frix (oregistrerad) Postat 21 oktober 2008 Postat 21 oktober 2008 Hur fan var det man gjorde när man mikade upp trummorna som Bonham? ☺️
Overkill Postat 21 oktober 2008 Postat 21 oktober 2008 Har för mig någon länkade till Glyn Johns metod för att spela in och sa att det var så Bonham spelade in. Här är en länk, men om någon kunde bekräfta det så vore ju det bra. 😛 http://homerecording.about.com/od/recordin.../glyn_johns.htm
joachime Postat 21 oktober 2008 Postat 21 oktober 2008 Ja, typ så. Fast inte varje gång. På Polar har jag för mig att de körde med en eller två ambiensmickar också.
Guitar Nilsson Postat 21 oktober 2008 Postat 21 oktober 2008 Här är en länk någon vänlig själ här på forumet delgav mig, med bilder, mycket informativt. Men det är lite väl lite cymbaler på det setet? Hur som helst, jag är är ocks hysteriskt intresserad av Glyn Johnsmetoden. Skriv å berätta hur det gick, mickar m! http://www.blaxploitation.com/drums/
basshole Postat 21 oktober 2008 Postat 21 oktober 2008 Jag har testat tekniken vid ett antal inspelningar och bara man prickar in fasen låter det väldigt trevligt. På bastrumman satte jag en Beta 52 ca 15-20 cm ifrån frontskinnet. På virveln en 57'a parallellt med skinnet (alltså inte vinklad ner mot skinnet utan rakt förbi). Enl. mina erfarenheter är det viktigt att använda likadana mickar vid golvpuka/OH. Jag har kört med två 421'or. Lika viktigt är det att ge trummisen en rejäl dos medhörning ifrån golvpuke/OH -mickarna så att han själv hör hur mickarna plockar upp trumspelet. Viktigast av allt är en bra trummis! Ju färre mickar desto mer krävs av trummisen. Krana inte ihjäl golvpukemicken, tänk på att dess tvillingmick och den tjänar som stereopar så en jäkla massa botten blir bara fel. I en bättre värld skulle jag nog satt ett par bra bandmickar vid golvpuka/OH men de resurserna hade inte jag.
Guitar Nilsson Postat 22 oktober 2008 Postat 22 oktober 2008 Jag har testat tekniken vid ett antal inspelningar och bara man prickar in fasen låter det väldigt trevligt. På bastrumman satte jag en Beta 52 ca 15-20 cm ifrån frontskinnet. På virveln en 57'a parallellt med skinnet (alltså inte vinklad ner mot skinnet utan rakt förbi). Enl. mina erfarenheter är det viktigt att använda likadana mickar vid golvpuka/OH. Jag har kört med två 421'or. Lika viktigt är det att ge trummisen en rejäl dos medhörning ifrån golvpuke/OH -mickarna så att han själv hör hur mickarna plockar upp trumspelet. Viktigast av allt är en bra trummis! Ju färre mickar desto mer krävs av trummisen. Krana inte ihjäl golvpukemicken, tänk på att dess tvillingmick och den tjänar som stereopar så en jäkla massa botten blir bara fel. I en bättre värld skulle jag nog satt ett par bra bandmickar vid golvpuka/OH men de resurserna hade inte jag. Vad är ett par 421ór? Jag har tänkt försöka med ett par Röde NT1-A, En EV N/D 868 till baskaggen och en SM57 till virveln.
Demonproducenten Postat 22 oktober 2008 Postat 22 oktober 2008 Vad är ett par 421ór? http://www.sennheiserusa.com/newsite/produ...?transid=000984 mycket trevlig till ganska mycket
frix (oregistrerad) Postat 22 oktober 2008 Postat 22 oktober 2008 Jag börjar nog med att lira in trummorna med min röde NT 4 och min beta 52 i kaggen, så undviker jag fasfel så här i början. Är rätt ny på det här med att lira in trumset. 😉
Guitar Nilsson Postat 22 oktober 2008 Postat 22 oktober 2008 Vad är ett par 421ór? http://www.sennheiserusa.com/newsite/produ...?transid=000984 mycket trevlig till ganska mycket Är det här en sån? http://www.thomann.de/se/sennheiser_md421u4.htm En sak jag funderat på är hur man på tangentbordet skriver typ en romersk tvåa, det som ser ut som två streck. En etta, eller kanske ett litet l?
