Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Det är ok enligt dig, att en brottslig hantering tillåts förstöra för den legala musikbranschen genom att i förlängningen förstöra möjligheterna för icke-brottslig verksamhet att fungera.

Eftersom det är ok med ett sådant förfarande som förstör för musikbranschen, så borde det i så fall i samma andetag vara ok om brottslig inkassoverksamhet förstör möjligheterna för legala alternativ - och samma sak på andra marknader också, eller hur?

Det händer dagligen och är allmänt accepterat - svartjobb. I det fallet är regeringen lite mer på rätt spår då de snarare än att instifta nya lagar för att leta svartjobbare gör det billigare att köpa tjänsten vitt. På ett enkelt och sansat sätt kommer de åt problemet utan att använda piskan. Staten får in skattepengar, svartjobbarna startar företag och kan fortsätta sin verksamhet lagligt och folk kan fortsätta köpa tjänster till rimliga pengar.

Annons
  • Svar 344
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Det är ok enligt dig, att en brottslig hantering tillåts förstöra för den legala musikbranschen genom att i förlängningen förstöra möjligheterna för icke-brottslig verksamhet att fungera.

Eftersom det är ok med ett sådant förfarande som förstör för musikbranschen, så borde det i så fall i samma andetag vara ok om brottslig inkassoverksamhet förstör möjligheterna för legala alternativ - och samma sak på andra marknader också, eller hur?

Det händer dagligen och är allmänt accepterat - svartjobb. I det fallet är regeringen lite mer på rätt spår då de snarare än att instifta nya lagar för att leta svartjobbare gör det billigare att köpa tjänsten vitt. På ett enkelt och sansat sätt kommer de åt problemet utan att använda piskan. Staten får in skattepengar, svartjobbarna startar företag och kan fortsätta sin verksamhet lagligt och folk kan fortsätta köpa tjänster till rimliga pengar.

Allmänt accepterat - men likväl olagligt och straffbart, precis som piratkopieringen. Då skulle man vid en jämförelse, enligt piratförespråkarnas argumentering, i stället låta alla svartjobbare göra som de vill, medan de som gör vita jobb måste "förändra sig eller dö", som det brukar heta...

Detta med att göra det billigare skattemässigt att köpa vissa tjänster blir ju automatiskt också en piska för både den som säljer och den som köper, eftersom de måste redovisa det hela för att det ska fungera. Både piska och morot, med andra ord, precis som man troligen i en eller annan form behöver för att ha en chans att minska den ohämmade spridningen av upphovsskyddat material. Piskan är det främst myndigheternas uppgift att stå för - och när det gäller moroten är det upp till skivbolag och/eller upphovsmän att komma på något vettigt.

Postat (redigerat)
Jag tycker det är lite konstigt att man sväljer en sådan här lag utan att blinka, medans man tycker det är ett för stort intrång i någon integritet att sätta upp övervakningskameror för att förbättra säkerheten på skolgårdar, gator och sånt. Nu är väl skillnaden att någon (alla upphovsmän?!?!) enbart ska kunna få ut uppgifter om vem som döljer sig bakom ett IP-nummer om man misstänker brott. Sätter man en kamera på en skolgård/korridor så filmar man ju hela tiden massa oskyldiga människor. Å andra sidan så är ju brotten som kan tänkas stävjas (misshandel, våldtäkt och liknande) i min mening värre än att tanka hem lite mp3:or.

Om man begår brott på Nätet så är det alltså mindre allvarligt än om man begår brott IRL...? Häpnadsväckande! En sådan inställning leder till totalt rättshaveri i slutänden om det är för många som anammar samma inställning, eftersom en högre tolerans mot brott på ett ställe automagiskt leder till en högre tolerans mot brott överallt annars.

Jag ser däremot inte något problem med övervakning varken när det gäller fildelning eller offentlig kameraövervakning.

