Jump to content
Annons

Capo vid inspelning


devilmaycry (oregistrerad)

Recommended Posts

devilmaycry (oregistrerad)

Chip chip!

Jag har provat spela in lite uppstämt senaste tiden med hjälp av capo, men jag tycker det låter fruktansvärt ostämt ibland (Ja, gitarren är stämd och jag har inte tryckt in strängarna snett).

Någon som har några tips hur man egentligen gör? Jag har gitarren nerstämt i standard D (med 11-54 strängar) och brukar köra capo i F# eller i standard E.

Kan det vara min capo som spökar? Har provat två olika men ändå, ni kan väll länka till någon ni provat som fungerar vid inspelning.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Chip chip!

Jag har provat spela in lite uppstämt senaste tiden med hjälp av capo, men jag tycker det låter fruktansvärt ostämt ibland (Ja, gitarren är stämd och jag har inte tryckt in strängarna snett).

Någon som har några tips hur man egentligen gör? Jag har gitarren nerstämt i standard D (med 11-54 strängar) och brukar köra capo i F# eller i standard E.

Kan det vara min capo som spökar? Har provat två olika men ändå, ni kan väll länka till någon ni provat som fungerar vid inspelning.

Tack!

Stäm gitarren både innan och efter du satt på capon. Se också till att gitarren är intonerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chip chip!

Jag har provat spela in lite uppstämt senaste tiden med hjälp av capo, men jag tycker det låter fruktansvärt ostämt ibland (Ja, gitarren är stämd och jag har inte tryckt in strängarna snett).

Någon som har några tips hur man egentligen gör? Jag har gitarren nerstämt i standard D (med 11-54 strängar) och brukar köra capo i F# eller i standard E.

Kan det vara min capo som spökar? Har provat två olika men ändå, ni kan väll länka till någon ni provat som fungerar vid inspelning.

Tack!

Hej, egentligen omöjligt att svara på. Kan tex. vara att gitarren inte är så bra intonerad, då kan det bli att felen märks mer ju högre upp på halsen man spelar. Borde gå att kolla på 12 bandet.

Men jag kan ju ge ett allmänt svar. Det finns gitarrister som är extra noga med att det ska bli bra stämt med Capo. En sådan är Tony Rice. På en av sina instruktions dvds så lägger han en stund på att diskutera capo. Han anser att capot bör placeras rakt på bandet (inte bakom). Men för att det ska fungera behöver man ett capo som är smalt med liten anläggningsyta. Jag tror att det är ett McKinney han använder. Här kan man se hur det ser ut

http://www.elliottcapos.com/

Observera bara att på bilden på web-sidan sitter capot lite bakom bandet. Tony Rice säger att det ska vara rakt på bandet.

Samma funktion får man med ett svenskt Sterner Capo. http://www.sternercapo.se/Caposhop/

På den här bilden ser man hur capot sitter mitt på bandet, bandet syns inte ens.

http://www.sternercapo.se/Caposhop/Eccentric/eccentric.htm

Thorsten

Redigerat av BGGuitar
Link to comment
Dela på andra sajter

Chip chip!

Jag har provat spela in lite uppstämt senaste tiden med hjälp av capo, men jag tycker det låter fruktansvärt ostämt ibland (Ja, gitarren är stämd och jag har inte tryckt in strängarna snett).

Någon som har några tips hur man egentligen gör? Jag har gitarren nerstämt i standard D (med 11-54 strängar) och brukar köra capo i F# eller i standard E.

Kan det vara min capo som spökar? Har provat två olika men ändå, ni kan väll länka till någon ni provat som fungerar vid inspelning.

Tack!

Hej, egentligen omöjligt att svara på. Kan tex. vara att gitarren inte är så bra intonerad, då kan det bli att felen märks mer ju högre upp på halsen man spelar. Borde gå att kolla på 12 bandet.

Men jag kan ju ge ett allmänt svar. Det finns gitarrister som är extra noga med att det ska bli bra stämt med Capo. En sådan är Tony Rice. På en av sina instruktions dvds så lägger han en stund på att diskutera capo. Han anser att capot bör placeras rakt på bandet (inte bakom). Men för att det ska fungera behöver man ett capo som är smalt med liten anläggningsyta. Jag tror att det är ett McKinney han använder. Här kan man se hur det ser ut

http://www.elliottcapos.com/

Observera bara att på bilden på web-sidan sitter capot lite bakom bandet. Tony Rice säger att det ska vara rakt på bandet.

Samma funktion får man med ett svenskt Sterner Capo. http://www.sternercapo.se/Caposhop/

På den här bilden ser man hur capot sitter mitt på bandet, bandet syns inte ens.

http://www.sternercapo.se/Caposhop/Eccentric/eccentric.htm

Thorsten

Håller med här, sätt capot så nära, eller eventuellt ovan på, banden. Då blir bra 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett litet gissel detdär. Jag har aldrig fått det att stämma helt bra med capo. Men det går att komma bra nära. Bra tips ovan.

Om du har ett ställbart capo så se till att det inte trycker för hårt (speciellt om du har höga band). Jag brukar ha det så löst som möjligt utan att det börjar skorra.

Det capo jag haft mest framgång med på samtliga av mina gitarrer är Shubbs (jag har nog testat de flesta på marknaden). Men olika capo funkar olika bra på olika gitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt capot supernära bandet och efterstäm med dosa då borde det går bra. Strängarna rör sig ju lite trögt så man kan få dra lite i dem för att få ned tonen. Den brukar kunna bli för hög när man sätter dit capot, med en lagom snärtdragnig i strängen stämmer det sen utan att man rör stämskruven.

Jag spelar också en helton nedstämt på allt, elgitarr, acke, nylon och fyrsträngad bas. Det är livet det!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag har testat massvis med capos men det enda jag tycker håller för inspelning är Jim Dunlop Victor Capo. Trycker ovanifrån så strängarna dras inte i sidled, dessutom är det lätt att justera trycket mot strängarna. Finns även i en svart Johnny Cash-variant.

Grymt! Johnny Cash Capo, det måste jag ha!

Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag har aldrig haft problem med capo som jag inte själv ställt till, det handlar helt enkelt om att det inte får trycka varken för hårt eller för löst utan precis som när du tar ett barré ackord. Sen måste det ju givetvis vara utformat så det följer greppbrädans välvning, har du tex för stor välvning på halsen och ett ganska platt capo ja då för att få ner dom båda e strängarna så får du ju lägga åt ut av helsicke och då blir det ju för hårt tryck på mittensträngarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...