Guitar Nilsson Postat 22 oktober 2008 Postat 22 oktober 2008 Jag börjar nog med att lira in trummorna med min röde NT 4 och min beta 52 i kaggen, så undviker jag fasfel så här i början. Är rätt ny på det här med att lira in trumset. 😉 Har du hört truminspelningen med NT4 på Rödes hemsida? Det står Jesse Harris - Slow down, klicka där. Hade jag en så vräkig mick som NT4 skulle jag nog satsa på att spela in med enbart den, plus en baskaggemick. Det kan nog bli ännu bättre Bonhamsound än med Glyn Johnsmetoden. http://www.rodemic.com/microphone.php?product=NT4
Demonproducenten Postat 22 oktober 2008 Postat 22 oktober 2008 Är det här en sån? bör det vara ja romersk tvåa är två stora i II
slejnard Postat 23 oktober 2008 Postat 23 oktober 2008 Vad är ett par 421ór? http://www.sennheiserusa.com/newsite/produ...?transid=000984 mycket trevlig till ganska mycket Är det här en sån? http://www.thomann.de/se/sennheiser_md421u4.htm En sak jag funderat på är hur man på tangentbordet skriver typ en romersk tvåa, det som ser ut som två streck. En etta, eller kanske ett litet l? Skärp dig! 🙂 Kan du sätta ´ över o = Ó så borde en romersk tvåa vara busenkelt... 😏 Tror minsann kapten ätit för mycket sluring...
frix (oregistrerad) Postat 23 oktober 2008 Postat 23 oktober 2008 Jo, det blir nog bra, men jag funderar dock att slänga dit en SM 57 på virveln också. 😉 quote name='Guitar Nilsson' date='2008-10-22, 14:44' post='786449'] Jag börjar nog med att lira in trummorna med min röde NT 4 och min beta 52 i kaggen, så undviker jag fasfel så här i början. Är rätt ny på det här med att lira in trumset. 🙂 Har du hört truminspelningen med NT4 på Rödes hemsida? Det står Jesse Harris - Slow down, klicka där. Hade jag en så vräkig mick som NT4 skulle jag nog satsa på att spela in med enbart den, plus en baskaggemick. Det kan nog bli ännu bättre Bonhamsound än med Glyn Johnsmetoden.
joachime Postat 23 oktober 2008 Postat 23 oktober 2008 (redigerat) Det har varit flera diskussioner kring uppmickning av trumset med tre eller fyra mikrofoner på senare tid. Tänkte försöka räta ut en del frågetecken och missuppfattningar. Till att börja med, Glyn Johns teknik eller liknande uppmickning är inte svårare och mer komplicerad än andra vanliga trumuppmickningar. En enkel tumregel är att ju fler (samtidiga) mikrofoner man använder desto svårare att få till ljudet. Och det beror inte bara på fasfel och läckage. Ju flera mickar desto större chans att någon mick inte passar in i mixen. Med Glyn Johns metod (eller liknande) koncentrerar du dig främst på att fånga den naturliga stereobredden trumsetet har och samtidigt hålla ett öga på virvel och bastrumma så att de inte far iväg till vänster eller höger. Man måste inte använda stormembransmikrofoner för att få fläsk. Större membran har ofta en mer definierad botten, men det är inte alltid där det upplevda fläsket ligger. Många moderna stormebranare är främst anpassade för sång och har en diskant som inte passar så bra till cymbaler. Använda det du har (ta gärna två likadana). Letade fram ett exempel på uppmickning med fyra mikrofoner. Det här är två stormebraniga AKG C414-UBL som plockar upp trumsetet- En rakt ovanifrån och en till höger om trummisen i höjd med axeln. De är panorerade ungefär kl tre till varsin sida. En Electrovoice N/D868 i bastrumman och en Neumann KM54 på sidan av virveln. Ingen EQ, ingen kompression. Ursäkta det tråkiga trumspelet. Trummisen spelar till redan pålagd perkussion (shaker, congas och bongos) därav stelbentheten. Det blev bra tillslut. 