Kamerorna filmar hela tiden, ja - men det lagras bara ett par dagar innan det spelas över (lagringsutrymmet är inte obegränsat, så det skulle vara helidiotiskt att spara det), så att det ska kunna plockas fram OM något brott har begåtts. Det är ju ingen som sitter konstant och stirrar på vad en viss kamera filmar och det är inte specifika personer som filmas, utan alla - så där är det verkligen ingen personlig integritet som kränks. I så fall kränks den personliga integriteten mer av att någon tittar på en annan när de är ute och går på stan, eftersom det kan vara riktat mot den enskilda personen...

Det här lär inte vara det sista teknikskiftet i musikvärldshistorien. När musik började bli tillgänglig för en större kundkrets, i form av noter som man kunde köpa, så förfasade sig överheten (som tidigare haft ensamrätt på musik genom egna privatorkestrar) över att musiken skulle degenereras. Det är några hundra år sen nu tror jag.

På den tiden fick upphovsmännen betalt genom att vara anställda av överheten eller genom att göra beställningsverk till kungligheter och teatrar - och sedan genom att deras noter såldes - och när allmänheten fick tillgång till deras musik, så öppnades en mycket större marknad och det blev ännu större efterfrågan.

Nu är alltså tanken att upphovsmän på grund av piratkopieringen inte längre ska kunna få minsta lilla ersättning för sin möda, utan detta utbredda brottsliga beteende ska diktera villkoren för de som hade kunnat leva på sin musik om det inte piratkopierades. Efterfrågan har inte blivit inte mindre, utan det är en enorm marknad - som piratkopierarna alltså ska tillåtas att skjuta i sank helt - och tvinga upphovsmännen att sälja T-shirts i stället, typ... När man inte ser något värde i musiken, så går den inte att sälja (och när folk inte ser något värde i musiken, så går de inte heller på konserterna, som piraterna påstår skulle väga upp förlusten av skivförsäljningen - trots att det redan i dag kan vara svårt att hitta ställen att spela på om man inte redan är superkänd...) - men orsaken till att folk inte ser det värdet, är den illegala hämningslösa spridningen som gör att man får allt gratis - och inte någon normal konkurrenssituation. Åtgärder skulle ha vidtagits för över 10 år sedan, så visst är det olyckligt att det har dröjt så länge innan makthavarna reagerar - men att något skulle göras, har ändå varit oundvikligt.

Vilken är annars nästa branch som ska utsättas för brottslig konkurrens? Inkassobranschen ska kanske släppas helt fri, så att det bara är kriminella element som till slut kan bedriva sådan verksamhet, eftersom de är effektivare än mer sansade inkassobolag...? Enligt piratkopierarnas förespråkare, så är det ju ingen skillnad där i så fall; "anpassa er eller dö"... Brottslig verksamhet ska alltså tillåtas slå ut den normala marknaden, till varje pris. Är det ett sådant samhälle man vill leva i egentligen...?

Får väl svara på detta igen. Tyvärr kan jag inte quota sådär snyggt, så jag får ta allt i ett svep. Angående första stycket; Jag påpekade bara fakta. Våra lagstiftande politiker tycker att det är viktigare att sätta den personliga integriteten i gungning för att för förhindra brott mot upphovsrättslagen, jämfört med t ex misshandel, våldtäkt, stölder o s v.

Att upphovsmän inte kan få ersättning bara för att fildelning existerar är helt enkelt inte sant. Radiohead är väl det bästa exemplet jag känner till såhär långt (...).

Vad gäller inkasso-branschen så finns det såvitt jag vet gott om privata aktörer. Ingen som jobbar gratis dock. Därför förstår jag inte riktigt vad det har med saken att göra.

Jämförelsen handlade inte om det, utan om brottslig konkurrens med legal verksamhet - men eftersom du tydligen inte förstod analogin, så får jag försöka förklara ännu tydligare... 😛

Då tycker jag analogin är lite felanvänd; Man kan väl istället säga såhär, att om det inte funnits några inkasso-företag, så vore det inte konstigt om det blev en stor marknad för alternativa indrivningsmetoder? Om det sen kom bra och lagliga metoder skulle förmodligen/förhoppningsvis de flesta använda sig av dem.

