Jo0oHaN Postat 12 november 2004 Postat 12 november 2004 (redigerat) Är nybörjare på det är med att equaliza. Hur menar ni när ni t.ex säger "skär några db vid 300hz"? Eller min fråga är snarare, hur gör man det? Jag använder mig bara av den inbyggda eq:n i cubase sx. Man kanske skulle skaffa någon annan? vilken? tack /johan Redigerat 12 november 2004 av Jo0oHaN
Majken Postat 12 november 2004 Postat 12 november 2004 Här hittar du lite mer om hur en EQ fungerar speciellt inriktat på EQ'n i Cubase. http://www.majken.se/cubase/index.htm?mixerwindow.htm /Majken
joachime Postat 12 november 2004 Postat 12 november 2004 Den inbyggda eq'n i cubase är en parametrisk eq. Alla parametriska eq's har i princip samma funktioner: gain (boost/cut), frequency, width (Q). Vet du vad dom står för så kan du också klara av att "skära några dB vid 300". Med freq väljer du i vilket område av frekvensspektrat du vill arbeta (eller snarare vart centrum för eq'n ska ligga. Med Q väljer du vilken bredd av spektrat som filtret ska påverka. Med gain dämpar eller förstärker du valda frekvenser. Så att skära några dB vid 300, innebär att ställa freq på 300 Hz och dämpa med några dB.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.