debatt Postat 20 oktober 2008 Postat 20 oktober 2008 Jag ska skaffa dator och ljudkort. Kanske använder något inbyggt ljudkort. Då vill jag köpa till en extern mixer, för ljudkorten har oftast bara en enda mik preamp och jag behöver minst två för de flesta spåren. Så hur ska jag annars göra - mixer måste jag väl ha? Vilken mixers finns det i lägre prisklassen som är bra? Den behöver kanske bara ha 4-6 mik preamps och tillika XLR-anslutningar för dem. Har sett något mindre från Soundcraft för 2200 kr - är det bra? Annars finns ju Alesis, Phonic, Mackie, Tepco etc. //:debatt
bakke Postat 21 oktober 2008 Postat 21 oktober 2008 Varför vill du köpa en mixer och ett ljudkort när du kan köpa ett externt ljudkort för ungefär samma summa som du talar om? T.ex Lexicon Omega Studio eller EMU 0404 USB 2.0. Med något av dom får du garanterat bättre ljud än med en mixer och datorns interna ljudkort. Har du ändå tänkt köpa både ett internt ljudkort och en mixer så får du minst betala nånstans runt 3000 kronor, för den summan finns det ganska många bra externa ljudkort att välja bland.
Pesek Postat 21 oktober 2008 Postat 21 oktober 2008 En extern budget mixer kommer att stjälpa mer än att hjälpa. Om du nu vill komma åt fler mik preamps rekommenderar jag som bakke också nämner att skaffa ett ordentligt ljudkort med flera preamps istället. Då lär du få så bra ljud du kan. Om du kan tänka dig att köpa ett begagnat ljudkort kan du nog hitta ett par godbitar. Ex Presonus Firepod 2500:- http://www.blocket.se/vi/18675148.htm?ca=14_s
debatt Postat 21 oktober 2008 Trådstartare Postat 21 oktober 2008 (redigerat) Tack för intressanta och något oväntade svar! Efter vad jag hört tidigare så tangerar det mer till professionalism att använda extern mixer till sitt ljudkort (oavsett antal spår om det är ett tillförlitligt märke), än köra med ett externt ljudkort med antal ingångar redan "färdigt". Konkretisering: Jag ska byta dator och ska välja för det första mellan stationär och bärbar. Jag har svängt i beslutet och det lutar nu åt stationär. Främst för att jag lättare och billigare kan byta ut delar som pajar med en sådan. I valet stationär dator hos en databutik, eller hos ett större elektronikvaruhus med stora inköpsvolymer och fördelaktigt pris eller att handla en dedikerad musikdator i en musikaffär så har valet nu hamnat hos en "musikdator". I valet av märke så har jag nu kommit fram till att jag inte vill handla långväga ifrån. Alltså går 3 av 4 märken bort (FTech, Racktone och XPC Music), eftersom de inte finns i Göteborg. Återstår således enbart märket Frost att välja bland. I den senaste versionen, 4.0, så ingår numera ett Infrasonic ljudkort (24 bits, ASIO, mic preamp). Jag har läst en test om det som säger att det var bättre än Echo Julia men sämre enligt artikelförfattaren än E-mu 1616m, även om han betonar att skillnaderna är hårfina. Observera att jag redan har ett E-mu 1616 som jag är mycket nöjd med. Det är alltså en version utan det lilla m:et (något enklare d/a-omvandlare, tror jag skillnaden var). Men vad jag förstår så kan jag inte koppla det ljudkortet till Frost-en. Eller? Jag har däremot tänkt att skaffa en bärbar dator också om ett litet tag, för att mest använda till skrivande, Internet etc. Men det får gärna vara en såpass bra maskin att den kan skyffla några spår i ett mångkanaligt inspelningsprogram för musik också - så att den kan hantera Ableton Live eller Cubase alltså. Funderar där på om Intel Core Duo på 1.73 GHz kan räcka. Den måste i vilket fall som helst ha kortplats typ II, för att jag ska slippa köpa en adapter (express card till pcmcia (pc card typ II)) från Sewell för över 1000 kr. Bärbara datorer jag hittills sett med kortplats typ II är Dell och Toshiba. En del debattörer menar att man inte kan/får använda ett annat ljudkort än det inbyggda i Frost-en, för att garantin och supporten ska gälla, men det kan väl inte vara sant?! T.ex. så skulle jag väl kunna köpa till ett externt firewire-kort? E-mu 0404 USB är annars ett USB-ljudkort jag redan funderat över. Jag skulle ju motvilligt kunna sälja mitt E-mu 1616 som kostade 4700 kr och köpa ett E-mu 0404 USB, för ett sådant skulle jag kunna använda till bägge datorerna sedan (även om den stationära som sagt numera innehåller ett Infrasonic). Då har jag ju också fler bärbara att välja bland och slipper handla en dyr adapter. De flesta bärbara har ju numera express card-plats, förutom usb och firewire (men icke kortplats typ II). Så en extern mixer från Soundcraft för 2200 kr skulle alltså försämra ljudet? Intressant. ☺️ //:debatt Redigerat 21 oktober 2008 av debatt
hegobald Postat 21 oktober 2008 Postat 21 oktober 2008 Om du nu tvärt vill ha en analog mixer så tycker jag du ska ta en titt på Mackie Onyx 1220.. Då får du ljudkort på köpet om du skaffar till FW-option dessutom. Kolla in http://www.mackie.com/products/onyx1220/index.html
Claes Holmerup Postat 21 oktober 2008 Postat 21 oktober 2008 Jag skulle absolut rekommendera att du kör med ett ljudkort med lagom antal in- och utgångar i stället för en mixer. En mixer tillför ingenting bra om du inte går upp rejält i pris... Om man däremot måste ha en mixer av någon orsak, så har man inte mycket val, men som du beskriver dina behov så är en mixer helt överflödig. Om det inte finns ljudkort med tillräckligt många micpreamps för dina behov, så kan du välja ett ljudkort med tillräckligt många lineingångar och skaffa de externa preamps som du behöver i stället.
