Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Med en NT1-A ovanför trummorna riktad nedåt mot mitten av setet, plus en NT2-A, även den ovanför trummorna, som med 8-karaktär tar upp ljudet från sidorna ska jag tydligen kunna få stereo på trummorna trots att NT2-A är en monomick fast med dubbla membran. ??

Kan man få ut signalen från de två membranen var för sig? Är det inte en vanlig trepolig XLR man ansluter till micken? Jag vill ju höra att golvpukor och ride ligger åt ena hållet och hihaten åt det andra, plus att jag vill kunna panorera mer eller mindre, fullt utpanorerat kanske blir för mycket.

Kan någon förklara hur man gör det så att jag fattar borde den få en medalj.

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

320px-MS_stereo.svg.png

Så här!

Postat
320px-MS_stereo.svg.png

Så här!

Blir inte det en sorts fuskstereo typ den man gjorde för länge sen när man återutgav gamla monovinyl? Ljudet blir väldigt brett men golvpukan låter lika mycket i bägge kanalerna?

Elof (oregistrerad)
Postat
Med en NT1-A ovanför trummorna riktad nedåt mot mitten av setet, plus en NT2-A, även den ovanför trummorna, som med 8-karaktär tar upp ljudet från sidorna ska jag tydligen kunna få stereo på trummorna trots att NT2-A är en monomick fast med dubbla membran. ??

Kan man få ut signalen från de två membranen var för sig? Är det inte en vanlig trepolig XLR man ansluter till micken? Jag vill ju höra att golvpukor och ride ligger åt ena hållet och hihaten åt det andra, plus att jag vill kunna panorera mer eller mindre, fullt utpanorerat kanske blir för mycket.

Du sätter en njurmick (eller egentligen vilken mikrofontyp som helst) "i nollan" på en åttakopplad, så att den tar upp där 8an har full utsläckning.

Du kommer inte kunna få en lika detaljerad stereobild där du kan placera tex pukor, ride och allting i setet. Stereoeffekten består enbart av att du kopierar den 8kopplade mickens signal och fasvänder den ena, njurmicken i mitten används för att "fylla i" så det inte blir total utsläckning när det summeras till mono. Man kan förenklat säga att det är lite av en "fejkad" stereoteknik...

Om du vill kunna få ljudbilden av ett trumset inspelat i stereo är det bättre att du AB eller XY mickar ovanför trumsetet. Det är inte så dödsviktigt att ha två exakt likadana mikrofoner när man gör en stereoinspelning, speciellt inte när det gäller trumset. Pröva att sätta NT1an på ridesidan och NT2an på hihatsidan tex.

Postat

Du sätter en njurmick (eller egentligen vilken mikrofontyp som helst) "i nollan" på en åttakopplad, så att den tar upp där 8an har full utsläckning.

Du kommer inte kunna få en lika detaljerad stereobild där du kan placera tex pukor, ride och allting i setet. Stereoeffekten består enbart av att du kopierar den 8kopplade mickens signal och fasvänder den ena, njurmicken i mitten används för att "fylla i" så det inte blir total utsläckning när det summeras till mono. Man kan förenklat säga att det är lite av en "fejkad" stereoteknik...

Om du vill kunna få ljudbilden av ett trumset inspelat i stereo är det bättre att du AB eller XY mickar ovanför trumsetet. Det är inte så dödsviktigt att ha två exakt likadana mikrofoner när man gör en stereoinspelning, speciellt inte när det gäller trumset. Pröva att sätta NT1an på ridesidan och NT2an på hihatsidan tex.

Hm det var det jag anade...

Men både jag och de andra raggarna jag spelar blues med är nog så pass gammaldags att vi vill höra rundpallarna slamra iväg från vänster till höger så M-S konfigurationen vete 17 om den passar oss. Eftersom jag inte köpt mickarna än och de är så pass billiga i UK så tror jag nog att jag köper två NT2-a, i stället för en av varje av tvåan och ettan...

Postat (redigerat)

Hur blir det om jag sätter två st NT1 åt höger resp vänster samt, i mitten, en NT2 8-kopplad i samma paket liksom ovanför trummorna? Det borde ju bli äkta stereo plus direkttrycket från virveln rakt ned och lite rumsljud från 8-kopplingen, det ena membranet pekar ju uppåt då?

Kanske kan man vinkla NT1orna lite nedåt?

Redigerat av Guitar Nilsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.