Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare, nu var det dags att rusta upp med lite dyrare grejjer än billigt men lite billigare än dyrt 😆

Mikrofon hade jag tänkt mig en z3300 från SE electronics som kostar ca 4 lax.

Men nu behöver jag hjälp med preamp + kompressor och något slags interface.

Det ska helst ligga i samma prisklass som 3300 och får gärna vara väldigt prisvärda 😄

Jag kommer inte behöva mer än en kanal, kan vara bra att tänka på också 😆

Tack på förhand

MVH

Ljudfadern

Annons
Postat

Jag har en Presonus Eureka (preamp och kompressor + eq) som är riktigt mysig! Funkar till det mesta! Lite över gränsen du satte med väldigt prisvärt ändå!

Postat
Menar du ca 3300:- totalt eller för varje del...?

Några Firewire-ljudinterface med inbyggda micpreamps i den prisklassen:

Echo Audiofire4

TC Electronic Konnekt8

Terratec Phase X24fw

Jag syftade på mikrofonen sE3300 som kostar ca 4 lax, o då menade jag för varje del ungefär 😄

Postat
Jag har en Presonus Eureka (preamp och kompressor + eq) som är riktigt mysig! Funkar till det mesta! Lite över gränsen du satte med väldigt prisvärt ändå!

Det ser bra ut prismässigt tycker jag 😄

Färgar den mycket ?

Postat

jag skulle påstå att den är hyfsat transparent.. vill du ha lite värme kan du ratta med "saturation"- "impedance"rattarna för att få lite olika effekter..! har ärligt talat inte använt eqn så mkt, men den gör ju det den ska! kompressorn känns fräsch, den ska på ganska hårt innan det stör.. hipass-filtret för att mata kompressorn är också en bonus då man inte behöver ha på så mkt deesser (om ens någon alls) efteråt! mycket ljud för pengarna och förstås ett plus i kanten för den analoga VU-mätaren.. tufft!

Postat (redigerat)
Menar du ca 3300:- totalt eller för varje del...?

Några Firewire-ljudinterface med inbyggda micpreamps i den prisklassen:

Echo Audiofire4

TC Electronic Konnekt8

Terratec Phase X24fw

Jag syftade på mikrofonen sE3300 som kostar ca 4 lax, o då menade jag för varje del ungefär 🙂

😄 Man får helt enkelt lära sig läsa ordentligt innan man svarar... 😄

Om du kan lägga så pass mycket, så kan det kanske vara idé att titta på Steinbergs MR816CSX, som innehåller allt i en rackburk, där du har både eq och kompressor på ingången - som sedan dessutom kan användas igen vid mix - och så ett reverb som också fungerar som DSP-plugin i Cubase. Det är visserligen kanske mer än du var ute efter, men eftersom du har reverb och channelstrips i burken, så slipper du belasta datorns CPU så mycket som du hade behövt annars - så du har alltså ännu mer nytta av denna rackburken...

TC Electronic Konnekt24D fungerar på liknande sätt, med möjlighet till channelstrip-funktioner vid inspelning och effekter som inte belastar datorn vid mix.

Redigerat av Claes
Postat

hur tänker du nu?

om du kör med apogee duet och dess interna preamps, vilket jag tycker är ett mkt mkt bra budgetval, så kommer du vara tvungen att köra ut inspelningarna genom den externa kompressorn för att ta in dom igen, helt i ett eget steg..! Dvs, du kommer få spela in utan kompressor, för att applicera externa kompression i efterhand....och om det är så du tänker så skulle jag rekomendera en stereokopmressor (fast egentligen skulle jag rekomendera att satsa på en riktigt bra mjukvarukompressor istället), så att du även kan göra detta med annat än monosignaler......dessutom borde du dubbelkolla om du kan arbeta på det sättet med ett Apogee Duet, då jag är osäker på om det går......har bara testat en kort stund hemmavid, och fick bara massa rundgång, men jag grottade inte ner mig så mkt i det, då jag egentligen inte behöver göra det hemma.

Postat

Det är sant, tänkte inte på det. Hörde någon som hade gjort ungefär på det sättet och var väldigt nöjd men jag ska kolla upp detta så återkommer jag 🙁

Tips på bra mjukvarukompressor då ?

Jag tycker waves Rcomp funkar väldigt bra.

Postat
Det är sant, tänkte inte på det. Hörde någon som hade gjort ungefär på det sättet och var väldigt nöjd men jag ska kolla upp detta så återkommer jag 🙁

Tips på bra mjukvarukompressor då ?

Jag tycker waves Rcomp funkar väldigt bra.

UAD LA2A, men då måste du ha UAD-kort....

Sonalksis kompressor

Postat

Kan ju passa på att ställa några till frågor nu när jag ändå är igång,

jag har letat här på studioforumet en stund och inte hittat men antar att det finns minst 50 trådar om detta ^^

Men men, jag behöver något billigt enkelt sätt att dämpa precis bakom mikrofon (SE ELECTRONICS REFLEXION FILTER och T.BONE MICSCREEN är INGA alternativ)

Som det ser ut nu ekar det mer eller mindre i rummet och egentligen borde jag väl läsa på om akustik och bygga upp hela rummet med allt vad man ska.

Men nu har jag inte riktigt tid eller tillgång till detta och behöver därför någon smart lösning som inte är så dyr, inte tar så lång tid att göra/köpa/bygga, inte tar så mycket plats och helst inte är jätteful heller

När det kommer till mikrofonen så hade jag tänkt att köpa en sE z3300 ( http://www.thomann.de/se/se_electronics_z_3300a.htm ) som kostar ca 4 tusen om man beställer den från thomann. Är det en prisvärd mikrofon eller bör jag köpa någon annan i den prisklassen ?

Tack på förhand

Postat
UAD LA2A, men då måste du ha UAD-kort....

Sonalksis kompressor

Vore kul att prova men blir lite mycket nu på en gång så jag kör nog vidare med waves så länge så får vi se i framtiden 😎

Postat
Kan ju passa på att ställa några till frågor nu när jag ändå är igång,

jag har letat här på studioforumet en stund och inte hittat men antar att det finns minst 50 trådar om detta ^^

Men men, jag behöver något billigt enkelt sätt att dämpa precis bakom mikrofon (SE ELECTRONICS REFLEXION FILTER och T.BONE MICSCREEN är INGA alternativ)

Som det ser ut nu ekar det mer eller mindre i rummet och egentligen borde jag väl läsa på om akustik och bygga upp hela rummet med allt vad man ska.

Men nu har jag inte riktigt tid eller tillgång till detta och behöver därför någon smart lösning som inte är så dyr, inte tar så lång tid att göra/köpa/bygga, inte tar så mycket plats och helst inte är jätteful heller

Sätt upp absorbenter i ett av rummets hörn, ställ dig i hörnet och sjung ut mot rummet - gärna med Reflexion Filter e dyl bakom micen också, så har du ett "micbås" som låter öppet och snyggt, till skillnad mot om man skulle placera sig i en klädkammare eller liknande och därmed döda all akustik...

När det kommer till mikrofonen så hade jag tänkt att köpa en sE z3300 ( http://www.thomann.de/se/se_electronics_z_3300a.htm ) som kostar ca 4 tusen om man beställer den från thomann. Är det en prisvärd mikrofon eller bör jag köpa någon annan i den prisklassen ?

Tyvärr finns inte 3300 med, men annars finns det ett ganska stort antal olika micar på min testsite, där du kan hämta smakprov på hur de kan låta. ☺️

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.