Jump to content
Annons

Hihats


Carl_B

Recommended Posts

tjaa... vet inte inte riktigt om detta bara gäller hihats... men hur många compressors använder ni? och på vilka grejer?`

samt.. hur hårt compressar ni hihatarna?

Jag kör compressors på Kick och bas tillsammans, hihats, crash, clap, ibland lead

har provat lite att compressa kicken och basen för sig själva innan jag skickar dem till samma fx-kanal men jag vet inte riktigt vilket som är "rätt" 😳

Just de... använder en C4 på master-kanalen ibland också... lr jag slänger på den så att jag vet lite vart jag står... sen tar jag bort den innan jag renderar wav-fil som jag importerar till sound forge där jag mastrar...

- Carl B

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vanligvis brukar jag komprimera alla trummor tillsammans för att få en ganska hård komprimering, sen lägger jag till en extra kanal med bastrumman som får bli fri från kompression. På så vis håller jag uppe volymen och fetheten på bastrumman.

En schysst effekt är ju att även lägga in crashcymbalen på samma kanal som resten av trummorna så att den "andas" riktigt skojsigt... (eller vad man ska kalla det)

Annars brukar jag nog slänga in en kompressor lite här och var i mixen där jag känner att det behövs. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag använder mig väldigt lite av kompressorn. Det känns som att det gått

inflation på att använda den, vissa har kompressor på alla ljud, vilket

kan resultera i att man får ett ganska "tjockt" och "smetigt" ljud.

Själv använder jag bara kompression på sång och i vissa fall bas, samt

vid mastering (flerbandskomp. LinMB i wavelab)

Det blir ett mer dynamiskt ljud om man inte komprimerar för mycket.

Men det är ju efter tycke och smak, och musikstil. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

/me loves Compressors 😎

Kör minst 1 kompressor på varje ljud. Dock inte alltid så hårt inställt. Men lite ska det vara i alla fall 😆

okay.. tack!

även på padsen?

vart håller du hus på min icq-lista numera då?

Link to comment
Dela på andra sajter

även på padsen?

vart håller du hus på min icq-lista numera då?

Ja även på padsen, fast inte så hård kompression där då förståss.. Kan vara att jag jobbar med Reason, det kräver lite extra kräm.

*gömmer sig för Carl @ ICQ listan* 😎

Haha! Nej bara skoja, jag är bara så jävla dålig på att dra igång ICQ, lovar att bli bättre på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

även på padsen?

vart håller du hus på min icq-lista numera då?

Ja även på padsen, fast inte så hård kompression där då förståss.. Kan vara att jag jobbar med Reason, det kräver lite extra kräm.

*gömmer sig för Carl @ ICQ listan* 😎

Haha! Nej bara skoja, jag är bara så jävla dålig på att dra igång ICQ, lovar att bli bättre på det.

okay.. får ta o prova... men ja e rädd att padsen tar över för mycke då...

hehe bra... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...