Jump to content
Annons

Är Reason svårt att lära sig?

Recommended Posts

Hector (oregistrerad)
Postat

Har lekt i några år med FL studio och gjort några låtar med det programet, men jag har tröttnat på det och jag har inte gjort något i det programet på något år eller så.

Så nu tänker jag starta om på nytt, men den här gången är jag lite sugen på att testa på Reason. Har laddat hem demot och lekt lite i programet, men det verkar så otroligt svårt och krävande jämfört med FL Studio.

Plugins, massa rattar och effekter överallt.

Är det mycket svårare att få något grepp om Reason, i jämförelse med alla andra inspelningsprogram?

Finns det någon svensk manual till Reason som är lätt att förstå sig på?

Har ingen lust att lägga ut 4000:- på något program som jag kommer att ångra att jag köpte, bara för att jag inte kan lära mig det.

Reason är kanske skapt för proffs inom musikskapande?

Annons
Postat

Reason är perfekt om man vill lära sig hur saker och ting hänger ihop så att säga. Alla grundmoduler som man finner i en "riktig" studio finns ju där. Reason är bra om man gillar att ge sig in och pilla i detaljer, experimentera med nya angrepssätt osv... Tycker nästan reason borde ingå i alla musikskapares grundpaket.

Nån manual på svenska finns det inte men du kan ju alltid fråga i forumet och läsa tipsen i studio. "Producing music with reason" är en cd-skiva med mycket bra tips också.

//Christian

Postat

Frågan du bör ställa dig själv är väl vad är det du saknar i FL Studio? Reason har inget stöd för externa plugins och ingen sequencer som klarar inspelning och redigering av ljudfiler. Vilket begränsar programmet. Många Reason användare kör det tillsammans med ett annat värdprogram, exempelvis Cubase, Sonar, Logic eller ProTools.

/Majken

Postat

Att det finns en massa rattar, reglage och effekter överallt innebär inte att reason är svårt att lära sig... Allting är relativt var det en klok man som sa.. och det gäller även reason. Om du suttit med Fl Studio så känner du säkert till ungefär hur en synt fungerar, eller vad ett delay är.. osv. Du har redan stött på en del av det som finns i reason. Men bara för att du kan använda det och knåpa ihop en låt så innebär ju inte det att du kan så mycket, men egentligen är ju inte det ett hinder...

Det jag menar är att du inte måste lära dig allt som finns i Reason.. det är ett stort program med många möjligheter.. och förmodligen känner inte ens skaparna till allt... så mycket av det du inte kan från början kommer automatiskt, med manual eller ej!

Proffs eller inte.. de flesta som använder reason är knappast proffs (mitt högst subjektiva antagande 😏), men märk väl; det finns proffs som använder det.. alltså, det är ett program som de flesta kan förstå och behärska någorlunda trots den stora potentialen... 😕

KÖP KÖP!! //Smulan

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Av vad jag har sett av andras filer, och hur jag själv jobbar & mina CO`S, så måste jag säga att jag tror att Reason är lätt att lära sig, då det verkar som att alla hittar sin egen "stil" att köra programmet i.

Vilket ibland kan krångla till det för mig såklart då jag får en fil skickade till mig där jag inte riktigt får ihop det hur killen har gjort låten 😉

Men detta har sin charm! Reason kan, om man vill, vara Otroligt enkelt, och fortfarande låta mycket bra. Att det sedan, om man verkligen kan det, kan låta mycket mycket bättre är uppenbart!

Redigerat av Wiseman
Postat
Har lekt i några år med FL studio och gjort några låtar med det programet, men jag har tröttnat på det och jag har inte gjort något i det programet på något år eller så.

Så nu tänker jag starta om på nytt, men den här gången är jag lite sugen på att testa på Reason. Har laddat hem demot och lekt lite i programet, men det verkar så otroligt svårt och krävande jämfört med FL Studio.

Plugins, massa rattar och effekter överallt.

Är det mycket svårare att få något grepp om Reason, i jämförelse med alla andra inspelningsprogram?

Finns det någon svensk manual till Reason som är lätt att förstå sig på?

Har ingen lust att lägga ut 4000:- på något program som jag kommer att ångra att jag köpte, bara för att jag inte kan lära mig det.

Reason är kanske skapt för proffs inom musikskapande?

FL studio kan göra allt man vill och är enkelt.. har du provat fl studio 4.5? Reason har inget stöd för VST.. tänk på det....

Postat

Jag håller med Majken, ta reda på vad det är du saknar innan du lägger ut 4000:- Som jag har förstått det så är en av de stora sakerna med Reason att det är just lättarbetat, så om du tycker det verkar väldigt avancerat kanske du inte har utforskat alla möjligheter med FL Studio trots allt. Har du inte använt programmet på något år så har det ju hänt en del, och du vet väl att du får gratis uppdateringar? (om du köpt det online, annars tror jag det kostar 29$). Version 5 släpptes så sent som igår och har en hel del intressanta nyheter.

Postat

Det första man stör sig på när man ska pröva något annat om man är van vid FLStudio är hur komplicerat det kan vara att göra något som är rätt simpelt i FL. Det märkte jag genast när jag prövade Reason. Man får helt enkelt avvänja sig vid det.

Postat
Det första man stör sig på när man ska pröva något annat om man är van vid FLStudio är hur komplicerat det kan vara att göra något som är rätt simpelt i FL. Det märkte jag genast när jag prövade Reason. Man får helt enkelt avvänja sig vid det.

Inte för att jag vill klaga eller så men varför byta till ett annat program om man kan t.ex. flstudio bra? Vad jag vet så ska väl inte reason vara så otroligt bättre en flstudio om man bara kan utnyttja programmen på rätt sätt. Eller är jag helt ute o cyklar?

• 3 veckor senare...
Postat

Om du verkligen känner för att byta till reason så tog det mig bara ett par veckor innan jag var inne i "tänket". Och då pyssla jag bara lite på kvällarna.

Annars om du ska byta så kan du ju lika gärna gå över till Cubase eller dylika program då t.ex. Cubase har mycket mer möjligheter än att bara använda reason.

Fast cubase med reason är ju inte helt fel det heller 🙂

//Mike

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.