😉 trum_4_micks.mp3 Edit: skrivfel, skyller på mitt nya tangentbord! Redigerat 23 oktober 2008 av joachime
frix (oregistrerad) Postat 24 oktober 2008 Postat 24 oktober 2008 Hallå där! Du som verkar ha lite mer koll på uppmickning av trummor än vad jag har! (jag är bara nybörjare än på sånt här än) Tror du att det funkar bra med en Röde NT 4(stereomick) som tar upp hela trumsetet och en shure beta 52 baskaggemick i bastrumman? För det är dom ända mickar som jag äger för tillfälligt! 😳 Det har varit flera diskussioner kring uppmickning av trumset med tre eller fyra mikrofoner på senare tid. Tänkte försöka räta ut en del frågetecken och missuppfattningar. Till att börja med, Glyn Johns teknik eller liknande uppmickning är inte svårare och mer komplicerad än andra vanliga trumuppmickningar. En enkel tumregel är att ju fler (samtidiga) mikrofoner man använder desto svårare att få till ljudet. Och det beror inte bara på fasfel och läckage. Ju flera mickar desto större chans att någon mick inte passar in i mixen. Med Glyn Johns metod (eller liknande) koncentrerar du dig främst på att fånga den naturliga stereobredden trumsetet har och samtidigt hålla ett öga på virvel och bastrumma så att de inte far iväg till vänster eller höger. Man måste inte använda stormembransmikrofoner för att få fläsk. Större membran har ofta en mer definierad botten, men det är inte alltid där det upplevda fläsket ligger. Många moderna stormebranare är främst anpassade för sång och har en diskant som inte passar så bra till cymbaler. Använda det du har (ta gärna två likadana). Letade fram ett exempel på uppmickning med fyra mikrofoner. Det här är två stormebraniga AKG C414-UBL som plockar upp trumsetet- En rakt ovanifrån och en till höger om trummisen i höjd med axeln. De är panorerade ungefär kl tre till varsin sida. En Electrovoice N/D868 i bastrumman och en Neumann KM54 på sidan av virveln. Ingen EQ, ingen kompression. Ursäkta det tråkiga trumspelet. Trummisen spelar till redan pålagd perkussion (shaker, congas och bongos) därav stelbentheten. Det blev bra tillslut. 😛 trum_4_micks.mp3 Edit: skrivfel, skyller på mitt nya tangentbord!
joachime Postat 24 oktober 2008 Postat 24 oktober 2008 Tror du att det funkar bra med en Röde NT 4(stereomick) som tar upp hela trumsetet och en shure beta 52 baskaggemick i bastrumman? För det är dom ända mickar som jag äger för tillfälligt! 😳 Det beror på vad du är ute efter för sound. Utan närmick kommer virveln få ett mer akustiskt sound (lite som pukorna i mitt exempel). Jag tycker det kan passa om man jobbar med jazz, visa, lugnare pop eller retrorock/-pop. Spelar trummisen så att virven hörs bra i överhänget så funkar det.
