Jump to content
Annons

In-och output-problem vid inspelning

Recommended Posts

fellan (oregistrerad)
Postat

Precis införskaffat ett Focusrite Saffire PRO 10 I/O som börjar bråka på en gång. Det är ju ett firewire-kort och det har jag ingen erfarenhet av alls, men datorn hittar kortet och det fungerar. Ljudsignal går in och ut. Däremot så kan jag t.ex. inte ställa "device volume" under ljudinställningarna i kontrollpanelen. Beror detta på någon konstig drivrutin jag har som kallas "Realtek HD Audio manager"?

Mitt stora problem är iaf följande:

Jag har 8 mikpreampar. Jag vill kunna koppla på en mik / kanal och sedan få in det på var sin separat kanal i Cubase. Väljer jag alltså att koppla på en mik i Input 1 så vill jag ha en orörd signal in i cubase som inte är panorerad åt något håll. Här skiter det sig.

Signalen måste tydligen panoreras antingen åt höger eller vänster. Om jag tar en mono-kanal och får in signalen i spåret så måste den panoreras FULLT höger eller vänster. Likadant i en stereokanal. Kan jag inte få ljudet rakt i mitten och sedan panorera på vilket sett jag vill?

I VST Connections (under Inputs) står det SAFFIRE PRO ASIO driver stereo in. och den delas i höger och vänster.

Device port:

Left - 1 line1/2 L

Right - 2 line1/2 R

Kan jag inte få Left - 1line1 t.ex?

Jag har mekat med både inputs och utgångar men det fungerar ej. Det verkar inte vara i programmet det är fel för jag får samma problem när jag använder mig av Ableton Live.

Ytterst tacksam för konkreta svar! Om det redan finns trådar som beskriver detta problem ingående, så länge gärna till dessa, för jag hittar dom inte 😄

• 2 veckor senare...
Annons
Postat

TJENA FELLAN!

Fortfarande ingen framgång med ditt dumma ljudkort? Du måste ju bumpa din trådar när du inte får hjälp! Men det är väl ungefär det jag gör nu. Jag vill ju att du ska få fart på studion till jul så jag kan komma på glöggfest och studiovisning!

Peace. /B-Dogg

Postat

Testa ta bort alla drivrutiner från det tidigare ljudkortet/inbyggda ljudkortet. installera sedan Pro10 drivrutinerna du fick med på skivan. Uppdatera sedan till senaste releasen från hemsidan. kolla sedan så alla inställningar i saffire control pro stämmer. du bör nu kunna använda den interna mixern i kortet. funkar allt så här långt så är det bara att ge sig in på DAW-inställningarna

Postat
Jag har 8 mikpreampar. Jag vill kunna koppla på en mik / kanal och sedan få in det på var sin separat kanal i Cubase. Väljer jag alltså att koppla på en mik i Input 1 så vill jag ha en orörd signal in i cubase som inte är panorerad åt något håll. Här skiter det sig.

Signalen måste tydligen panoreras antingen åt höger eller vänster. Om jag tar en mono-kanal och får in signalen i spåret så måste den panoreras FULLT höger eller vänster. Likadant i en stereokanal. Kan jag inte få ljudet rakt i mitten och sedan panorera på vilket sett jag vill?

I VST Connections (under Inputs) står det SAFFIRE PRO ASIO driver stereo in. och den delas i höger och vänster.

Device port:

Left - 1 line1/2 L

Right - 2 line1/2 R

Kan jag inte få Left - 1line1 t.ex?

Det verkar som att du skapat stereospår som du sedan spelar in en monosignal på. När du skapar nytt spår/audio track i Cubase, välj monospår för monosignaler.

Löser inte det ditt problem kan du testa att radera in- och utgångar i VST connections och skapa nya som är i mono.

Postat

Hej, har exakt samma problem med mitt fw kort, har någon knäckt problemet?

Skulle va ruggigt tacksam om någon skulle vilja hjälpa mig med detta problem,

Går ju inte att spela in alls för tillfället! Alla tips mottages!// David

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Det måste ju vara fel på ljudkortet för jag har inte nåt sånt problem och då kör jag ändå mitt på en PC som kör Logic på mac os och då om nån gång borde det ju strula tycker man. Men varför kör du med separata preampar kortets egna tycker jag i alla fall är helt ok. Jag förmodar att du redan har laddat hem senaste drivarna.

Postat

Har ett FocusRite saffire pro 26. Har varit mycket krångel så jag har gjort det till en vana att ominstalera drivrutinerna en gång i veckan. Hoppas att deras suport fixar det snart. Annars så har det en mycket nöjd kund hos mig. Ett kort fick räcka sedan är jag nöjd så till vida att jag inte vill ha något mera Focusrite alls. (Deras suport har heller inte varit lika bra som tex EMUs)

Kolla i windows enhetshanterare och se om du hittar den andra kanalerna där. Om inte så är det nog bara att ominstallera driverserna.

Synd att det ska vara så för jag gillar kortet annars. Hyfsat bra ljud i kortet och hyfsade pluggar. Det hade varit den perfekta lösningen för mig annars.

Men jag funderar på att köpa ett annart kort nu.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.