Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Forumsökt i all evighet men inte fått ett exakt svar på det jag undrar.

Kör en Macbook "mittenvarianten" och proddar allt i Garageband (jobbar med färdiginspelade rytmer och lägger bara på röst och effekter, därmed mitt simpla val av program).

Nu ljudnördar lär väl slå mig när jag säger att jag fått ihop en del schyssta kompositioner med den inbyggda micken, men eftersom jag spelar in rosslig dancehall i 80´s stuk så är kraven ganska mediokra.

MEN. Nu känner jag mig mogen att köpa upp mig till något bättre. Jag jobbar som sagt med max tre-fyra kanaler utöver den förprogrammerade rytmen som ligger som .mp3 på en separat kanal i Garageband.

Vad jag hört så är inte USB-mickarnas ljudkvalité så dålig som många vill påstå. Så är det värt att köpa en? Vilka problem kan jag förvänta mig under skapandeprocessen av mina simpla verk? Vilken bör jag köpa? Nu reder vi ut det här.

One!

/L

Annons
Postat

Med en Mac, så ska det inte blir några problem, såvitt jag vet.

De stora problemen är på PC, där ASIO-drivern inte kan köra in och ut samtidigt på två olika ljudkort (USB-micarna är som regel ljudkort med enbart ingång), så att man inte kan få medhörning. Om jag har förstått det rätt, så fungerar Macarnas audiohantering annorlunda där.

Ett annat problem är att USB-spänningen inte är särskilt stabil och när den transformeras upp till fantommatningsnivå, så kan man få en del oljud på grund av det. sE Electronics är (såvitt jag vet) ensamma om att stabilisera matningsspänningen innan den transformeras upp, så de ger bättre ljud än de övriga eftersom risken att USB-spänningens störningar slår igenom till ljudsidan, elimineras.

drloop (oregistrerad)
Postat

Ljudet är säkert helt ok på många av USB mickarna.

Största problemet är att Windows användare kör Asio ljuddrivrutiner för att få ned latencyn.

Tyvärr så kan man inte ha två ljudkort i Asio (om det inte är konstruerat så från fabrik, samma tillverkare) micken blir ett ljudkort och ljudkortet ja det blir det andra ljudkortet. Lyssningen blir lidande och man får en hemsk latency när man spelar in.

Det finns några dyrare USB mickar (SE har någon har jag för mig) med inbyggd utgång på micken så man kan lyssna via mickens interna ljudkort så att säga.

Nu har du Mac och kör MacOSX antar jag. Då kan du köra två ljudkort, dvs spela in din USB mick och lyssna i ditt inbyggda ljudkort.

Trots detta skulle jag nog ändå rekommendera att köpa ett ljudkort med inbyggd preamp och en vanlig mick.

USB micken skall funka ihop med ditt ljudkort. Nu har jag inte provat så jag går egentligen bara på hörsägen.

Du måste berätta hur det funkar om du köper en USB mick.

drloop (oregistrerad)
Postat

Klart att Claes hann före... 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.