Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Stereomickning av gitarrförstärkaren kan ju leda rätt så besvärliga fas-knas har jag läst, och varit med om själv också för den delen. När vi varit i studio har man oftast satt upp två och ibland tre mickar men inte alltid. Jag har lyssnat i stereo, och på bara den ena i micken mono, men aldrig tyckt att det blir nån större lyssningsupplevelse med stereo på varje elgura. Därför har jag inför stundande inspelningar tänkt närmicka elgitarren med bara en SM57, då borde man slippa all osäkerhet med eventuellt fasfel. När vi spelar in hela bandet live kommer jag bara ha 8 kanaler att leka med, så det måste bli bra med en mick/kanal då. Jag ska, bara för att testa, prova att stänga av fjäderreverbet på förstärkaren och lägga stereoreverb i mixen sen i stället. Fast jag tror inte jag kommer att gilla det alls...

Vad är det för ev nackdelar att spela in gitarrstärkaren med bara en mick?

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat
Jag ska, bara för att testa, prova att stänga av fjäderreverbet på förstärkaren och lägga stereoreverb i mixen sen i stället. Fast jag tror inte jag kommer att gilla det alls...

Ja, försök spela in allt så "rent" som möjligt och lägg på effekter efteråt.

Inga alls. Men, oftast (iaf inom metal) så vill man ju ha så fett gitarrljud som möjligt och man bör då dubba gitarrerna ett par gånger. Genom att använda fler mickar kan

du få ett fetare ljud utan att dubba... Eller så skaffar man sig en baritone-gitarr 😉

Postat (redigerat)
Jag ska, bara för att testa, prova att stänga av fjäderreverbet på förstärkaren och lägga stereoreverb i mixen sen i stället. Fast jag tror inte jag kommer att gilla det alls...

Ja, försök spela in allt så "rent" som möjligt och lägg på effekter efteråt.

Inga alls. Men, oftast (iaf inom metal) så vill man ju ha så fett gitarrljud som möjligt och man bör då dubba gitarrerna ett par gånger. Genom att använda fler mickar kan

du få ett fetare ljud utan att dubba... Eller så skaffar man sig en baritone-gitarr 😉

Jag spelar tele en helton nerstämt, så det blir lite åt baritonhållet!

Och att dubba det jag spelar i en hel låt kan varken jag eller nån annan.

Redigerat av Guitar Nilsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.