Guitar Nilsson Postat 29 oktober 2008 Postat 29 oktober 2008 Det har varit flera diskussioner kring uppmickning av trumset med tre eller fyra mikrofoner på senare tid. Tänkte försöka räta ut en del frågetecken och missuppfattningar. Till att börja med, Glyn Johns teknik eller liknande uppmickning är inte svårare och mer komplicerad än andra vanliga trumuppmickningar. En enkel tumregel är att ju fler (samtidiga) mikrofoner man använder desto svårare att få till ljudet. Och det beror inte bara på fasfel och läckage. Ju flera mickar desto större chans att någon mick inte passar in i mixen. Med Glyn Johns metod (eller liknande) koncentrerar du dig främst på att fånga den naturliga stereobredden trumsetet har och samtidigt hålla ett öga på virvel och bastrumma så att de inte far iväg till vänster eller höger. Man måste inte använda stormembransmikrofoner för att få fläsk. Större membran har ofta en mer definierad botten, men det är inte alltid där det upplevda fläsket ligger. Många moderna stormebranare är främst anpassade för sång och har en diskant som inte passar så bra till cymbaler. Använda det du har (ta gärna två likadana). Letade fram ett exempel på uppmickning med fyra mikrofoner. Det här är två stormebraniga AKG C414-UBL som plockar upp trumsetet- En rakt ovanifrån och en till höger om trummisen i höjd med axeln. De är panorerade ungefär kl tre till varsin sida. En Electrovoice N/D868 i bastrumman och en Neumann KM54 på sidan av virveln. Ingen EQ, ingen kompression. Ursäkta det tråkiga trumspelet. Trummisen spelar till redan pålagd perkussion (shaker, congas och bongos) därav stelbentheten. Det blev bra tillslut. 😉 trum_4_micks.mp3 Edit: skrivfel, skyller på mitt nya tangentbord! DEt där lät ju bra. Men hade ni inte en enda cymbal att provslå på när ni ändå höll på?
joachime Postat 29 oktober 2008 Postat 29 oktober 2008 DEt där lät ju bra. Men hade ni inte en enda cymbal att provslå på när ni ändå höll på? Kanske ska förtydliga att inspelningen inte är gjord för att demonstrera en viss uppmickningsteknik. Trummorna är plockade från första bästa inspelning jag hittade på hårddisken där jag använt mig av teknik som påminner om Glyn Johns. Nästa gång kanske jag ger er enbart cymbaler!
Rabieshund Postat 29 oktober 2008 Postat 29 oktober 2008 Inte för att vara en liten snorunge.. men här kommer några frågor till trådskaparen. Varför vill man försöka låta exakt som någon annan? Speciellt varför vill man låta som ett 70-talsband? Vem vill höra sånt nu för tiden? Vad tjänar man på att lära sig exakt hur Led Zeppelin mickade upp sina trummor? Det låter ju ändå inte likadant om man inte har exakt samma instrument med samma stämning, samma mikrofoner och samma inspelningsutrustning. Jag fattar inte riktigt.. inget illa menat.
Guitar Nilsson Postat 29 oktober 2008 Postat 29 oktober 2008 (redigerat) Inte för att vara en liten snorunge.. men här kommer några frågor till trådskaparen. Varför vill man försöka låta exakt som någon annan? Speciellt varför vill man låta som ett 70-talsband? Vem vill höra sånt nu för tiden? Vad tjänar man på att lära sig exakt hur Led Zeppelin mickade upp sina trummor? Det låter ju ändå inte likadant om man inte har exakt samma instrument med samma stämning, samma mikrofoner och samma inspelningsutrustning. Jag fattar inte riktigt.. inget illa menat. Det här är inte min tråd från början, men jag har ältat samma sak i andra trådar. Jag vill inte att vi ska försöka leka Led Zeppelin, grejen är att kunna spela in ett helt band samtidigt med max 8 kanaler, då kan man bara ha råd med fyra till tummorna, eller ännu hellre bara tre. Sen så tycker jag inte närmickade trummor låter nåt vidare heller, oavsett hur dyra trummorna och mickarna är eller hur skicklig teknikern är. Eller snarare att trumset som