Att musikbranschen skulle stå och falla med fildelning tror jag helt enkelt inte på annars. Att de stora skivbolagen jämrar sig kan jag förstå, men att bara skylla på fildelning är nog att göra det lite väl enkelt för sig. Finns ju många andra viktiga orsaker, jag känner säkert inte till alla. Men bara en sådan sak som att många artister väljer att släppa sina skivor själva på egna skivbolag gör ju de stora skivbolagen säljer mindre. Men inte att det säljs mindre musik. En annan orsak skulle kunna vara att stora skivbolagen satsar på fel musik, lite buisness-skadade kanske man kan säga? Tråkig radiopop typ. Vem vill köpa en skiva när man ändå kan höra de "viktiga" låtarna från skivan på reklamfinansierad radio femtielva gånger på en dag?

I övrigt tycker jag att du påstår en massa saker som det mig veterligen helt saknas belägg för. Vilka är det som inte längre kan leva på sina musik för att fildelning existerar? Vad är det för fel på att sälja t-shirts? Ser folk inget värde i musik och besöker således inte konserter? Det senaste jag hörde var att live-scenen i Sverige fått ett rejält uppsving på senare år.

Man kan ju också fråga sig hur dataspelsbranschen kan gå såpass bra som den gör? Det är ju inte direkt ovanligt med chippade konsoller, plus den största delen datorspelare är (gissar jag) också den grupp som känner sig mest bekväm med fildelning. Ändå så känns det som om det inte kommer lika mycket (inga alls...) undergångsteorier från spelbranschen.

Redigerat av JJRockford
Postat

*harkele* ... om vi skulle försöka hålla oss till ämnet? Vissa kommentatorer (framförallt på den sidan som förespråkar fri kopiering) har kritiserat lagen. Bland annat är det tveksamt om jag till exempel kan lägga ut en av mina låtar på PB, övervaka vilka som tankar filen från mig, och sedan begära ut uppgifter om dessa användare. Troligare är att jag skulle bli tvungen att gå genom exempelvis STIM eller IFPI, vilket gör att lagen bara kan utnyttjas av ett fåtal, trots att alla svenskar i något avseende är upphovsmän.

Postat
Man kan ju också fråga sig hur dataspelsbranschen kan gå såpass bra som den gör?

Jag har ingen direkt insikt i branschen, men jag skulle gissa att onlinespelen kan ta åt sig äran för en stor del av uppgången. Det är ju en affärsmodell som i stort sett eliminerar piratkopiering och ger en stadig inkomst.

Postat
Man kan ju också fråga sig hur dataspelsbranschen kan gå såpass bra som den gör?

Jag har ingen direkt insikt i branschen, men jag skulle gissa att onlinespelen kan ta åt sig äran för en stor del av uppgången. Det är ju en affärsmodell som i stort sett eliminerar piratkopiering och ger en stadig inkomst.

Spotify är ju musikernas motsvarighet till Online spelen!

Postat (redigerat)

Eller kanske www.finetune.com

Redigerat av Fredrik Karlsson
Postat

Ja, affärsmodellen ser ju likadan ut. Den stora skillnaden är väl att det inte sätter stopp för piratkopieringen på samma sätt.

Postat
Vilka är det som inte längre kan leva på sina musik för att fildelning existerar?
dom som inte får nåt skivkontrakt idag

det satsas allt mindre på nya akter pga att det inte bär sig ekonomiskt

inte ens dom etablerade akterna bär sig särskilt välk idag

Vad är det för fel på att sälja t-shirts?

inget som helst - om det är det man vill göra

vad är det för fel på att sälja musik eller spel?

Postat

hmm.. Jag tror man får skrota de metoder man använder idag, tjäna pengar i musikbranschen, skivbolag och signade artister. Liknar det vid att försöka rädda högt uppsatta bankmäns höga bonusar och fallskärmar.

