Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

I tidningen Cubase Special har Christoffer Lundström på sid. 12-14 tipsat om "Smart studioinspelning". Allt funkar bra tills jag kommer till steg 10. När jag skickar varje ljudspår till en Group Track går det inte att, såsom Lundström skriver, panorera varje kanal separat.

Ett exempel: jag pekar tre sångkanaler till en grupp där jag samlat alla sångspår. Jag lägger effekterna på själva gruppkanalen så att de läggs på alla sångkanalerna. Jag kan också styra volymen på varje separat kanal. Hittills är allt bra. Mitt problem är dock att panoreringen på varje kanal är inaktiverad. Vad beror detta på? Det är i mitt fall rätt meningslöst att peka separata ljudspår till grupper om det inte går att panorera dem separat.

Jag kör Cubase SX 3.1.1 (som ju också Lundström verkar använda i de exempelfönster som finns i tidningen).

Hoppas någon därute har ett svar! :rolleyes:

Redigerat av Hitmanic
Annons
Postat
du har skickat till en mono group. skicka till en stereo group.

Har för mig att spåren kan "låsa sig" när man har skickat dem till gruppen ibland(eller alltid, har bara upptäckt det nån enstaka gång). Så det är bara ställa om out på ljudspåren till ljudkortet igen, panna och sen ställa in outen på gruppspåret igen!

Postat

nej ,det "låser sig" om det inte finns någonstans att panorera, dvs går till en mono output.

skicka till en stereo och du får ALLTID panorering.

Postat
nej ,det "låser sig" om det inte finns någonstans att panorera, dvs går till en mono output.

skicka till en stereo och du får ALLTID panorering.

Jag har en bestämd känsla av att det var i ett sterespår det hände, att den panoreringen jag redan ställt in fortfarande var panorerad men inte gick att ändra. Men jag kan också vara förvirrad och att det var den gången jag kom på att jag råkat göra en monogrupp istället... 😄

Hur som haver, det skadar inte att prova!

Postat

Zagor: Geni! Fattar inte att jag inte tänkte tanken med att Group Tracks måste vara i stereo! Du ska ha ett STORT tack för hjälpen! Helt plötsligt kan jag fläska på med en herrans massa effekter på alla spår utan att minnet klagar. Var ju annars ett stort problem med exempelvis autotunern som suger mycket CPU. Nu kan jag ju bara routa alla spår till en grupp med autotuner på! Nice!

Än en gång: stort tack zagor! Helt plötsligt blev även denna dag en gåva!

Jag har fått svar på min fråga!

Postat
Nu kan jag ju bara routa alla spår till en grupp med autotuner på! Nice!

Njaej.. Visst du kan alltid testa men eftersom autotunern förväntar sig EN stämma i mono kommer den förmodligen inte göra ett speciellt bra jobb.

Postat

Ah, sant! Du har givetvis rätt, Basshole. Jag tänker inte klart... Men attans att det inte kunde funka så... hur blir det om man kör en mixdown av ett monospår med autouner på och importerar den in i projektet igen? Tappar man någon ljudkvalitet på det? Och hur är det med andra effekter? Det är väl egentligen mest autotuner och dylikt som är just problematiskt? T ex eq, kompressor och liknande bör väl gå att ha på ett gruppspår så att effekten funkar lika bra för alla audiokanaler som är routade dit? Eller tänker jag galet nu igen...? 😄

Postat

Nejdå det är ingen fara med kompressorer och eq.

Testa däremot att antingen frysa spåren med autotuner på eller, ännu hellre, högerklicka på audioklossarna i spåren med autotunes på och välj "plugins/autotune". På så sätt printar/bränner du in effekten på spåret och behöver alltså inte ens inserta skiten överhuvudtaget.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.