Jump to content
Annons

Recommended Posts

devilmaycry (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har funderat på att köpa en ny dator inom snar framtid, problemet är att jag inte vet om jag ska köpa en mac eller köra vidare på pc!?

Vad är fördelarna med mac? Mer än att det är betydligt billigare, och av vad jag hört och läst verkar det mer stabilt!?

Sen har jag en annan snabbfråga;

Om jag gjort 2 (eller mer) låtar, men sparat de som olika projekt. Går det på något sätt få ihop de i samma så jag kan mixxa allt samtidigt?

Annons
Postat

Billigare? Ett av argumenten för att INTE köpa mac brukar väl vara att det är för dyrt? Jag är ingen datorexpert men jag bytte från en stationär PC till en macbook pro förra året och jag har inte ångrat mig en sekund. Bortsett från det här med processorkraft, ramminne (det lämnar jag åt andra att diskutera) osv så tycker jag OSX är så sjukt mycket smidigare än windows, jag har inte fått ett enda felmeddelande eller "blåskärm" på min mac. Det finns i stort sett inga program till windows som det inte finns substitut för till mac.

Postat

Alltså... man får säga vad man vill om mac men de är inte billigare. Du kan tro på hypen och gå klubben som tror att Apples komponenter är tillverkade i lite bättre fabriker och av högre kvalité. Eller så kan du inse att komponenter oftast tillverkas i samma fabriker och skillnaden i pris är väldigt ofta ett märke och inget annat. Sedan är det en annan sak att MacOS är Unixbaserat och därmed kanske effektivare än Windows som har en del att önska i sin systemarkitektur. Men är man beredd att ge upp till fyra gånger så mycket i pris för det så kör på Mac. Det är kanske värt det, tror det har med hur mycket du kan om datorer att göra.

pme (oregistrerad)
Postat

Det enda som talar mot Mac i studion är att apple har börjat plocka bort firewire från sina maskiner. Ännu så länge bara på bärbara men trenden är ganska tydlig. Från att ha varit firewires största förespråkare så åker den nu bort. Att ta bort firewire är en tydlig signal om att musikanvändare av apple datorer inte ska förvänta sig någon gräddfil och att ljud på något sätt skulle vara prioritierat. Vilket man kanske skulle kunna förvänta sig från tillverkaren av Logic. Innan macbook air var det ett nobrainer val. Med den nya serien av maskiner så är jag ganska ordentligt skeptisk. Men det är nog fel ände att börja med. Jag tror att man nog ska börja titta på vilka applikationer man har behov av. Sedan väljer man operativsystem och hårdvara utifrån detta.

Postat
  pme sa:
Det enda som talar mot Mac i studion är att apple har börjat plocka bort firewire från sina maskiner.

Det är väl FW 400 som är påväg bort i så fall, FW 800 kommer nog hänga med ett tag till.

Postat
  SyntaxError sa:
Det finns i stort sett inga program till windows som det inte finns substitut för till mac.

Faktum är att tredjepartsapplikationerna är en av de bästa sakerna med MacOS. De är i generellt av mycket högre kvalité än de som finns till andra operativ, framförallt när det gäller gränssnittsdesign (och då pratar jag inte om utseende utan handhavande).

pme (oregistrerad)
Postat
  Discoführer sa:
  pme sa:
Det enda som talar mot Mac i studion är att apple har börjat plocka bort firewire från sina maskiner.

Det är väl FW 400 som är påväg bort i så fall, FW 800 kommer nog hänga med ett tag till.

FW 400 och FW 800 kommer nog att hänga med ett bra tag till. Men de nya macbook som visades upp har varken FW400 eller FW800.

Postat

Jag tycker just att osx är så fruktansvärt mycket bättre än windows!!! Jag upplever att det är mycket snabbare, pålitligare, snyggare, lättare, you name it.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
  Hellpig sa:
Sedan är det en annan sak att MacOS är Unixbaserat och därmed kanske effektivare än Windows som har en del att önska i sin systemarkitektur. Men är man beredd att ge upp till fyra gånger så mycket i pris för det så kör på Mac.

Var har du fått de siffrorna ifrån? Stämmer ju inte för fem öre, motsvarande märkes-PC (som iofs inte finns) är inte billigare...

Sen handlar det inte om något kanske när det gäller om OS X är bättre än Windows i sin uppbyggnad, OSX är definitivt bättre..

pme (oregistrerad)
Postat
  Glaskatten sa:
  Hellpig sa:
Sedan är det en annan sak att MacOS är Unixbaserat och därmed kanske effektivare än Windows som har en del att önska i sin systemarkitektur. Men är man beredd att ge upp till fyra gånger så mycket i pris för det så kör på Mac.

Var har du fått de siffrorna ifrån? Stämmer ju inte för fem öre, motsvarande märkes-PC (som iofs inte finns) är inte billigare...

Sen handlar det inte om något kanske när det gäller om OS X är bättre än Windows i sin uppbyggnad, OSX är definitivt bättre..