Jag är däremot 100% säker på att det kommer komma smarta entreprenörer som lär sig att tjäna egna pengar på branschen och inte rädda den för andra. 😛

Postat
Vilka är det som inte längre kan leva på sina musik för att fildelning existerar?
dom som inte får nåt skivkontrakt idag

det satsas allt mindre på nya akter pga att det inte bär sig ekonomiskt

inte ens dom etablerade akterna bär sig särskilt välk idag

Vad är det för fel på att sälja t-shirts?

inget som helst - om det är det man vill göra

vad är det för fel på att sälja musik eller spel?

Skivkontrakt är knappast någon garanti för att tjäna pengar, det har det aldrig varit. För övrigt så finns det väl inget som säger att man inte kan tjäna pengar om man är utan skivkontrakt? Hela affärsmodellen bygger ju traditionellt på att band tidigare oftast inte haft resurserna att promota och distribuera sin musik, och då behövt hjälp av andra (skivbolag). Så är det inte längre.

Tycker annars rent allmänt att det gnälls en väldigt massa, hellre än att försöka prova något nytt, tänka utanför boxen. Radiohead har bevisat att det går att ta betalt för musik även om den erbjuds helt gratis. Det finns säkert fler sätt än deras variant. Men det är väl så det är allmänt, det är lättare att klaga på att något inte fungerar än att komma på vad man ska göra åt problemet.

Ber annars om ursäkt till moderatorn, eftersom detta säkert borde stå i allmäna pirat-tråden. Men tycker väl att jag på sätt och vis bara ha svarat på folk som svarat på mitt första inlägg, som faktiskt handlade om ämnet som sådant 😛

Postat
Fredrik, Rainydays: Vilken del av "ta allmänna diskussioner om piratkopiering i den för ändamålet avsedda tråden" är det som inte går fram?

Störd eller?

Postat
Fredrik, Rainydays: Vilken del av "ta allmänna diskussioner om piratkopiering i den för ändamålet avsedda tråden" är det som inte går fram?

Tycker nog att det är ett jävla svammel om allt annat (sälja T-shirts osv..) och inte bara jag och Rainydays som lämnat huvudtråden..

Men, men bryr mig inte jag har ändå inga fler synpunkter i frågan.........

Postat

Störd eller?

Moget att angripa en moderator som ser till att forumregler följs. Det där accepteras inte. Om du inte kan följa forumreglerna eller en tillsägelse (som gäller fler än dig) så föreslår jag att du håller dig från dessa ämnen. Även i framtiden.

Ta detta som en varning.

Postat (redigerat)
Skivkontrakt är knappast någon garanti för att tjäna pengar, det har det aldrig varit.

nej helt rätt

det är snarare en garanti att inte behöva förlora stora pengar

Hela affärsmodellen bygger ju traditionellt på att band tidigare oftast inte haft resurserna att promota och distribuera sin musik, och då behövt hjälp av andra (skivbolag). Så är det inte längre.

intressant

berätta mer

som ren princip: tycker du det är ok att det inte är säljaren av en vara som har rätten att neka ett användande av varan om priset för varan inte går att komma överens om?

till alla:

den nu omdiskuterade (nåja, åtminstone lite grann delvis i denna tråd) lagen syftar ju till att en annan - ganska gammal lag - ska underlättas att efterlevas

är det fel?

isf på vilket sätt - rent konkret nu utan massa dystopifantasier som bara bygger på gissningar

peka på konkreta reella följder

Redigerat av Demonproducenten
Postat

Störd eller?

Moget att angripa en moderator som ser till att forumregler följs. Det där accepteras inte. Om du inte kan följa forumreglerna eller en tillsägelse (som gäller fler än dig) så föreslår jag att du håller dig från dessa ämnen. Även i framtiden.

Ta detta som en varning.

Varningen noterad!

Var ser man att Royen är moderator?

Det ståt iofs "Supermedlem" men är det detsamma som Moderator?

Postat

det ser man på den blaffiga röda texten

det är ett exempel på bra moderering

Postat

det ser man på den blaffiga röda texten

det är ett exempel på bra moderering

Haha!

