Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

När man köper en Frost Rasqal-dator så ingår numera ett ljudkort som heter Infrasonic. Det lär vara 24 bitars och ha mikpreampar bl.a.!! Någon som testat det ljudkortet och/eller vet exakt vad det heter? Nån länk nån?

😄

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat (redigerat)

Det kan vara så och det heter i så fall Infrasonic Quartet.

Att 4Sound-kedjan skriver att det har mic preampar stämmer inte dock, det har bara EN mic preamp, vilket är en stor skillnad. Det var för att E-mu 1616 hade två XLR mic preampar som jag köpte det. Jag antar att jag därför måste köpa till en extern mixer också. Frågan är vilken som är bäst därvid. Alesis? Soundcraft? Tesco? Mackie? Phonic?

Intressant är att jag läste en recension av ljudkortet Infrasonic Quartet, som säger att Infrasonic-kortet är bättre än Echo Julia, men sämre totalt sett gentemot E-mu 1616m.

🙂

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Hej!

Jag beställde mitt Infrasonic Quartet från thomann.de förra veckan så jag hoppas på att få det levererat denna vecka. På pappret verkar det vara helt perfekt för hemma-musikern med god ljudkvalitet och precis de in-/utgångar som en amatör behöver (mikrofoningång med preamp, Hi-Z för gitarr, Midi mm.). Skönt också att man slipper ha någon extern enhet som ligger och skräpar. Verkar helt unikt för ett PCI-kort i denna prisklass. Den lilla information som går att få på nätet beskriver kortet i positiva ordalag. Man frågar sig bara varför det inte slagit igenom mer (kortet har väl knappt ens nämnts på studio forum före denna tråd). Man får hoppas på att det motsvarar förväntningarna när det kommer. Jag kan återkomma med ett omdöme senare när jag testat det.

Ännu en länk:

http://www.telepostinc.com/soundcards.html

Redigerat av GuitarHero
Postat
Man frågar sig bara varför det inte slagit igenom mer (kortet har väl knappt ens nämnts på studio forum före denna tråd). Man får hoppas på att det motsvarar förväntningarna när det kommer. Jag kan återkomma med ett omdöme senare när jag testat det.

Kanske beror det på att det är ett PCI-kort, vilka lär vara på väg bort ur marknaden, precis som pcmcia-kort, pc card-kort typ I, pc card-kort typ II, ISA-kort, usb 1.1, firewire 400 etc.

😄

Postat
Man frågar sig bara varför det inte slagit igenom mer (kortet har väl knappt ens nämnts på studio forum före denna tråd). Man får hoppas på att det motsvarar förväntningarna när det kommer. Jag kan återkomma med ett omdöme senare när jag testat det.

Kanske beror det på att det är ett PCI-kort, vilka lär vara på väg bort ur marknaden, precis som pcmcia-kort, pc card-kort typ I, pc card-kort typ II, ISA-kort, usb 1.1, firewire 400 etc.

😑

Ja, det har du väl rätt i om du menar att PCI-korten kommer att ersättas av PCI-express. Men i dagsläget finns det ju väldigt få ljudkort för PCI-express och moderkorten kommer nog att ha kvar åtminstone 1 PCI-plats i några år till. Dessutom är ju de flesta andra interna kort, som det talas om på forumet, vanliga PCI-kort (Juli@, Audiophile 2492 mm).

Postat (redigerat)
Ja, det har du väl rätt i om du menar att PCI-korten kommer att ersättas av PCI-express. Men i dagsläget finns det ju väldigt få ljudkort för PCI-express och moderkorten kommer nog att ha kvar åtminstone 1 PCI-plats i några år till. Dessutom är ju de flesta andra interna kort, som det talas om på forumet, vanliga PCI-kort (Juli@, Audiophile 2492 mm).

Jepp. Han i musikaffär'n sa att han personligen ALDRIG skulle satsa på ett PCI-kort idag. Hellre ett firewire och då helst ett 800. För "vad händer om 7, 10, 15 år när du ska spela in på din Frost, OM..." Hmm... det lät som om Frostdatorerna är hållbara länge!

Nej, jag är helt inne på din linje Guitar Hero. Det lutar åt ett Infrasonic Quartet i första vändan åtminstone till 99.8%. Jag har tidigare haft ett Turtle Beach Pinnacle Digital (ISA) och sedan ett E-mu 1616 (PCMCIA, card typ II). De kostade vartochett ungefär 4500 kr, så att nu gå till ett Infrasonic för 1300 kr blir en omvandling för mig, men jag tror ju samtidigt att priserna sjunkit såpass på ljudkort att skillnaderna i ljudkvalitet mellan dem och detta verkligen måste fingranskas.

Infrasonic Quartet PCI-kortet ingår i den dator jag tänkte köpa, så... jag kör på det i början och ser sedan. Jag tror både Du och Jag blir glatt överraskade. Det har ju 192 kHz samplingsfrekvens och tittar man på andra kort i 4Sound-katalogen t.ex. så har ju inte de korten som kostar något mer(2-3 tusen) det, men väl de för över 4000 kr...

😄

Redigerat av debatt
Postat

Jepp. Han i musikaffär'n sa att han personligen ALDRIG skulle satsa på ett PCI-kort idag. Hellre ett firewire och då helst ett 800. För "vad händer om 7, 10, 15 år när du ska spela in på din Frost, OM..." Hmm... det lät som om Frostdatorerna är hållbara länge!

