Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När en ny röstinspelning är klar, går datorns CPU användning upp till 100%, Sonar stannar helt, i 3-4 minuter. Detta händer vissa dagar, medan det andra dagar går som rinnande vatten (tar bara någon sekund). Det finns ingenting jag gör annorlunda från gång till gång. 😲 Jag stänger alltid ner alla program som brukar gå i bakrunden. Jag gick in i aktivitetshanteraren och såg att processen "Systemets vänteprocess" tog upp all CPU medan Sonar laddade.

Datorn är bärbar, uppfyller alla systemkrav som krävs för Sonar.

Annons
Postat

Att systemets vänteprprocess ligger i topp betyder att processorn INTE jobbar,

om du tittar längst ner i aktivitetshanteraren så ser du siffrorna på total cpu-förbrukning,

den gär inte i topp där va ?

Kan inte Sonar, så den biten får någon annan ta.

Postat
Att systemets vänteprprocess ligger i topp betyder att processorn INTE jobbar,

om du tittar längst ner i aktivitetshanteraren så ser du siffrorna på total cpu-förbrukning,

den gär inte i topp där va ?

Kan inte Sonar, så den biten får någon annan ta.

Nä, själva hårddisken verkar inte heller direkt jobba fast det tar evigheter att ladda. Förstår inte. Det här har ständigt varit ett problem för mig. Är programmet instabilt eller vad är det frågan om? Datorns fläkt går ständigt igång dock.

Ingen annan med samma problem?

Postat
När en ny röstinspelning är klar, går datorns CPU användning upp till 100%, Sonar stannar helt, i 3-4 minuter. Detta händer vissa dagar, medan det andra dagar går som rinnande vatten (tar bara någon sekund). Det finns ingenting jag gör annorlunda från gång till gång. 🙂 Jag stänger alltid ner alla program som brukar gå i bakrunden. Jag gick in i aktivitetshanteraren och såg att processen "Systemets vänteprocess" tog upp all CPU medan Sonar laddade.

Datorn är bärbar, uppfyller alla systemkrav som krävs för Sonar.

Kan det vara ljudkortet det beror på, fel drivrutiner? Kolla upp om ditt ljudkort har egna ASIO drivers eller tanka hem Asio4all 😛

Hoppas det hjälpte.

Postat

Det är inte så att du har något antivirusprogram igång? Det skulle ju möjligtvis kunna ställa till det.

Jag har dålig koll på just Sonar annars så jag kan nog inte vara till mycket hjälp där.

Postat (redigerat)

Jo har både egna asio och även asio4all. Samma problem. Inget antivirus heller som stör. Har provat allt känns det som. Nån som har någon övrig idè??

Funderar på vad som är bäst vad gäller ASIO när man spelar in, high speed eller low? Har aldrig riktigt förstått det där. Asio, ska det vara det bästa att använda? Finns ju även MME och WDM. WDM verkar inte funka alls dock. MME har 32 bitars. Jag spelar in 16. Har det nån påverkan om jag använder 32 ändå?

Redigerat av sandraML
Postat

hmm hittade detta i en annan tråd "Spelar du in på en audiodisk? Att spela in på systemdisken kan orska seghet och krascher." Vad menas med detta?

Sen så har min syster (som är många gånger mer datateknisk än jag) att jag hade 12 000 temporära filer i audiomappen i Sonar. Det sparas visst varje gång jag spelar in. Hade ingen aning. Kommer dröja ett tag innan vi får bort dessa, men sen ska det provas spela in igen.

Postat

Men vänta nu... Tror du missförstod första svaret att "Systemets vänteprocess" tar 99% så innebär det att det inte är nån processorbelastning alls.. Systemet väntar på jobb, har inget att göra så att säga..

Postat
Sen så har min syster (som är många gånger mer datateknisk än jag) att jag hade 12 000 temporära filer i audiomappen i Sonar. Det sparas visst varje gång jag spelar in. Hade ingen aning. Kommer dröja ett tag innan vi får bort dessa, men sen ska det provas spela in igen.

Sonar borde väl ha någon funktion för att plocka bort oanvända filer från ett projekt? Fast filerna kanske inte ingår i ett projekt?

Att du spelar in på systemdisken ska ju inte skapa sådana problem.

Har du provat med något annat program? Testa att ladda hem exempelvis Reaper och kolla om du får liknande prestandaproblem där.

Postat

Svårt med såna här "märkliga" problem som dyker upp lite ibland så att säga.

Jag tror att det är problem med datorn; ta rejäl backup och se till att få hårddisk och internminne kollat.

12000 filer låter rätt mycket. Ja, Sonar sparar alla filer du spelar in; varje gång du tryckt <rec> <stop> så har du sparat en fil. Det finns en funktion "clean audio data folder" (eller liknande) bland menyerna. Använd försiktigt, backa upp först!

tjing

Bengan

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kan vara en plugin som fått spel.

Ta bort plugins och lägg till dom en efter en så kanske du kan hitta problemet.

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.