Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

En sån där pinsam grej som jag aldrig orkat lära mej

kan inte nån förklara hur det funkar?

Har en

Marshall 1960A Slash signature, har ställbart mono/stereo men snackar endast mono nu

Över ingångarna står det :

Vänster: 4 OHM

Höger: 16 OHM

Sen under då står det 8 OHM på båda, men antar att detta endast gäller då man ställt på stereo?

Om du har en topp på 8 OHM, så KAN jag väl köra på 4 OHM Ingången men inte 16 väl?

Annons
Postat
Om du har en topp på 8 OHM, så KAN jag väl köra på 4 OHM Ingången men inte 16 väl?

Det är väl tvärtom?! 😉

Att högtalarna ska ha samma ohm eller högre än förstärkaren. Annars finns det risk att du bränner stärkaren.

Postat

Sorry för att jag tar på mig rollen som språkpolis - men högtalarutgången på förstärkaren är en UTGÅNG och inte en ingång... 😉

Det stämmer som Bassebas säger, att om slutstegets utgång är avsedd för en viss impedans på högtalaren, så ska man inte koppla in högtalare med lägre impedans än det står angivet. Orsaken är att lägre impedans belastar slutsteget hårdare genom att man drar högre strömstyrka genom det - något som kan få det att koka ihop helt...

Postat (redigerat)

Okej!

Schysst av er!

Men stämmer detta jag skrev om att jag har olika uppgifter över och under UTGÅNGARNA 😉 på toppen,

att den under är helt orelevant om jag kör i mono?

Hur märker man om man bränner nåt p.g.a detta, eller jag menar är det verkligen hörbart?😆

Kommer ihåg att jag körde 8 ut från min topp till

4 ingången tills jag såg att där fanns en omkopplare lite gömd.

Redigerat av mietek

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.