Jump to content
Annons

Inspelningsprogram


debatt

Recommended Posts

Goddag!

Får väl lägga denna tråden här - under övriga inspelningsprogram och tolka det som "övrigt under inspelningsprogram". Var annars ska denna tråd ligga?

Min fråga är: Jag kommer att köpa en ny dator, och därmed även ett inspelningsprogram för musik antagligen för första gången någonsin - de jag haft och använt tidigare har varit enkla varianter som följt med de ljudkort jag handlat; Digital Orchestrator Plus (som medföljde Turtle Beach Pinnacle Digital) och Cubase LE samt Ableton Live Lite 4 (som medföljde E-mu 1616). Digital Orch Plus kan jag nog inte installera ens på en ny maskin av idag, men Cubase LE, Ableton Live Lite 4 (samt Sonar Cakewalk LE) som medföljde E-mu 1616 går kanske på en ny dator med Win XP. Man måste väl få installera program på nytt enligt licenserna menar jag, ens pc kan ju faktiskt gå sönder.

Men, om jag nu tänkte köpa ett ok program men ändå ingen värstingversion, vad ska jag ha?

Cubase Essentials 4 har jag tänkt på, för 1395 kr.

Fick tips om Nuendo - hur bra är det? Kostar?

Eller kan Ableton Live version 6 vara något prisvärt, nu när 7:an finns?

Alltså; vad skiljer olika program åt - och vad har resp program för för- och nackdelar?

🙂

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Först! Kolla om du utifrån nån av dina LE-program kan köpa en uppgradering. Brukar bli billigare då!

Cubase/Sonar/ProTools är alla hyfsat likvärdiga idag i sina fullversioner. Vissa kanske mer prisvärda än andra, och kanske lite bättre på nån småsak, men i grunden samma koncept.

Nuendo kostar multum och är mer inriktat mot filmmusik.

Ableton Live är mer inriktat på elektronisk musik och icke-linjära låtar. Man kan enkelt fixa loopar och ändra strukturen på sin låt på ett helt annat sätt än vad man kan i de ovan nämnda programmen (även om de nu sneglat på Live och försöker apa efter).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tja... vad som skiljer dem åt... Reaper kostar t.ex. ungefär som de andras begränsade versioner - men har inga begränsningar alls - dvs obegränsat antal kanaler, plugins, tjofräs, osv.

Och är du bara hemanvändare kostar det 50 USD och är gratis att prova utan funktionsbegränsningar i 30 dagar.

Prova Reaper innan du köper nåt annat, helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova Reaper innan du köper nåt annat, helt enkelt.

Håller med!

Reaper är, skulle jag vilja påstå, musikmjukvarubranschens "fula ankunge". Det är inte sällan jag hör/läser att musiker avfärdar Reaper som nonsens bara för att den inte "ser ut" som vederbörandes dyrt inköpta motsvarighet.

Men hursomhelst... Reaper utvecklas genom ett mycket nära samarbete mellan utvecklare och användare, vilket resulterar i att Reaper får det bästa från flera världar. Som jag har förstått det så är majoriteten "överlöpare" Samplitude-användare (däribland jag).

Dessutom är version 3 på väg... och det är då den "vackra svanen" kommer att visa sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...