD600, HD650 och AKG K701 innan jag fick tipset om K601.

AKG601.jpg

Dela på andra sajter

Bidde nya hörlurar. AKG K601. Mycket lur för pengarna, kostar ca 1400 nu. Riktigt bra.

Får tacka joachime som gav mig tipset. Jag valde mellan Sennheiser HD600, HD650 och AKG K701 innan jag fick tipset om K601.

AKG601.jpg

En mycket trevlig lur! Har samma sedan nått år tillbaka! Tycker dock dom är lite svårjobbade i basen! Annars fint!

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Basen är inte framträdande, men K601 går riktigt djupt så jag hör lågbasen finemang.Sedan sitter dom otroligt skönt på min skalle, HD650 som jag innan tyckt suttit bra klämde nästan nu i jämförelse.Skall ha dom till mix men framför allt när jag komponerar.Jag får väl se vad jag tycker om ett tag, men just nu är det finemang.

Dela på andra sajter

Köpte inlays( vet inte vad det heter på svenska men det visar band nr på gitarrens fretboard) och inlaysen består av vilka noter det är på respekive band på gitarren och basen. Och det är perfekt för mig som har svårt att läsa mig till saker. Sen när jag kan det bra plockar jag bort inlaysen och har slutprov med mig själv. Tyvärr kan jag inte ladda upp bilder i denna tråd. Beställde från korea kosta 50 kr för bas och 50 kr för gitarr. Och det är det ultimata hjälpmedlet för dig som liksom jag har svårt att läsa till mig saker, lära sig skalor osv går snabbt som sören. Är det fusk?

Edit: det visar alltså not för not på alla strängar och alla band

Mvh

henber

Redigerat av Henber77
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.