Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå, please explain 🙂

Det blev på tok för mycket siffror, kan någon förklara vad "Wolf interval" är för någonting?

Ho-ho, ChrisB?

Annons
Postat (redigerat)

Vad säger man, varför i hela friden vill du veta det?

:-)

Vargintervallet är ett intervall mellan en ren kvint och en liten sext. Spelar man på ett piano så uppstår det inte därför att pianot är tempererat.

Vargen uppstår när man stämmer med ett system som heter Meantone (http://home.earthlink.net/~kgann/histune.html#hist2) på engelska (medelton på svenska), som går ut på att stämma i serie av rena kvinter. Men till skillnad från en Pytagorisk stämmning där det är faktiska helt rena kvinter så stäms Meantone med lite mindre kvinter och med lite större kvarter allt för att terserna ansågs viktiga (kom i slutet av 1400 talet och levde kvar bland orgelstämmare till slutet av 1800 talet)

Vargintervallet uppstår därför att det inte går att faktiskt stämma allt likadant. Och det heter så för att sista intervallet "ylar" klangmässigt.

Sedan finns det en vargton http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_tone som är besläktad . . .

Redigerat av chrisB
Postat
Vad säger man, varför i hela friden vill du veta det?

:-)

Det är ju kul med skumma grejer 😉

Vargintervallet är ett intervall mellan en ren kvint och en liten sext. Spelar man på ett piano så uppstår det inte därför att pianot är tempererat.

Vargen uppstår när man stämmer med ett system som heter Meantone (http://home.earthlink.net/~kgann/histune.html#hist2) på engelska , som går ut på att stämma i serie av rena kvinter. Men till skillnad från en Pytagorisk stämmning där det är faktiska helt rena kvinter så stäms MEantone med lite mindre kvinter och med lite större kvarter allt för att terserna ansågs viktiga (kom i slutet av 1400 talet och levde kvar bland orgelstämmare till slutet av 1800 talet)

Vargintervallet uppstår därför att det inte går att faktiskt stämma allt likadant. Och det heter så för att sista intervallet "ylar" klangmässigt.

Sedan finns det en vargton http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_tone som är besläktad . . .

Wow, Jag ska låta det där smälta ett tag 😄

Tack iaf!

När vi ändå är inne på sånt här så kan jag en till: djävulsintervallet, någonting som jag har lärt mig vara intervallet mellan grundton och liten kvint (om det nu är så man säger när man sänker kvinten) typ G till Db. Rätt kul att det blev förbjudet att spela det under medeltiden 😛.

Vad finns det mer för mystisk inom musikteorin? 🙂🙂

Postat

Hmm mer mystiskt frågar du . . allt med musik är mystiskt.

Om jag säger såhär då: "alla" (de flesta) ackord innehåller både mörker och ljus. Att i de "flesta" ackord så pågår det en kamp mellan ljus och mörker.

Moll är dur och dur är moll.

Tritonus intervallet typ (G till Db) är den exakta balanspunkten mellan den helige oktaven; dvs inte den "fina rena" kvinten.

Postat
Hmm mer mystiskt frågar du . . allt med musik är mystiskt.

Om jag säger såhär då: "alla" (de flesta) ackord innehåller både mörker och ljus. Att i de "flesta" ackord så pågår det en kamp mellan ljus och mörker.

Moll är dur och dur är moll.

Tritonus intervallet typ (G till Db) är den exakta balanspunkten mellan den helige oktaven; dvs inte den "fina rena" kvinten.

Allt är mystiskt och intressant 😉

🙂 Umm oj.. Hur menar du med ljus och mörker? Vilka ackord innehåller inte ljus och mörker?

Hehe lurigt 🙂

Tritonus intervallet ...

Vi brukade kalla det klitorisintervallet 🙂

😆😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.