Jo på tal om moget eller vadå? :rolleyes:

Postat
Gjorde en välbehövlig storstädning i tråden och flyttade urskiljningslöst och med visst godtycke alla inlägg som handlar om det moraliska i piratkopiering, alternativa distributionsmedel, om det är Glaskatten eller Zagabar som är dum i huvudet, om Kylie Minogue är det nya Metallica, med mera, till 2008/2009 års vinklar på piratkopiering, så kan de som vill ägna tråden åt att diskutera det som tråden handlar om: Antipiratlagen, eller sanktionsdirektivet som det också kallas.
Gjorde en välbehövlig storstädning i tråden och flyttade urskiljningslöst och med visst godtycke alla inlägg som handlar om det moraliska i piratkopiering, alternativa distributionsmedel, om det är Glaskatten eller Zagabar som är dum i huvudet, om Kylie Minogue är det nya Metallica, med mera, till 2008/2009 års vinklar på piratkopiering, så kan de som vill ägna tråden åt att diskutera det som tråden handlar om: Antipiratlagen, eller sanktionsdirektivet som det också kallas.

En heroisk insats, Royen! En manuell städning av över 400 inlägg är inget man skämtar bort.

Passar på att förtydliga lite om pirattråden i allmänhet. Eftersom ämnet dyker upp titt som tätt, och diskussionerna går i cirklar så slår vi obarmhärtigt ihop alla sådana trådar till en enda som varar i två år. Därefter startas en ny. Nu finns tre pirattrådar, en från 2004/2005, en från 2006/2007 och nu den senaste, 2008/2009. Länkar finns i första inlägg i tråden som Royen länkar till.

Endast trådar som kan stå på egna ben får vara kvar. Så fort ämnet barkar snett så slås det ihop med den stora pirattråden.

Jag tycker att det är ganska tydligt.

Postat

Hej Fredik!

Jag har "jobbat" som moderator på ett antal oräkneliga forum sen mitten av 1990 talet.. Vill bara hälsa att du ska vara glad att jag inte är moderator på detta forum för då vore du avstängd för länge sedan..

Ha en bra vecka nu!

Mvh

Hegobald

Haha!

Jo på tal om moget eller vadå? 😆

Postat
Vill bara hälsa att du ska vara glad att jag inte är moderator på detta forum för då vore du avstängd för länge sedan..

Jag försöker verkligen inte på något sätt vara näsvis — men på vilka grunder skulle du redan ha stängt av honom?

Jag är bara nyfiken, that's all.

Postat
Vill bara hälsa att du ska vara glad att jag inte är moderator på detta forum för då vore du avstängd för länge sedan..

Jag försöker verkligen inte på något sätt vara näsvis — men på vilka grunder skulle du redan ha stängt av honom?

Jag är bara nyfiken, that's all.

Jo jag är faktiskt oxå nyfiken?

Jag svarade att "Spotify" var en motsvarighet till spelens Onlinespel och får en stor röd text att jag skall hålla mig till ämnet av en som jag inte kunde se att han var Moderator. Skall tilläggas att flera andra hade oxå frångått ämnet en del!

Jag skrev "Är du störd eller?" som på skånksa (jag är skåning) oxå betyder "är du upprörd eller?" (av ordet störa) .

Postat

Hej hegobald!

Hur menar du "avstängd för länge sedan.."?

Menar du för flera år sedan?

Du får oxå ha en bra fortsatt vecka!

(Min skall bli go, drar till Thailand i morronbitti).

Mvh

Fredrik

Postat

En heroisk insats, Royen! En manuell städning av över 400 inlägg är inget man skämtar bort.

Passar på att förtydliga lite om pirattråden i allmänhet. Eftersom ämnet dyker upp titt som tätt, och diskussionerna går i cirklar så slår vi obarmhärtigt ihop alla sådana trådar till en enda som varar i två år. Därefter startas en ny. Nu finns tre pirattrådar, en från 2004/2005, en från 2006/2007 och nu den senaste, 2008/2009. Länkar finns i första inlägg i tråden som Royen länkar till.

Endast trådar som kan stå på egna ben får vara kvar. Så fort ämnet barkar snett så slås det ihop med den stora pirattråden.

Jag tycker att det är ganska tydligt.

