Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Går det?

😄

T.ex. så kan ljudkortet E-mu Tracker Pre USB 2.0 användas som en separat fristående mikförförstärkare också. Då borde man kunna koppla en mik till det ljudkortet och sedan koppla detta ljudkorts line out in i ett annat ljudkort (som kanske bara har en mikförförstärkare) och på så sätt få 2 mik preamps... Eller?

..och eehh... ska bägge ljudkortens drivrutiner vara installerade i datorn då?

😆

//:debatt

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Varför?

Bättre att köpa separat mickpreamp.

drloop (oregistrerad)
Postat

Nu har jag läst några trådar som du skapat.

* Du vill ha en nyckelfärdig dator med ljudkort.

* Du också ha ett EMU ljudkort och använda som preamp.

* Du är lite osäker på vilket porgram du skall välja.

* Jag kommer att ställa några frågor som du kanske inte tänkt på.

Kan du berätta hur du tänker jobba?

Har du monitorer för lyssning?

Mick?

Jag måste erkänna jag känner igen mig lite, jag hade massvis med frågor och oroade mig för olika grejer hur det skulle funka.

Jag tog beslut att bygga en egen dator och ett internt M-Audio 2496 PCI ljudkort med en Art TubeMP som preamp.

Bra idé så länge jag körde en hifistärkare med högtalare till.

När jag skaffade aktiva monitorer så blev jag tvungen att lösa lyssningen med hörlurar och volymkontroll.

Om det blir plötsligt hög volym vill man inte fippla med datorn utan man vill ha en ratt som man snabbt drar ned.

I mitt fall blev det en liten mixer.

Emu ljudkortet är ett bra ljudkort som har allt du behöver. Om du kör aktiva högtalare så kan du styra volymen från EMU kortet. Om jag skulle börja med ljudprylar idag skulle jag nog välja EMU kortet just för att man slippper en massa grejer runt omkring.

Du kommer att lägga en massa pengar på en enligt mig dyr dator med inbyggt ljudkort och dessutom betala för ett USB ljudkort extra.

En massa pengar rätt ned i sjön.

Du verkar ha en dator idag som du skriver på internet med, börja med den och ett EMU ljudkort och köp upp dig på prylar när du märker vad du saknar. Börja med LE versionerna som följer med för att lära dig innnan du köper ett nytt program.

Postat
Går det?

T.ex. så kan ljudkortet E-mu Tracker Pre USB 2.0 användas som en separat fristående mikförförstärkare också. Då borde man kunna koppla en mik till det ljudkortet och sedan koppla detta ljudkorts line out in i ett annat ljudkort (som kanske bara har en mikförförstärkare) och på så sätt få 2 mik preamps... Eller?

det är ju just det vad en fristående micpreamp är så klart att det går

det enda du behöver är ström, jag gissar antingen från usb eller adapter

rutinerna behöver man isåfall inte installera...

drloop (oregistrerad)
Postat
Går det?

det är ju just det vad en fristående micpreamp är så klart att det går

det enda du behöver är ström, jag gissar antingen från usb eller adapter

rutinerna behöver man isåfall inte installera...

Det går men varför?

Det ljudkort som debatt har tittat på har redan en mickpreamp.

Att sedan ta och använda Emu ljudkortet bara som preamp verkar inte speciellt smart.

En DA och AD omvandling till, till vilken nytta?

Nej kör i så fall EMUkortet som som ljudkort när du spelar in och strunta i det andra ljudkortet.

Eller köp en separat preamp för pengarna.

ArtTubeMP för 600:- eller en StudioProjects VTB-1 för 1100:-

drloop (oregistrerad)
Postat

Kom just på att det blir nog inte en DA - AD omvandling till, beroende på hur kortet är designat.

Postat

Håller med drloop. Köp ett ljudkort med vettiga preamps inbyggt. Att använda ett annat ljudkort som preamp är ju inte det smidigaste. Jag har gjort det ett par gånger när jag behövt två extra utöver de som suttit på det andra kortet. Men behöver du inte mer än en eller två för det mesta så känns det helt onödigt. Speciellt om du ska ha den till en laptop, då bör man ju minimera antalet apparater och kablar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.