Den enda mac:en som är prisvärd om man ser till hårdvaran är mac pro. I övrigt är det ganska mediokert eller rent av uselt. Inte en enda quad som alternativ. Och höga priser/prestanda. Konfigureringsmöjligheterna är patetiska och vill man ordentligt med bra risk så är det bara mac pro eller någon

av servermodellerna som går att använda. Men man betalar inte bara för hårdvaran. Man betalar för att slippa microsoft windows.

Postat
  pme sa:
Den enda mac:en som är prisvärd om man ser till hårdvaran är mac pro. I övrigt är det ganska mediokert eller rent av uselt. Inte en enda quad som alternativ. Och höga priser/prestanda. Konfigureringsmöjligheterna är patetiska och vill man ordentligt med bra risk så är det bara mac pro eller någon

av servermodellerna som går att använda. Men man betalar inte bara för hårdvaran. Man betalar för att slippa microsoft windows.

Känns som du är ute på ett Apple-korståg. Varenda mactråd som dykt upp på sistone så har du varit där och klagat....

Postat (redigerat)
  pme sa:
  Glaskatten sa:

Till att börja med katten, hur kan något vara billigare/dyrare om det inte finns?

Och pme, det är klart att det finns quad! Till och med dual quad i just den modell som du håller som prisvärd. Konfigureringsmöjligheterna är inte mer patetiska än vilken annan märkesdator som helst.

Och man betalar inte för att slippa windows, man betalar för ett operativsystem man förhoppningsvis föredrar framför windows.

Edit: Sorry drloop!

Redigerat av joachime
Postat
  Glaskatten sa:
  Hellpig sa:

Vi har redan haft den diskussionen i en annan tråd och när du tar en bit av mitt inlägg, där jag redan har förklarat hur det ligger till känns det bara trolligt. Jag skrev även...

Citat
Du kan tro på hypen och gå klubben som tror att Apples komponenter är tillverkade i lite bättre fabriker och av högre kvalité. Eller så kan du inse att komponenter oftast tillverkas i samma fabriker och skillnaden i pris är väldigt ofta ett märke och inget annat.

Och däri ligger svaret. Och i tråden där diskussionen fördes, tog jag fram ett exempel och fick samma argument tillbaks "men du har ju inte valt märkesprodukter". Tillbaka på ruta ett. Men detta skall inte bli en Apple vs Windows-tråd hoppas jag. Jag försökte bara besvara OP:s frågeställning och givetvis är mitt svar subjektivt. Jag föredrar Windows med de eventuella brister och fördelar som finns. Du föredrar MacOS på dito sätt. That's it. Inget revir och ingen strid för min del, alla gör som de själva önskar och har råd med.

Postat
  Vakumtuben sa:
  SyntaxError sa:
Det finns i stort sett inga program till windows som det inte finns substitut för till mac.

Utom antivirusprogram

...som inte heller är särskilt nödvändiga. Hursomhelst: Jag köpte min mac för att jag tröttnade på ständiga hårdvarukonflikter, windows och just virus/trojaner. Det är av dom anledningarna man vänder sig till mac...

pme (oregistrerad)
Postat
  Becker sa:
  pme sa:

Känns som du är ute på ett Apple-korståg. Varenda mactråd som dykt upp på sistone så har du varit där och klagat....

Har du sett några hedningar på sistone? 😎

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
  Hellpig sa:
  Glaskatten sa:
  Hellpig sa:

Vi har redan haft den diskussionen i en annan tråd och när du tar en bit av mitt inlägg, där jag redan har förklarat hur det ligger till känns det bara trolligt. Jag skrev även...

Citat
Du kan tro på hypen och gå klubben som tror att Apples komponenter är tillverkade i lite bättre fabriker och av högre kvalité. Eller så kan du inse att komponenter oftast tillverkas i samma fabriker och skillnaden i pris är väldigt ofta ett märke och inget annat.

Och däri ligger svaret. Och i tråden där diskussionen fördes, tog jag fram ett exempel och fick samma argument tillbaks "men du har ju inte valt märkesprodukter". Tillbaka på ruta ett. Men detta skall inte bli en Apple vs Windows-tråd hoppas jag. Jag försökte bara besvara OP:s frågeställning och givetvis är mitt svar subjektivt. Jag föredrar Windows med de eventuella brister och fördelar som finns. Du föredrar MacOS på dito sätt. That's it. Inget revir och ingen strid för min del, alla gör som de själva önskar och har råd med.

Du jämförde dock där på ett väldigt konstigt sätt med komponenter/mjukvara som inte var likvärdiga (så gott det går) så ditt påstående om att mac skulle vara fyra gånger så dyrt är taget ur luften kan man räkna och jämföra opartiskt så är skillnaden ofta minimal...

Postat
  Glaskatten sa:
Du jämförde dock där på ett väldigt konstigt sätt med komponenter/mjukvara som inte var likvärdiga (så gott det går) så ditt påstående om att mac skulle vara fyra gånger så dyrt är taget ur luften kan man räkna och jämföra opartiskt så är skillnaden ofta minimal...

OT: Ett litet tips. Portionera ut punkterna i texten istället för att lägga dom i en hög på slutet. Det ökar läsbarheten.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.