Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Eftersom min nuvarande tråd om midi har dött ut typ, och jag har några fler frågor så väljer jag att starta en ny tråd...

Har som sagt äntligen börjat komma igång med låtkomponerandet med Cubase SX3 och Reason 3. Men har ändå några frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på:

1. Hur gör jag (m.h.a. automation) så att en effekt aktiveras just i vissa delar av låten? Jag har hittat bypass, men har ändå inte lyckats få det att funka.. 😉 det jag vill göra helt enkelt en highpass/lowpass som stegras och sen "försvinner".

2. Om ja spelar in en midi-ton med klaviaturen o så drar i pitchen så sparas det på det inspelade midi-spåret. Jag ser ju då ett horisontellt streck som motsvarar ton, och flera vertikala streck som blir högre och högre ju mer jag pitchar.. Men hur gör jag för att redigera det i efterhand?

3. Kan jag använda Reasons pluggar (t ex. kompressor) på midispåren i Cubase?

4. Hur gör man för att skapa effekten av att ljudet är långt bort o sen kommer närmare o närmare så att säga? 😆 Får man jobba med filter då?

Tack på förhand!

Annons
Postat (redigerat)
Hej!

Eftersom min nuvarande tråd om midi har dött ut typ, och jag har några fler frågor så väljer jag att starta en ny tråd...

Har som sagt äntligen börjat komma igång med låtkomponerandet med Cubase SX3 och Reason 3. Men har ändå några frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på:

1. Hur gör jag (m.h.a. automation) så att en effekt aktiveras just i vissa delar av låten? Jag har hittat bypass, men har ändå inte lyckats få det att funka.. 🙁 det jag vill göra helt enkelt en highpass/lowpass som stegras och sen "försvinner".

2. Om ja spelar in en midi-ton med klaviaturen o så drar i pitchen så sparas det på det inspelade midi-spåret. Jag ser ju då ett horisontellt streck som motsvarar ton, och flera vertikala streck som blir högre och högre ju mer jag pitchar.. Men hur gör jag för att redigera det i efterhand?

3. Kan jag använda Reasons pluggar (t ex. kompressor) på midispåren i Cubase?

4. Hur gör man för att skapa effekten av att ljudet är långt bort o sen kommer närmare o närmare så att säga? 😛 Får man jobba med filter då?

Tack på förhand!

Tja Ramoand, ska se om jag kan bistå med någon hjälp. 🙂

1. För att göra en sån automation så högerklickar du på den ratt som befinner sig på effekten du vill automatisera och väljer där Edit automation. Då får du en underkanal i sequencern där du ritar en ny box me pennan och går sedan in i editeringsläge (dubbelklickar på boxen) och ritar in hur du vill att effekten skall agera under låtens lopp. Det är samma sak om du vill automatisera on/bypass på en effekt, och då när du ritar in så finns bara två lägen vilket innebär on och bypass. Om när du vill automatisera en effekt som finns i en modul, tex Malström, så kan man också bara trycka Rec och justera effekten manuellt under tiden låten går.

2. Du går in i editeringsläget.

3. Svar Nej. (Det går väl egentligen fast det är väldigt omständigt. Du får spela in i Cubase, exportera till Wave, importera som en sampling i Reason i en NN-XT och lägga kompressorn på den.. 😳 )

4. Du kan ju göra en automation på volymen, så den börjar svagt och stegrar. Blir mer effektfullt om man också automatiserar en EQ där man först har dragit bort all diskant och låter den långsamt få tillbaka mer o mer och då blir tydligare - kommer närmare . Alternativt en Phaser men det kan vara klurigare. Edit: Att automatisera Reverb är ju förstås väldigt bra lämpat för detta ändamål. 😄 Börja med mycket reverb och minska successivt - kommer närmare.

Jag hoppas detta var till någon hjälp, säg till annars, skulle kunna fixa skärmdump men sitter med Version 4 och den skiljer sig en del. Därför kan min hjälp på någon punkt kanske inte stämma riktigt för dig så ha lite överseende. 🙂

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Postat

Ja absolut hjälpte det! 🙂 Men ja har tyvärr fortfarande några problem..

1. Jag får inte till automationen. Hittar inte den funktionen som du snacka om att man kunde högerklicka på den ratt man vill automatisera.. Finns kanske inte i SX3? Men ja får fortfarande inte till bypass automatiseringen. Jag går in på VST-instrumenten i den panelen där audio o midispåren ligger (vad den nu heter :rolleyes:) o så trycker ja på plusteckenet under vst-instrumentet o får upp automationen. Där väljer jag bypass och sen ritar jag in lite (det finns ju bara då två lägen). Men när linjen är i botten så att säga så händer ingenting, men när ja drar upp den så att den ligger högre upp så att säga, så blir instrumentet helt tyst.. va gör jag för fel?

