Jump to content
Annons

Recommended Posts

Jakkz (oregistrerad)
Postat

Har nyss beställt en macbook pro och undrar vilket musik program som rekommenderas till den, jag har cubase till min PC i studion... Något tips please! :rolleyes:

Annons
Postat

Logic finns för mac, medan cubase finns för både mac och PC, och filformaten är direkt överförbara.

Däremot har jag hört sägas att cubase är lite mer problemfyllt på mac än på PC. Inte säker på om det är sant, men det verkar vara betydligt färre som använder cubase på mac än på PC.

Postat
Sonar 8 Släpptes nyligen...ser riktigt bra ut...

Rätta mig om jag har fel men Sonar finns väl bara till Windows? Dyrare än logic är det oxå...

Postat
Kör man med Boot Camp kan man köra Sonar i Mac OS X.

Nej det kan man inte. Man kan köra Sonar i Windows på en Mac. Vilket jag tror att man helst vill slippa om man köpt en Mac.

Postat
Kör man med Boot Camp kan man köra Sonar i Mac OS X.

Kör du bootcamp så kör du inte osx utan Windows 😄 Känns ju rätt onödigt att lasta upp sköna tusenlappar på en mac för att sedan köra Windows. Har man skaffat en mac så brukar det vara för osx.

Postat

ah ok, då vet man det, stod så på hemsidan...Har igentligen ingen erfarenhet av mac 😄

Men visst om man verkligen hatar windows är nog inte sonar nått bra alternativ..

Jakkz (oregistrerad)
Postat

Tack för tipsen, jag får läsa lite om Logic kanske.

/J

drloop (oregistrerad)
Postat
Logic finns för mac, medan cubase finns för både mac och PC, och filformaten är direkt överförbara.

Däremot har jag hört sägas att cubase är lite mer problemfyllt på mac än på PC. Inte säker på om det är sant, men det verkar vara betydligt färre som använder cubase på mac än på PC.

Om inte Steinberg tappat stinget på senare (Cubase 4) tid kan jag intyga att Cubase har rullat och rullar problemfritt på Mac.

Att det är fler som kör Logic på Mac nu för tiden är självklart pga prisbilden. Logic är prisvärt.

Och jag undrar väl egentligen varför man frågar vilken DAW man skall köra på Mac om man har Cubase. Bara att installera Cubase på Macen och flytta dongeln mellan maskinerna, eller?

drloop (oregistrerad)
Postat

Huppla jag ser att Reaper finns som beta till Macosx. Det var ju lite coolt.

Postat

Varför vill du byta program? Kan vara vettigt att veta om du saknat något speciellt i Cubase som finns i andra program. På så sätt går det lättare att guida dig till rätt val.

Jakkz (oregistrerad)
Postat

Jag har köpt macbook pro för jobbet, men man vill ju kunna göra annat än bara jobb på den också 🤪

Jag undrade mest över vad andra macägare rekommenderar. I studion kör jag PC med Cubase SX3 och är nöjd med det. Jag använder mest softsyntar, kanske är bäst att köra samma på mac... men tack för alla tips.

Jakkz (oregistrerad)
Postat

Logic Express verkar ju egentligen vara det som passar mig bäst, hur funkar softsyntar till Logic? är det AU istället för VST?

Postat (redigerat)
Logic Express verkar ju egentligen vara det som passar mig bäst, hur funkar softsyntar till Logic? är det AU istället för VST?

Precis, AU är det som gäller. Finns mer eller mindre samma utbud som till pc med några få undantag.

Redigerat av Becker
Jakkz (oregistrerad)
Postat

En annan fundering, måste man skaffa nåt externt ljudkort eller klarar datorn av att driva softsyntar utan latency?

drloop (oregistrerad)
Postat
En annan fundering, måste man skaffa nåt externt ljudkort eller klarar datorn av att driva softsyntar utan latency?

Det funkar fint med det inbyggda ljudkortet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.