är både närmickat, overheadat och rumsmickat inte låter så fett och roligt som jag tänker mig att trummor låter. Därför är jag intresserad av hur man undgår att göra större tabbar vid mikplacering mm. Ett ämne som tål att diskuteras lika mycket som om huruvida mineral eller syntetolja är bäst i bilmotorer. Och det var ju ingen som frågade hur man skulle göra för att låta som ett 70-talsband? Och omvänt, Led Zeppelin lät nog som de gjorde mest beroende på personerna i bandet, inte på att det var 70-tal eller hur man satte mickarna. Redigerat 29 oktober 2008 av Guitar Nilsson
Rabieshund Postat 29 oktober 2008 Postat 29 oktober 2008 Inte för att vara en liten snorunge.. men här kommer några frågor till trådskaparen. Varför vill man försöka låta exakt som någon annan? Speciellt varför vill man låta som ett 70-talsband? Vem vill höra sånt nu för tiden? Vad tjänar man på att lära sig exakt hur Led Zeppelin mickade upp sina trummor? Det låter ju ändå inte likadant om man inte har exakt samma instrument med samma stämning, samma mikrofoner och samma inspelningsutrustning. Jag fattar inte riktigt.. inget illa menat. Det här är inte min tråd från början, men jag har ältat samma sak i andra trådar. Jag vill inte att vi ska försöka leka Led Zeppelin, grejen är att kunna spela in ett helt band samtidigt med max 8 kanaler, då kan man bara ha råd med fyra till tummorna, eller ännu hellre bara tre. Sen så tycker jag inte närmickade trummor låter nåt vidare heller, oavsett hur dyra trummorna och mickarna är eller hur skicklig teknikern är. Eller snarare att trumset som är både närmickat, overheadat och rumsmickat inte låter så fett och roligt som jag tänker mig att trummor låter. Därför är jag intresserad av hur man undgår att göra större tabbar vid mikplacering mm. Ett ämne som tål att diskuteras lika mycket som om huruvida mineral eller syntetolja är bäst i bilmotorer. Och det var ju ingen som frågade hur man skulle göra för att låta som ett 70-talsband? Och omvänt, Led Zeppelin lät nog som de gjorde mest beroende på personerna i bandet, inte på att det var 70-tal eller hur man satte mickarna. Mjaha, jag är en sån där som tycker att trummor låter skit om man inte närmickar hehe. Det värsta som finns är live när man inte mickat upp virveln. Känns fritidsgårdsspelning då. Inget tryck alls. Nej det var det inte men det var så jag tolkade det första inlägget som inte hade något att göra med att spela in ett band på en 8-kanalsbandare. Är man ute efter exakt samma uppmickning måste man väl vara ute efter samma sound...? Snackar om endast trummor självklart.
joachime Postat 29 oktober 2008 Postat 29 oktober 2008 Mjaha, jag är en sån där som tycker att trummor låter skit om man inte närmickar hehe. Det värsta som finns är live när man inte mickat upp virveln. Känns fritidsgårdsspelning då. Inget tryck alls. Nej det var det inte men det var så jag tolkade det första inlägget som inte hade något att göra med att spela in ett band på en 8-kanalsbandare. Är man ute efter exakt samma uppmickning måste man väl vara ute efter samma sound...? Snackar om endast trummor självklart. Jag tror inte det handlar så mycket om att låta som Led Zeppelin eller auteintiskt 70-tal. Som du säkert vet byger de allra flesta nutida uppmickningstekniker för trummor på att man har minst en närmick på varje trumma. Mick på övre virvelskinnet och inuti bastrumman tas nästan för givet. Ett alternativ är att fånga så mycket som möjligt av trumsetet med två mickar: en ungeför en meter ovanför virveln och en på samma avstånd från virveln placerad någonstans vid ride/golvpuka. Det finns inget bra samlingsnamn på de olika varianter som finns. Man brukar referera till Led Zeppelin eller Glyn Johnsmetoden, efter den tekniker/producent som introducerade tekniken för bandet.
