Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Latencyproblem har varit vanligt under alla år jag arbetat med musik, men när det väl funkar i uppspelning brukar inte nedmixning vara ett problem. Nu är det ändå så, och efter att ha suttit flera timmar ger jag upp. Hittar heller inte svaret på Google.

Jag har alltså ett projekt i Cubase som styr ca 15 instrument i Reason. I projektet finns även en videofil jag anpassar ljudet till. Arbetar med en ljudlogga till ett företag. I Cubase funkar det perfekt, allt är fint tajmat och sitter som jag vill. Men så fort jag exporterar ljudet blir det förvrängt. Ljuden hoppar runt och flyttas fram och tillbaka. Om de flyttades tillsammans hade de ju fortfarande haft samma förhållande och det vore inget problem men något ljud hoppar fram och ett annat bak. Det är bara små små förändringar men det räcker för att inte passa till bilden.

Någon idé?

//Henrik

Annons
Postat

kan det ha att göra med sample rate/ sample size ändringarna? prova att behålla samma...

annars har jag verkligen inte en aning...

drloop (oregistrerad)
Postat

Problemet uppstår när du slår samman videon och ljudet kanske?

Är det en mpeg2 film?

Att jobba med mpeg och försöka få saker och ting i synk kan ibland gå snett.

Brukar köra filmerna i QT när jag slår samman ljud och bild, har inte haft några synkproblem me QT.

Postat

Löjligt. Jag fattade till slut vad som var fel. I början använder jag synthen "Faux-Naif" från Reasons Thor. Ljudet ligger under Textures i Thor-patches. Det ljudet lägger sig fel när jag bouncar och ger upplevelsen av att allt hoppar runt.

Tack återigen för att ni försökte hjälpa till. Mycket uppskattat. 😄

Om någon har lust kan ni väl prova om ni får samma problem. Vore intressant att se om det är min dator eller ett generellt problem.

MVH

Henrik

Postat

kan du prova att mixa ihop några filer i taget, börja med att göra tex alla reason filer till en ljud fil sedan slår du n ihop några andra om det gick bra så att du i sista mixdownen kansk bara har 4 ljudfiler att mixa ihop.

råkade ut för små knäppningar engång och fick göra flera nedmixningar innan jag tillslut fick fram en ok version.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.