rekkit (oregistrerad) Postat 13 november 2004 Postat 13 november 2004 Kör på en bärbar dator med en 100 gigs ganska slö hårddisk. XP Pro, dator med bra prestanda. Jag funderar på att köpa en eller två externa hårddiskar, och lacie d2 extreme verkar vara ett bra val. Behöver man två stycken externa? alltså isf den interna för OS, en för cubase, och en för inspelning. var skall man i sådana fall ha samplingar? Om det går bra med en extern skulle det vara att föredra rent ekonomiskt sätt =P har en firewire port och 4 usb2.0. varför sägera alla att man hellre ska ha firewire, firewire 400 (som de flesta använder/har) är ju rent teoretisk 80mbit/s segare än Usb2.0. Men med firewire verkar hårddiskarna få några mb extra i överföringshastighet per sekund. vad beror det på? Om jag köper en hårddisk för firewire och en för Usb, vilken skall jag ha till vilket ändamål, om det nu har nån betydelse?
herwhisper Postat 13 november 2004 Postat 13 november 2004 Jag kör med en USB2.0 hårddisk, det funkar klockrent! Gör så att jag har installerat Cubase på den interna disken, och spelar in och har samplingarna på den externa! Som sagt, funkar hur bra som helst!
Esa Postat 13 november 2004 Postat 13 november 2004 Blir det inte segt på något sätt efter en viss antal kanaler på Cubase? Vad säger ni om LaCie d2 SATA. Se http://www.inwarehouse.se/searchresult.asp...cie%20d2%20sata Pris för 160 GB - 2 495 SEK 250 GB - 3 015 SEK LITE FAKTA: Extern SATA med upp till 1,5Gbs överföringshastighet Inkluderar även LaCie SATA PCI-kort för Mac OS X och Windows Ingen extra strömförsörjning till disken behövs (ström tas direkt från PCI-kortet) (Texten saxat ur senaste tidningen MacWorlds sista sida, nr 8 november.) LaCie d2 SATA verkar mycket intressant! 😄
rekkit (oregistrerad) Postat 21 november 2004 Postat 21 november 2004 det går väl inte i en bärbar? så länge det inte är Pc-card format som interfacet är på...
Lewt_Mothafuckah Postat 22 november 2004 Postat 22 november 2004 Yoyoyo Rekkit! det finns flera anledningar varför FireWire är något snabbare än USB2, jag föreslår tomshardware om du vill ha teknisk benchmarks. Här är också en intressant objektiv jämförelse mellan dom http://niber.net/firewire/ Själv valde jag dock USB2 hårddisk, eftersom den är nästan lika snabb som FW'n fast 400kr billigare. Och eftersom jag endast har 1 FW port (som du också har) vill man ju använda den till video överföring. OBS! vänta dej inte högre hastighet från den externa mot den inbyggda. Min 7200 Lacie (designed by porsche) får 5MB\s mindre överföring än min 5400 bärbar inbyggda. (inbyggda 41, externa 37)
sounden Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Jag använder själv en LaCie D2 Extreme 250GB, med ett tillhörande LaCie FW800 kontroller kort. Jag har aldrig haft några som helst problem. Kör en gammal slö ATA disk som jag har (XP) OS´et installerat på och firewire disken som temp och där har jag alla mina program och mina ljudfiler på. kör då Firewire 800 interfacet, så det går ganska fort 🙂 // Johan
Esa Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 OK! Såg att www.dustin.se har en för 595 SEK. Heter LACIE FIREWIRE 800 PCI-KORT 3-PORTS PC/MAC Kan detta vara någonting? 😉
rekkit (oregistrerad) Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 Tack för all info! 🙂 Synd att det inte går att rycka in ett pci kort i bärbara dock... det blir nog en större d2 extreme med firewire och en lite mindre med usb2, har 2 gig ledigt på datorn just nu, inte särskilt stabilt. 😱 Ska jag då ha OS på interna, Cubase och andra mjukvaror på en extern, och inspelning på en, men på vilken av de externa skall jag ha samplingarna? MEN, eventuellt finns ej bufget för två på ett tag, hur skall det då läggas upp, OS + mjukvara på interna och samplingar + inspelning på externa? Jag tror den interna är rätt slö, knappast 7200 rpm skulle jag tro...
Barden Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 det finns flera anledningar varför FireWire är något snabbare än USB2, jag föreslår tomshardware om du vill ha teknisk benchmarks. Tss.. Och hur mycket kan man lita på dem. De har ju skälva erkänt att det blir betalda av de olika företagen för att visa olika resultat.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.