Rabieshund Postat 29 oktober 2008 Postat 29 oktober 2008 Mjaha, jag är en sån där som tycker att trummor låter skit om man inte närmickar hehe. Det värsta som finns är live när man inte mickat upp virveln. Känns fritidsgårdsspelning då. Inget tryck alls. Nej det var det inte men det var så jag tolkade det första inlägget som inte hade något att göra med att spela in ett band på en 8-kanalsbandare. Är man ute efter exakt samma uppmickning måste man väl vara ute efter samma sound...? Snackar om endast trummor självklart. Jag tror inte det handlar så mycket om att låta som Led Zeppelin eller auteintiskt 70-tal. Som du säkert vet byger de allra flesta nutida uppmickningstekniker för trummor på att man har minst en närmick på varje trumma. Mick på övre virvelskinnet och inuti bastrumman tas nästan för givet. Ett alternativ är att fånga så mycket som möjligt av trumsetet med två mickar: en ungeför en meter ovanför virveln och en på samma avstånd från virveln placerad någonstans vid ride/golvpuka. Det finns inget bra samlingsnamn på de olika varianter som finns. Man brukar referera till Led Zeppelin eller Glyn Johnsmetoden, efter den tekniker/producent som introducerade tekniken för bandet. Ah tack för ett vettigt svar! Fan vad tråkigt det måste vara att mixa med bara två mikrofoner
Guitar Nilsson Postat 29 oktober 2008 Postat 29 oktober 2008 Mjaha, jag är en sån där som tycker att trummor låter skit om man inte närmickar hehe. Det värsta som finns är live när man inte mickat upp virveln. Känns fritidsgårdsspelning då. Inget tryck alls. Nej det var det inte men det var så jag tolkade det första inlägget som inte hade något att göra med att spela in ett band på en 8-kanalsbandare. Är man ute efter exakt samma uppmickning måste man väl vara ute efter samma sound...? Snackar om endast trummor självklart. Jag tror inte det handlar så mycket om att låta som Led Zeppelin eller auteintiskt 70-tal. Som du säkert vet byger de allra flesta nutida uppmickningstekniker för trummor på att man har minst en närmick på varje trumma. Mick på övre virvelskinnet och inuti bastrumman tas nästan för givet. Ett alternativ är att fånga så mycket som möjligt av trumsetet med två mickar: en ungeför en meter ovanför virveln och en på samma avstånd från virveln placerad någonstans vid ride/golvpuka. Det finns inget bra samlingsnamn på de olika varianter som finns. Man brukar referera till Led Zeppelin eller Glyn Johnsmetoden, efter den tekniker/producent som introducerade tekniken för bandet. Sen är det ju oxå så att i musikindustrin lägger man ner enorma summor och arbete på att få ett vintage sound, så som det lät förr. Mycket går ut på att härma det som redan är gjort, både musikaliskt och tekniskt. "Köp denna Jimi Hendrix-dosa, så kommer du bums att låta som den store legenden"!
Guitar Nilsson Postat 29 oktober 2008 Postat 29 oktober 2008 Mjaha, jag är en sån där som tycker att trummor låter skit om man inte närmickar hehe. Det värsta som finns är live när man inte mickat upp virveln. Känns fritidsgårdsspelning då. Inget tryck alls. Nej det var det inte men det var så jag tolkade det första inlägget som inte hade något att göra med att spela in ett band på en 8-kanalsbandare. Är man ute efter exakt samma uppmickning måste man väl vara ute efter samma sound...? Snackar om endast trummor självklart. Jag tror inte det handlar så mycket om att låta som Led Zeppelin eller auteintiskt 70-tal. Som du säkert vet byger de allra flesta nutida uppmickningstekniker för trummor på att man har minst en närmick på varje trumma. Mick på övre virvelskinnet och inuti bastrumman tas nästan för givet. Ett alternativ är att fånga så mycket som möjligt av trumsetet med två mickar: en ungeför en meter ovanför virveln och en på samma avstånd från virveln placerad någonstans vid ride/golvpuka. Det finns inget bra samlingsnamn på de olika varianter som finns. Man brukar referera till Led Zeppelin eller Glyn Johnsmetoden, efter den tekniker/producent som introducerade tekniken för bandet. Ah tack för ett vettigt svar! Fan vad tråkigt det måste vara att mixa med bara två mikrofoner Två mikrofoner? Fyra var det ju... Och tråkigt? Är det inte en kul utmaning att få till exakt placering av mickarna så det låter bra med bara fyra? Och tycker någon att det är dåligt trumljud på Zeppelinskivorna? Obs, det är tillåtet att tycka det! Felet med de gamla skivorna tycker jag var att de inte hade samma lågbotten och toppkrisp, samma stora omfång som musik idag har. Med digital inspelning kan man säkert få hur mycket subbfläsk som helst även med bara fyra mickar. Jag ska prova i alla fall, bara jag får mina beställda grejer nån gång!!!!!
