Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Forumsökt i all evighet men inte fått ett exakt svar på det jag undrar.

Kör en Macbook "mittenvarianten" och proddar allt i Garageband (jobbar med färdiginspelade rytmer och lägger bara på röst och effekter, därmed mitt simpla val av program).

Nu ljudnördar lär väl slå mig när jag säger att jag fått ihop en del schyssta kompositioner med den inbyggda micken, men eftersom jag spelar in rosslig dancehall i 80´s stuk så är kraven ganska mediokra.

MEN. Nu känner jag mig mogen att köpa upp mig till något bättre. Jag jobbar som sagt med max tre-fyra kanaler utöver den förprogrammerade rytmen som ligger som .mp3 på en separat kanal i Garageband.

Vad jag hört så är inte USB-mickarnas ljudkvalité så dålig som många vill påstå. Så är det värt att köpa en? Vilka problem kan jag förvänta mig under skapandeprocessen av mina simpla verk? Vilken bör jag köpa? Nu reder vi ut det här.

One!

/L

Annons
Postat

Med en Mac, så ska det inte blir några problem, såvitt jag vet.

De stora problemen är på PC, där ASIO-drivern inte kan köra in och ut samtidigt på två olika ljudkort (USB-micarna är som regel ljudkort med enbart ingång), så att man inte kan få medhörning. Om jag har förstått det rätt, så fungerar Macarnas audiohantering annorlunda där.

Ett annat problem är att USB-spänningen inte är särskilt stabil och när den transformeras upp till fantommatningsnivå, så kan man få en del oljud på grund av det. sE Electronics är (såvitt jag vet) ensamma om att stabilisera matningsspänningen innan den transformeras upp, så de ger bättre ljud än de övriga eftersom risken att USB-spänningens störningar slår igenom till ljudsidan, elimineras.

drloop (oregistrerad)
Postat

Ljudet är säkert helt ok på många av USB mickarna.

Största problemet är att Windows användare kör Asio ljuddrivrutiner för att få ned latencyn.