Jo om man lägger namn på minnet (vilket jag inte är så bra på)!

Annars kanske det kunde stå under ens nick om man är moderater (bara ett förslag)?

Postat

Annars kanske det kunde stå under ens nick om man är moderater (bara ett förslag)?

Jo.

Men sen kan man ju vara snäll och trevlig rent generellt 😆. Måste liksom inte vara en ögontjänare 😆

Postat

Jo.

Men sen kan man ju vara snäll och trevlig rent generellt 😆. Måste liksom inte vara en ögontjänare 😆

Exakt!

Postat
Skivkontrakt är knappast någon garanti för att tjäna pengar, det har det aldrig varit.

nej helt rätt

det är snarare en garanti att inte behöva förlora stora pengar

Hela affärsmodellen bygger ju traditionellt på att band tidigare oftast inte haft resurserna att promota och distribuera sin musik, och då behövt hjälp av andra (skivbolag). Så är det inte längre.

intressant

berätta mer

som ren princip: tycker du det är ok att det inte är säljaren av en vara som har rätten att neka ett användande av varan om priset för varan inte går att komma överens om?

till alla:

den nu omdiskuterade (nåja, åtminstone lite grann delvis i denna tråd) lagen syftar ju till att en annan - ganska gammal lag - ska underlättas att efterlevas

är det fel?

isf på vilket sätt - rent konkret nu utan massa dystopifantasier som bara bygger på gissningar

peka på konkreta reella följder

Så om man får ett skivkontrakt så är man garanterad att inte förlora stora pengar? Om det ändå vore så väl... Det beror sig ju helt på varje specifik situation. Har själv varit med om att förlora ca 40 000 på ett opålitligt företag. Skrev kontrakt på att de skulle betala studiokostnader ett halvår efter release, så vi la ut i förskott. Sen brydde dom sig inte om det. Och det känns kanske ändå inte som tillräckligt med pengar att åka ner och försöka börja processa i Portugal för. Whatever.

Att man inte behöver lägga ner en massa pengar på promotion nu för tiden är ju inget konstigt. De flesta ezines, radiostationer och annat accepterar skivorna i form av mp3:or. Att nå miljoner människor via communities som t ex Myspace tar bara tid. Man kan sälja mp3:or på sin hemsida. Man kan ha sin merchandise via någon "print-on-demand"-shop som sköter allting från tryck till betalning.

Ingenting av detta är såklart HELT gratis, man ska ha dator, internet-uppkoppling, webhotell, någon betaltjänst o s v, men jämfört med vad det kostat att lansera en skiva internationellt för 15 år sen så är ju kostnaderna obetydliga.

Blablabla. Det här kan ju inte vara speciellt främmande för någon här!?!?

Att man stiftar en lag som ger privata företag rätt att snoka i folks förehavande på internet är ju som gjort för att missbrukas. Inte minst som om det verkar som om privata aktörer inte har samma begränsningar som polisen när det gäller att provocera fram brott.

Postat
Så om man får ett skivkontrakt så är man garanterad att inte förlora stora pengar? Om det ändå vore så väl... Det beror sig ju helt på varje specifik situation. Har själv varit med om att förlora ca 40 000 på ett opålitligt företag. Skrev kontrakt på att de skulle betala studiokostnader ett halvår efter release, så vi la ut i förskott. Sen brydde dom sig inte om det. Och det känns kanske ändå inte som tillräckligt med pengar att åka ner och försöka börja processa i Portugal för. Whatever.
så du gör dig en uppfattning om hur en hel bransch fungerar baserat på att du själv blivit blåst en gång?
Att man inte behöver lägga ner en massa pengar på promotion nu för tiden är ju inget konstigt. De flesta ezines, radiostationer och annat accepterar skivorna i form av mp3:or. Att nå miljoner människor via communities som t ex Myspace tar bara tid. Man kan sälja mp3:or på sin hemsida. Man kan ha sin merchandise via någon "print-on-demand"-shop som sköter allting från tryck till betalning.

när hörde jag er på radion senast?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.