Rabieshund Postat 29 oktober 2008 Postat 29 oktober 2008 (redigerat) Sorry jag dissar quote-knappen haha, orkar inte. "Ett alternativ är att fånga så mycket som möjligt av trumsetet med två mickar" Hmm, jag tycker det ser ut som att det står två där iaf. Eller menar du något annat? Känner mig lite lost.. Nä jag är en sån som inte gillar trumljudet i Led Zeppelin. Det låter väl rätt bra i sin helhet men bara trummorna är jag inget fan av. Finns vissa 70-talstrumsound jag gillar, typ detta: http://www.youtube.com/watch?v=bpV5InLw52U. Youtubekvalité men ja man hör ju. Live är det också! Där är det närmickat.. Med fyra mikrofoner är det ju ingen konst? Blir ju typ bra hur man än gör! Redigerat 29 oktober 2008 av Rabieshund
joachime Postat 29 oktober 2008 Postat 29 oktober 2008 Sorry jag dissar quote-knappen haha, orkar inte. "Ett alternativ är att fånga så mycket som möjligt av trumsetet med två mickar" Hmm, jag tycker det ser ut som att det står två där iaf. Eller menar du något annat? Känner mig lite lost.. Nä jag är en sån som inte gillar trumljudet i Led Zeppelin. Det låter väl rätt bra i sin helhet men bara trummorna är jag inget fan av. Finns vissa 70-talstrumsound jag gillar, typ detta: http://www.youtube.com/watch?v=bpV5InLw52U. Youtubekvalité men ja man hör ju. Live är det också! Där är det närmickat.. Med fyra mikrofoner är det ju ingen konst? Blir ju typ bra hur man än gör! Det är mitt fel! Försökte förenkla hela grejen och prata om de två mickar som skiljer Glyn Johns metod från andra tekniker med relativt få mickar. Det totala antalet mickar brukar landa på tre eller mer. Den tredje är alltså en mick framför bastrumman. Den fjärde en eventuell närmick på virvlen, alternativt en eller ett par i rummet för att ge ett större sound. Ljudexemplet jag la upp ovan är fyra mickar.
Demonproducenten Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 http://www.youtube.com/watch?v=bpV5InLw52U. Youtubekvalité men ja man hör ju. Live är det också! Där är det närmickat.. 😛 ser mer ut som en variant med just två OH å en bastrumme mickMed fyra mikrofoner är det ju ingen konst? Blir ju typ bra hur man än gör! det är väl roligt om det blir bra?
Elof (oregistrerad) Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 Mjaha, jag är en sån där som tycker att trummor låter skit om man inte närmickar hehe. Det värsta som finns är live när man inte mickat upp virveln. Känns fritidsgårdsspelning då. Inget tryck alls. Nej det var det inte men det var så jag tolkade det första inlägget som inte hade något att göra med att spela in ett band på en 8-kanalsbandare. Är man ute efter exakt samma uppmickning måste man väl vara ute efter samma sound...? Snackar om endast trummor självklart. Jag tror inte det handlar så mycket om att låta som Led Zeppelin eller auteintiskt 70-tal. Som du säkert vet byger de allra flesta nutida uppmickningstekniker för trummor på att man har minst en närmick på varje trumma. Mick på övre virvelskinnet och inuti bastrumman tas nästan för givet. Ett alternativ är att fånga så mycket som möjligt av trumsetet med två mickar: en ungeför en meter ovanför virveln och en på samma avstånd från virveln placerad någonstans vid ride/golvpuka. Det finns inget bra samlingsnamn på de olika varianter som finns. Man brukar referera till Led Zeppelin eller Glyn Johnsmetoden, efter den tekniker/producent som introducerade tekniken för bandet. Ah tack för ett vettigt svar! Fan vad tråkigt det måste vara att mixa med bara två mikrofoner 😄 Om du aldrig prövat, gör det. Nu pratade du om mixning men... Du kanske får ett hum om hur mycket möjligheter man har med två mikrofoner, placering, val av mikrofoner, kompression osv. Jag skulle nästan vilja säga att det är svårare att spela in och mixa två mikrofoner än med en närmick på varje trumma, överhäng, rumsmickar osv. Det spelar mycket större roll var du väljer att placera ut två mickar... Sedan vid mix måste man verkligen veta hur man rattar både kompressor och EQ för att "förgylla" det man spelat in. Jättebra trumljud med två mickar finns bland annat i låten Arizona av Pedro the Lion. Hela albumet Achilles Heel är inspelat med två mickar på trummorna. Mono OH och en mick framför setet.
