Jump to content
Annons

Specifik fil tar inte emot midi-signaler

Recommended Posts

Barathrum (oregistrerad)
Postat

Hej, jag har ett problem med en låt jag håller på med. Använder ett midi-keyboard tillsammans med GPO och Cubase VST 5.1. I just denna specifika låt har Cubase slutat vilja ta emot signaler från keyboardet (den röda grejen blinkar inte när man spelar på keyboardet), men om man startar en ny låt så funkar det. Antagligen är det någon för mig okänd funktion jag råkat komma åt men jag är inte jätteerfaren och har ej lyckats hitta vad som felar. Tack för eventuell hjälp!

Annons
Postat

Gå in och kolla så inte MIDI THRU är avaktiverad..hmm..kommer inte ihåg exakt var den funktionen fanns i gamla VST 32, om det var Setup, devices eller preferences.

Barathrum (oregistrerad)
Postat

Tack för tipset, men jag kollade på midi-options och "enable midi" var ikryssad. Så något annat är det 😏

Postat (redigerat)

Den röda är väl MIDI-IN?

Har du kollat så du inte ändrat MIDI drivrutinen (i trackinspectorn ) för det valda spåret som inte fungerar?

Redigerat av demoniqus
Barathrum (oregistrerad)
Postat
Den röda är väl MIDI-IN?

Har du kollat så du inte ändrat MIDI drivrutinen (i trackinspectorn ) för det valda spåret som inte fungerar?

Jag får inga utslag alls på den röda grejen som ska lysa när programmet tar emot midi-in-signaler. Var ställer jag in drivrutinen för det specifika spåret? Har ju inte ändrat på ljudkortsdrivrutinen om det är det du menar.

Postat

Testa att spara ner alla parter i låten du sysslar med nu..starta sedan en ny låt och klistra in alla parter igen... jag har glömt hur gamla VST 32 såg ut och hur MIDI't fungerade...

ev.om jag orkar slita fram mitt gamla ex av 5:an och kika i manualen kanske jag kommer på andra tankar..

Barathrum (oregistrerad)
Postat

D Vibe

Jo, det är rätt.

demoniqus

Problemet är att det inte verkar funka att kopiera och klistra in mellan låtar. Den verkar rensa det minnet om man stänger ner låten. Eller du kanske menar att jag skulle spara spåret som en midi-fil och sen i ett nytt spår välja "import-> midi file"? Provade och då blev alla midi-filer mergade 😆

Postat

😉 Jag har för mig att du kunde spara en part i Cubase 5:an och plocka in i en annan låt? har du kollat alla filändelser?

Ska jag behöva plocka fram ammanulen 😄

Barathrum (oregistrerad)
Postat

demoniqus

Jo, tackar så mycket för hjälpen, det verkar fungera nu. Sparade allt som parts och öppnade i en ny fil och sparade i sin tur den som .all-fil. Blev dock lite strul med VST-grejerna, men det har nog inte med detta att göra. Så tack för hjälpen, nu funkar midi-signalsintagningen igen 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.