Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har läst att vissa rekommenderar att man bör köra med en separat hårdisk där man lagrar musikfiler som man spelat in. Dessutom ska hårddisken helst vara en snabb, minst 7200 rpm via firewire för bästa prestanda. Även externa ljudkort rekommenderas vara av modell firewire för bästa prestanda. Om man då köper en dator med bara en firewireport är då detta en kompromiss vilket gör att man endast kan ha endera ljudkortet eller hårddisken kopplat via firewire? Finns det något sätt att kringgå problemet? Duger det att ha en stor intern hårddisk som man partionerar i tex två delar och så kör man endast ljudkortet via firewire eller är detta sätt också en kompromiss till nackdel för tex ljudkvaliteten eller hanteringen av musikfilerna? Jag kan ha missuppfattat ovanstående pga att jag har aldrig har hållit på med "hårddiskinspelningar" men jag tänker göra en investering.

Redigerat av Roadster
Annons
Postat

Firewire kan du seriekoppla. Det brukar finnas två firewire-portar på de flesta firewire-apparater. Då kopplar du helt enkelt en kabel från datorn till den första apparaten (exempelvis hårddisken) och sen en kabel från den till nästa.

Postat

Ok då vet jag att man kan seriekoppla firewireprodukter. Jag tar ett exempel: Nya Macbook pro med en firewireport till en separat firewirehårdisk (som måste ha två firewireportar). Sen vidare från hårddisken till ett Apogee duet ljudkort. Är det så det går till ?

Blir det verkligen inga kvalitetsnackdelar med detta jämfört med tex förra modellen av Macbook pro som har två firewireportar?

Postat
Ok då vet jag att man kan seriekoppla firewireprodukter. Jag tar ett exempel: Nya Macbook pro med en firewireport till en separat firewirehårdisk (som måste ha två firewireportar). Sen vidare från hårddisken till ett Apogee duet ljudkort. Är det så det går till ?

Blir det verkligen inga kvalitetsnackdelar med detta jämfört med tex förra modellen av Macbook pro som har två firewireportar?

Det blir väl något långsammare dataöverföring?

Postat

Hakar på denna tråden lite:

Har en bärbar Frost-dator och kör med ett Presonus Firebox FW-ljudkort (vilket har 2 st FW-kontakter). Skulle det funka att seriekoppla en FW-hårddisk OCH t.ex en Focusrite LiquidMix tillsammans med mitt ljudkort på denna enda FW-port? Eller kommer det att gå i slowmotion om man kör 3 st enheter på samma FW-kontakt..?

Postat

Det blir väl något långsammare dataöverföring?

Ja de delar på kapaciteten.

Men jag tror det blir samma sak om två portar delar på samma firewirechip.

Åke

Postat

Fortfarande hör jag säljare säga till mig att man kan koppla 128 usb-enheter samtidigt, genom att använda usb-hubbar (eftersom en dator inte har 128 usb-portar, utan snarare 2-8 usb-portar) och det HELT utan problem. Skulle firewire vara sämre?

🙂

//:debatt

Postat (redigerat)

Har en bärbar Frost-dator och kör med ett Presonus Firebox FW-ljudkort (vilket har 2 st FW-kontakter). Skulle det funka att seriekoppla en FW-hårddisk OCH t.ex en Focusrite LiquidMix tillsammans med mitt ljudkort på denna enda FW-port? Eller kommer det att gå i slowmotion om man kör 3 st enheter på samma FW-kontakt..?

Just LiquidMix har jag för mig är ganska kinkig med att daisychaina. Men varför ska du använda alla på en om du har två portar? Bättre att köra Firebox och HDD på en och LiquidMix på den andra tycker jag.

EDIT: ah, jag läste lite fel, trodde det var frost-datorn som hade två portar. Bandbredden borde ju rimligtvis räcka till, men jag vågar inte säga att det skulle gå problem fritt. Dock vet jag flera som haft problem att daisychaina LiquidMixen som sagt. Men har du ett par fw-kablar så är det ju bara att testa?

Redigerat av rainydays
Postat

Just LiquidMix har jag för mig är ganska kinkig med att daisychaina. Men varför ska du använda alla på en om du har två portar? Bättre att köra Firebox och HDD på en och LiquidMix på den andra tycker jag.

EDIT: ah, jag läste lite fel, trodde det var frost-datorn som hade två portar. Bandbredden borde ju rimligtvis räcka till, men jag vågar inte säga att det skulle gå problem fritt. Dock vet jag flera som haft problem att daisychaina LiquidMixen som sagt. Men har du ett par fw-kablar så är det ju bara att testa?

Frågan var lite hypotetisk då jag inte har Liquid Mix eller FW-disk ännu 😄

Iofs så är väl inte Liquid Mix ett måste men en FW-disk är väl tänkt att införskaffa såsmåningom.. Men det borde väl funka att köra Firebox och FW-disk ihop, eller vad tror du/ni..?

Postat

Iofs så är väl inte Liquid Mix ett måste men en FW-disk är väl tänkt att införskaffa såsmåningom.. Men det borde väl funka att köra Firebox och FW-disk ihop, eller vad tror du/ni..?

Ja jag körde den kombinationen utan problem i ett år ungefär. Nu kör jag Saffire + HDD, även det utan problem. Frost har väl vettiga FW-chip med så det lär väl inte ställa till några problem.

Postat

Ja jag körde den kombinationen utan problem i ett år ungefär. Nu kör jag Saffire + HDD, även det utan problem. Frost har väl vettiga FW-chip med så det lär väl inte ställa till några problem.

Nej, man förutsätter väl att Frosts FW-chip ska funka stabilt.. Tack för visat intresse i frågan, rainydays..

Postat (redigerat)

Förra modellen av MBP hade två portar, en FW400 och en FW800. De delade på en bandbredd av 800 Mbps, inte 1200 Mbps.

Nya modellen av MBP har en port FW800. Bandbredden är fortfarande 800 Mbps.

Så för att svara på din fråga är det ingen kvalitetsnackdel så länge din hårddisk inte drar iväg och snor all bandbredd. 😄

...vilket är lika möjligt/omöjligt med en gammal MBP, hårddisk på FW800 och Duet på 400. 😄

Redigerat av Linus
Postat

Har inte testat att slänga in en disk i ekvationen, men jag kör Liquid Mix och ljudkort chainat och det funkar bra här iaf. Har inte testat sätta Liquid Mix på egen FireWire-port, men vad jag förstår så får man hög latency med den hur man än kopplar den (p.g.a. hur FireWire fungerar). Min externa disk kan också köra via både FireWire och USB, men jag kör den via USB för säkerhets skull. Använder den bara som arkiv så hastigheten på den spelar inte så stor roll för mig.

• 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Om man bara har en firewire 400 Mbps anslutning i datorn samt ett antal USB och ska ansluta ett externt ljudkort samt en extern hårdisk vad kan då vara bästa lösningen?

1. Extern hårdisk med firewire 400 Mbps och ett usb-ljudkort.

2. Extern hårdisk med usb samt firewire-ljudkort med 400 Mbps.

3. Extern hårdisk firewire med 400 Mbps seriekopplad med ett firewire-ljudkort med 400 Mbps = Dom delar på bandbredden och får 200 Mbps var.

Redigerat av Roadster

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.