Rabieshund Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 http://www.youtube.com/watch?v=bpV5InLw52U. Youtubekvalité men ja man hör ju. Live är det också! Där är det närmickat.. 😄 ser mer ut som en variant med just två OH å en bastrumme mickMed fyra mikrofoner är det ju ingen konst? Blir ju typ bra hur man än gör! det är väl roligt om det blir bra? Tycker det mer ser ut som en OH, kagge och en på virveln. Micken för virveln sitter så nära så jag vetefan om jag skulle kalla det för överhäng.. Ja, sa jag att det skulle vara tråkgt? Jag tyckte det lät på honom som att det skulle vara nåt supersvårt, men det var typ det första man fick lära sig om uppmickning av trummor när jag gick på gymnasiet. 2 eller 3 mikrofoner kan jag förstå är svårare men just fyra är ju basic? Mjaha, jag är en sån där som tycker att trummor låter skit om man inte närmickar hehe. Det värsta som finns är live när man inte mickat upp virveln. Känns fritidsgårdsspelning då. Inget tryck alls. Nej det var det inte men det var så jag tolkade det första inlägget som inte hade något att göra med att spela in ett band på en 8-kanalsbandare. Är man ute efter exakt samma uppmickning måste man väl vara ute efter samma sound...? Snackar om endast trummor självklart. Jag tror inte det handlar så mycket om att låta som Led Zeppelin eller auteintiskt 70-tal. Som du säkert vet byger de allra flesta nutida uppmickningstekniker för trummor på att man har minst en närmick på varje trumma. Mick på övre virvelskinnet och inuti bastrumman tas nästan för givet. Ett alternativ är att fånga så mycket som möjligt av trumsetet med två mickar: en ungeför en meter ovanför virveln och en på samma avstånd från virveln placerad någonstans vid ride/golvpuka. Det finns inget bra samlingsnamn på de olika varianter som finns. Man brukar referera till Led Zeppelin eller Glyn Johnsmetoden, efter den tekniker/producent som introducerade tekniken för bandet. Ah tack för ett vettigt svar! Fan vad tråkigt det måste vara att mixa med bara två mikrofoner 🙂 Om du aldrig prövat, gör det. Nu pratade du om mixning men... Du kanske får ett hum om hur mycket möjligheter man har med två mikrofoner, placering, val av mikrofoner, kompression osv. Jag skulle nästan vilja säga att det är svårare att spela in och mixa två mikrofoner än med en närmick på varje trumma, överhäng, rumsmickar osv. Det spelar mycket större roll var du väljer att placera ut två mickar... Sedan vid mix måste man verkligen veta hur man rattar både kompressor och EQ för att "förgylla" det man spelat in. Jättebra trumljud med två mickar finns bland annat i låten Arizona av Pedro the Lion. Hela albumet Achilles Heel är inspelat med två mickar på trummorna. Mono OH och en mick framför setet. Ja självklart blir det svårare när man inte kan kontrollera varje trumma för sig. Jag menade mer att jag gillar att pilla med varje trumma för att få det att låta bra. Men sure om jag får fri tillgång till nån studio igen så ska jag testa det.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.