bakke Postat 21 oktober 2008 Postat 21 oktober 2008 En mixer tillför alltid brus, den enda skillnaden mellan märken är hur mycket brus den tillför. Nu vet jag inget om den mixern du visade upp, men jag tror att en lågbudgetmixer tillför mer brus än ett externt ljudkort oavsett vilken (lågbudget)mixer du väljer. Att garantin på Frost skulle upphöra för att du kopplar in ett ljudkort via Firewire eller USB tycker jag låter skitdumt. Ställ frågan direkt till Frost så får du det bästa svaret, men jag skulle bli riktigt förvånad om det stämmer. Garantin på andra färdigbyggda datorer försvinner iallafall inte oavsett vilka prylar man kopplar in via USB eller firewire.
debatt Postat 21 oktober 2008 Trådstartare Postat 21 oktober 2008 (redigerat) En mixer tillför alltid brus, den enda skillnaden mellan märken är hur mycket brus den tillför. Nu vet jag inget om den mixern du visade upp, men jag tror att en lågbudgetmixer tillför mer brus än ett externt ljudkort oavsett vilken (lågbudget)mixer du väljer. Att garantin på Frost skulle upphöra för att du kopplar in ett ljudkort via Firewire eller USB tycker jag låter skitdumt. Ställ frågan direkt till Frost så får du det bästa svaret, men jag skulle bli riktigt förvånad om det stämmer. Garantin på andra färdigbyggda datorer försvinner iallafall inte oavsett vilka prylar man kopplar in via USB eller firewire. Ett annat lustigt yttrande jag läst var att en analog mixer emellan i ljudkedjan kan få slutresultatet att låta mer analogt än utan analog mixer. Kan det stämma? På samma sätt som att en digital liten mixer gör slutresultatet mer digitalt än analogt. Iofs hamnar ju alltihop på ett digitalt format till sist, cd eller cdr... Är det att den analoga mixern tillför brus de menar, och att det skulle förknippas med analog ljudinspelning? Jag ska ta det direkt med ACM Frost och musikaffären. Dylikt användande påverkar säkerligen inte garantin. Jag har också läst jobbiga yttranden på andra forum från ett par snubbar som köpt Frost Rasqal med inbyggt ljudkort. En skrev att det var ett skitkortljudkort som han trodde var från SoundBlaster och den andre svarade då att det inte var så konstigt, för det skulle man bara använda när man chattade och så, inom den virtuella Linuxbaserade pc-n i burken. Att det inte var gjort för musikinspelning. Människor... 🙁 Själv måste jag nog säga att jag är nöjd med dess spec:ar iaf. Om jag minns rätt: 20-20kHz (+/- 0.5 dB) samt SNR 117 dB. ☺️ //:debatt Redigerat 21 oktober 2008 av debatt
Claes Holmerup Postat 21 oktober 2008 Postat 21 oktober 2008 En mixer tillför alltid brus, den enda skillnaden mellan märken är hur mycket brus den tillför. Nu vet jag inget om den mixern du visade upp, men jag tror att en lågbudgetmixer tillför mer brus än ett externt ljudkort oavsett vilken (lågbudget)mixer du väljer. Att garantin på Frost skulle upphöra för att du kopplar in ett ljudkort via Firewire eller USB tycker jag låter skitdumt. Ställ frågan direkt till Frost så får du det bästa svaret, men jag skulle bli riktigt förvånad om det stämmer. Garantin på andra färdigbyggda datorer försvinner iallafall inte oavsett vilka prylar man kopplar in via USB eller firewire. Ett annat lustigt yttrande jag läst var att en analog mixer emellan i ljudkedjan kan få slutresultatet att låta mer analogt än utan analog mixer. Kan det stämma? På samma sätt som att en digital liten mixer gör slutresultatet mer digitalt än analogt. Iofs hamnar ju alltihop på ett digitalt format till sist, cd eller cdr... Är det att den analoga mixern tillför brus de menar, och att det skulle förknippas med analog ljudinspelning? En analog mixer kan tillföra en trevlig dimension i ljudet om den är av högre klass, men budgetmixrar ger faktiskt ingenting av det som folk är ute efter när de pratar om att analoga mixrar förbättrar, utan ger bara högre brus och generellt sämre ljudkvalitet. Om du använder mixern som ingång för micarna, så är det ingen skillnad i analog/digital-hänseende mot att köra separata preamps direkt till ljudkortet - förutom att du slipper den klumpiga mixern...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.