Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er!

Jag är inte jättebevandrad inom studio teknik, jag har kört på det som funkar o inte varit överdrivet noga då det bara o enbart är på kul. Jga har precis byggt upp en liten ministudio igen kring ett digitalpiano och det har blivit dags att skaffat något vettigt som monitorer - högtalare.

Det jag undrar här är om bättre datorhögtalare kan funka någorlunda som studiomonitorer då det inte får bli allt för dyrt. Jag tänker på te.x altec lansing mx5021 som är himla fint ljud i (har dem till min vanliga dator) men är lite osäker på om de skulle vara lämpliga som billiga monitorer.

Hur kommer jag använda studion? Jag kommer latja runt med VST'er och leka i hemmavrån, ingenting kommer sannolikt produceras, men jag vill inte att det ska låta totalt skit för den sakens skull utan vara någorlunda välljudande o inspirerande.

Har ni några tips på vettiga pc högtalare som funkar okej som monitorer eller är det lönlöst i huvud taget med pc-högtalar-tanken, ens i hemmavrån?

Kristian

• 1 månad senare...
Annons
Postat

Oj, perfekt tråd för mig. Skulle hemskt gärna ha tips!

Har dock hört att det är en jätteskillnad mellan pc och studiomonitorer.

Postat

Jag kör med Altec-Lansing ATP3 (har jag för mig att de heter) och de låter riktigt bra för att vara datorhögtalare - men de är inte tillräckligt detaljerade för annat än lyssning, utan jag skulle lita mycket mer på mina öppna lurar än på datorhögtalarna, om jag behövde välja mellan dem för mixning i stället för att köra med monitorerna...

Postat

Jag kör ett par altec mx5021 nu, samma som jag kör på datorn. Jag resonerade så här: mina mx5021or på datorn är de bästa högtalare jag har i huset, ska jag lyssna på något går jag dit. Det jag producerar och lyssnar på kommer aldrig låta bättre än det gör genom dem, och den kvalitet jag får ur dem anser jag höra till den högre kategorin när man jämför med de högtalare folk över lag lyssnar på idagsläget. Hi-fi eran är borta sen länge, bokhyllehögtalare o kombinerade stereo ohemmabiosystem är det folk använder mest. Så varför mixa på ett system som låter bättre än vad det komer göra i slutänden ändå? Visst kan det vara LÄTTARE att mixa nogrant etc på riktiga studiomonitorer men för en lekeman är skillnaden sannolikt inte så stor att det är värt att lägga ned stora pengar på bra monitorer.

Så resonerar åt minstone jag. Jag tror många gärna skaffar sig prylar som är en bra bit över vad som eg behövs, bara för att utan att eg ha något att försvara det med annat än att det är "bra grejor" som man "ska ha". Jag är helnöjd med det system jag har.

Postat

Tanken med monitorer är tvärtom mot vad man kan tro inte att det skall låta bra. Utan att om det låter dåligt så skall man upptäcka det och göra något åt det.

Problemet med många högtalare är att det kan låta riktigt bra och ändå vara en dålig mix.

Man kan använda väldigt enkla högtalare och göra riktigt bra mixar om man lär sig ordentligt var fallgroparna finns. Lägg till ett par bra lurar och stäm av i dem så kommer man en bit på vägen. Lägg till kanske en annan högtalare som låter väldigt annorlunda så kan man hitta en del av de sista problemen.

En annan sak är att det kan låta så himla dåligt så man tappar lusten. Då kan det vara bra att ett tag köra "snälla" högtalara för att få tillbaka lusten att göra musik.

Tyvärr har jag inga tips på datorhögtalare.

Gunnar

Postat (redigerat)
Så varför mixa på ett system som låter bättre än vad det komer göra i slutänden ändå?

Kanske för att det då kan ha en chans att låta bra i en bra anläggning också...? 😆

Det är faktiskt inte särskilt juste mot dina lyssnare att anta att alla har skräplyssning och sedan anpassa din egen lyssning efter det felaktiga antagandet...

Redigerat av Claes
Postat

Du lär ju märka efter ett tag om de mixar du gör i dina nuvarande högtalare översätts bra till andra högtalare. Och du kommer lära dig att kompensera efter hand som du lär dig din lyssning.

Nu har jag inte hört dina högtalare, men rent generellt kan det vara svårt att få till bra mixar i högtalare som är för snälla och döljer för mycket.

Så jag skulle råda dig till att iaf skaffa ett par riktigt bra hörlurar som komplement, för då blir det mycket lättare att höra precis vad du håller på med. Och då blir det dessutom mycket roligare (iaf i mitt tycke).

Postat

Ja högtalare kan sannerligen låta väldigt olika, o med monioter i ännu större grad. Mina mx5021 är dock otroligt detaljrika o det är det som jag anser gör dem till helt ok studio monitorer. Det är roligt att spela med dem också vilket det sällan är i studiomonitorer. Men vist jag håller med de är nog inte optimala att mixa i, men åter igen för lekemän så tror jag fortf inte det har så himla stor betydelse. Det är så lätt att köpa prylar o mjukvara som är "bättre" men som minskar på kreaktiviteten ist för tvärt om.

Men idéen med ett par helt ok monitor ersättande datorhögtalare och en bra lur var ju en finfin idé!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.