Med många kanaler så är det absolut PCI eller PCIe som gäller. Firewire hänger inte med riktigt där. Firewire800-ljudinterface finns väl bara ett - RME Fireface800. Alla andra som jag har sett är 400...

Ett riktigt bra ljudkort kan du ha i 10 år eller mer. Mitt första ljudkort var ett RME Hammerfall9652 - och ungefär när det hade hängt med i 8 år, så fick en kompis kpa det billigt - och det är 3-4 år sedan nu och det snurrar på lika bra fortfarande. 😄

En dator håller inte så länge. Räkna med en livslängd på ca 3-4 år innan du behöver byta upp dig för att maskinen börjar bli irriterande seg.

Infrasonic Quartet PCI-kortet ingår i den dator jag tänkte köpa, så... jag kör på det i början och ser sedan. Jag tror både Du och Jag blir glatt överraskade. Det har ju 192 kHz samplingsfrekvens och tittar man på andra kort i 4Sound-katalogen t.ex. så har ju inte de korten som kostar något mer(2-3 tusen) det, men väl de för över 4000 kr...

Samplingsfrekvensen är tyvärr inte hela sanningen. Det är inte säkert att det låter bra bara för att det har möjlighet att köra hög samplingsfrekvens. Det finns äldre omvandlare som bara går upp till 48kHz, som låter bättre än nyare som klarar 192kHz.

Med det inte sagt att just detta kortet skulle vara dåligt på något sätt, utan jag ville bara påpeka detta eftersom det är lätt att stirra sig blind på siffrorna när det är det enda man har att gå efter...

Postat (redigerat)

Tack, jag vet. Siffror säger inte allt.

En annan möjlighet dök upp för mig. Jag har ju ett E-mu 1616 pcmcia-kort (pc card typ II) och det kan jag definitivt inte koppla till en ny stationär dator, men kanske till en kommande laptop.

Men nu såg jag att Frost (som gör den stationära burk jag funderar över) även har E-mu 1616-kortet i PCI-variant i sitt sortiment!!

Så... det kanske vore den bästa lösningen för mig: skaffa Frost Rasqal, låta de bygga ut minnet till 4 GB från 2 GB och sätta in ett E-mu 1616 PCI istället för det Infrasonic Quartet PCI som annars normalt ingår.

På så sätt får jag ju samma slags ljudkort BÅDE i laptopen E-mu 1616 pc card typ II och i den stationära Frost-datorn E-mu 1616 PCI.

Vad tror ni? Det var bara en tanke...

p.s. Den kommande laptopen, vilken det nu blir nån gång under/före årsskiftet ska kunna spela in ett stereospår samtidigt som man lägger på något enstaka instrument, utan knäpp och knaster, men helst gärna kunna spela in ett trumset (4-5 mikar), parallellt med stereospåren man hör i lurarna. d.s.

Redigerat av debatt
Postat
Guitar Hero - kommer det bundlat från Thomann med Cubase LE 4??

:rolleyes:

Nej, det kommer med NI Traktor 3 LE och demoversioner av Battery 3 och Kontakt 2. Personligen tycker jag att det är bättre ju färre program som kommer bundlade; man vill ju lägga pengarna på produkten och inte på en massa annat som medföljer. Men det är klart - om man ändå tänkte köpa programmet kan det ju vara bra. :rolleyes:

Nu har jag hunnit testa kortet lite också. Installationen gick snabbt och smidigt. Jämfört med mitt gamla kort (Audigy 2 ZS) så är brusnivåerna betydligt lägre. Man märker stor skillnad när man drar på en dist i Guitar Rig. Bra även att man kan uppnå en latency på 1 ms. Mjukvarumixern som följer med i drivrutinerna är också riktigt bra. Haken är dock knastret/sprakandet som jag upplevt. Ibland kan man köra ASIO i 1 ms samtidigt som man lyssnar på mp3 i WDM utan problem...men ibland knastrar det väldigt mycket till och med när man bara lyssnar på mp3 och kollar på något youtube-klipp. Problemet blir möjligen värre när datorn stått på ett tag och man meckat lite med inställningar av samplingsfrekvens och liknande. Då hjälper det inte ens att ändra till högsta latencyn. Detta var aldrig ett problem med det gamla kortet. Denna detalj är förstås väldigt störande och kommer jag inte på någon lösning så kommer kortet att skickas tillbaka. Aldrig får man vara helt nöjd... 🙁

Någon som vet vad mina problem kan bero på? Min dator är kraftfull (Intel Quad 4 x 2,66 GHz, 4 GB RAM) och ställd att prioritera bakgrundsprocesser. Har visserligen Vista men drivrutinerna är enligt tillverkaren fullt kompatibla med det.

Postat

Nu har jag krånglat vidare med kortet och testat DPC Latency Checker. Så här illa såg det ut för mig även när kortet tagits ut ur datorn:

post-19144-1225371112_thumb.jpg

Det störande sprakandet ska därför sannolikt skyllas på mitt system och inte på ljudkortet. Bli därför inte för avskräckt av ovanstående inlägg. Eftersom det inte blir bättre av att inaktivera enheter i enhetshanteraren så tror jag att felet kan vara mitt moderkort (Gigabyte ep45-ds3 - har haft andra typer av problem med det tidigare).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.