2. Hur kommer jag in i editeringsläget för midifilen? 😉

Postat
Ja absolut hjälpte det! 😄 Men ja har tyvärr fortfarande några problem..

1. Jag får inte till automationen. Hittar inte den funktionen som du snacka om att man kunde högerklicka på den ratt man vill automatisera.. Finns kanske inte i SX3? Men ja får fortfarande inte till bypass automatiseringen. Jag går in på VST-instrumenten i den panelen där audio o midispåren ligger (vad den nu heter 😉) o så trycker ja på plusteckenet under vst-instrumentet o får upp automationen. Där väljer jag bypass och sen ritar jag in lite (det finns ju bara då två lägen). Men när linjen är i botten så att säga så händer ingenting, men när ja drar upp den så att den ligger högre upp så att säga, så blir instrumentet helt tyst.. va gör jag för fel?

2. Hur kommer jag in i editeringsläget för midifilen? 😛

1. Aha, jag tänkte du menade Reason här.. 🥰 Hm.. jag har faktiskt inte automatiserat effekter i Cubase, bara volym o panoreringar typ. Här får nån annan hoppa in o hjälpa till.

2. Det skrev jag ju i nummer 1. 🙂 Fast menar du i Cubase? Då dubbelklickar där också på midiboxen men där måste du också välja "pitchbend" nere i menyn till vänster så autmationsspåret kommer upp. Fixade en bild:

post-14346-1224513031_thumb.jpg

Då kan du redigera ditt pitchande du gjorde under inspelningen. Sedan trycker du enter för att komma tillbaka i sequencerläget.

Postat (redigerat)

Gött!! Superschysst! 😉 Tackar så mycket för det! Om någon vill fylla i ang. automationen i cubase sx 3 så får ni gärna göra det 😛

EDIT: stavning.. 🥰

Redigerat av ramoand
Postat

Kom tänka på en grej till.. ja har ju min midi-klaviatur kopplad till Cubase, o då kan inte Reason "hitta" den typ. Finns de nåt sätt så att ja kan använda den på båda?

Postat
Kom tänka på en grej till.. ja har ju min midi-klaviatur kopplad till Cubase, o då kan inte Reason "hitta" den typ. Finns de nåt sätt så att ja kan använda den på båda?

Har du gjort såhär?

-Valt Edit i menyn i reason och där gått in på Preferences.

-Bläddrat sida tills du kommer till Keyboard and control devices och där valt Add.

-Valt märket på din keyboard (eller om nödvändigt other) och Klickat på Find

-Därefter plinkat på din keyboard så den hittar den och sedan klickat Ok i båda rutorna.

Har du? 🙂

Postat (redigerat)

Har du gjort såhär?

-Valt Edit i menyn i reason och där gått in på Preferences.

-Bläddrat sida tills du kommer till Keyboard and control devices och där valt Add.

-Valt märket på din keyboard (eller om nödvändigt other) och Klickat på Find

-Därefter plinkat på din keyboard så den hittar den och sedan klickat Ok i båda rutorna.

Har du? 😄

Hehe, kan inte testa det där just nu får är vid fel dator, men ja gjorde typ samma sak när ja installerade programmet, valde märke på klaviaturen osv.. men sen när man kör de cubase så hittar den det inte.. jag får ta o prova det du sa imon istället 😄

Redigerat av ramoand
Postat (redigerat)

Har några frågor till som har kommit upp:

1. Om jag lägger på en effekt på ett midispår, typ reverb, kan jag då i cubase mixa ner BARA effekten till ett audiospår så att ja har typ midispåret för sig och ett audiospår med effekten för sig?

2. Jag kollade på videon med Ian Carey, och då "bouncade" han alla kickar t ex. i ett audiospår till "ett spår", istället för massa småklipp, hur gör man det? Han gjorde det via file-menyn på nåt sätt. Men iofs så hade han ju 4an o ja har ju bara 3an så det kanske är nån ny funktion som har adderats där? Man kan ju använda glue-funktionen också, men den är inte lika smidig..

3. Han snackade också om att göra om alla 16-bits wavsamplingar till 24-bits, varför ska man göra det, och hur gör man det?

EDIT: Frågorna gäller Cubase.

Redigerat av ramoand

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.