Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har sett en del annonser på tradera där folk säljer tex hörlurar, helt nya i original förpackning (oöppnade) för en femtedel av butikspris...

dessutom så är det ofta så att säljaren har flera exemplar av varan...

hur kommer det sig? är det stulet, importerade kopior eller bara en riktigt bra deal???

Annons
Postat

Säljer dom prylarna för en femtedel av butikspriset eller är det utropsbudet som är en femtedel?

Det finns ju många företag och privatpersoner som importerar och som använder Tradera som säljkanal, då är det inte så konstigt att dom har fler ex av samma produkt.

Kolla säljarens omdömen före du lägger bud, har han sålt mycket och mest fått positiva omdömen så går det troligtvis att lita på honom. Det blir svårare med någon som inte har sålt mycket, jag vill inte säga att risken är större att bli lurad av en sån säljare men det är svårare att avgöra om han är seriös eller inte.

Postat (redigerat)

Om de är nya och "Köp nu"-priset är en femtedel av nypris så låter det onekligen lite skumt ja. Är utropspriset så lågt behöver det som bakke sa inte betyda något.

Det figurerar givetvis en hel del oseriösa människor på tradera, men det brukar ju märkas i deras omdömen vad de är för typer. Du kan ju även skicka ett meddelande till säljaren och höra dig för lite så märker du ofta om säljaren vet vad det är han/hon säljer.

Redigerat av rainydays
Postat (redigerat)
jag har bara bra erfarenhet av Tradera. Nu har jag inte köpt något för mer än 500kr men ändå.

Bara att kolla på omdömmen som sagt 🙂

Jag har också 100% positiva erfarenheter av mina affärer där. Men jag har ju stött på en del tvivelaktiga figurer när man surfat omkring där. Dock ganska sällsynt om man jämför med blocket.

Redigerat av rainydays
Postat

Jag har blivit lurad på Tradera. Folk har sålt bootleg-dvder pressade i Ryssland och sådant. Helt illegalt ju. Man måste nog ha en hel del koll på det man är ute efter för att inte åka på något olagligt.

Vidare har jag helt slutat lägga bud på auktioner på tradera. En kompis berättade varför jag aldrig lyckats lägga vinnande bud. han sa att jag råkat ut för snipers, prickskyttar; program som hindrar andra från att lägga vinnande bud i sista stund och själva kamma hem varan. Det är inte tillåtet men det finns inget skydd mot prickskyttar på Tradera, sa han.

Postat

Om det handlar om sak man verkligen vill ha på en auktionssajt som Tradera så kan man inte fega med buden ett par kronor över även om man lägger i sista sekunden. Lägg ett större högstabud så vinner du garanterat nästa gång. Precis som på Ebay, där det finns s.k. datorprogram som bjuder åt dig. De rättar sig bara efter dit högsta bud.

Det som är störande med Tradera är att man inte kan se nedräkning i sekunder (får man sköta själv med tidtagning) och att säljaren kan ge negativt omdöme. Tyvärr förekommer det att oseriösa säljare hämnas på köparen på tradera om de själva fått dåligt omdöme. Ebay (som ju äger tradera) har slutat med att ge säljaren den möjligheten vilket är bra. Det finns andra sätt att klaga.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.