Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

🙂Hjälp! 😛

Vad skulle vara det självklara valet?

Jag tvekar mellan följande flaggskepp:

Yamaha Motif ES8 32.238:-

Roland Fantom X8 34.490:-

Korg Triton Extreme 88 32.500:-

Jag är ute efter bra tangenter (som alla tre har) Jag vill kunna spela live (jazz, pop, rock) men även producera allt från jazz till trance.

Kunna ha bra överföring mellan synthen, ett andra klaviatur och datorn.

Midi och Audio!

Någon som har konkreta tips o råd? Nån som har kanske varit i samma sits? Har ej lust att lägga trettiotusen på någonting man inte kommer använda!

Tack/Erik

Redigerat av Polder
Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
Skulle helt klart köpa Korg Triton extreme, den har allt.

Utom bra ljud.

Dylika dinosar är ganska otuffa om man ska vara ärlig.

Postat

Skulle helt klart köpa Korg Triton extreme, den har allt.

Utom bra ljud.

Dylika dinosar är ganska otuffa om man ska vara ärlig.

Menar du ljudet i sig, eller dom medföljande samplingarna, eller hur man rattar

ljudet ? Man kan ju om man har råd skaffa sig andra samplingsbibliotek typ

Akai mfl...

Postat
Menar du ljudet i sig, eller dom medföljande samplingarna, eller hur man rattar

ljudet ? Man kan ju om man har råd skaffa sig andra samplingsbibliotek typ

Akai mfl...

Men en synth för över 30,000:- borde ju för katten ha tillräckligt bra ljud redan från början, eller...? 😛

Postat
Men en synth för över 30,000:- borde ju för katten ha tillräckligt bra ljud redan från början, eller...? 😛

The sky has no limit... 🙂

Postat

Jag jämförde Triton och Motif (de äldre versionerna, ej ES eller Extreme) och valet föll på Motif. Framförallt pianoljuden var oändligt mycket bättre. Tritons akustiska pianon är riktigt sunkiga.

Men saker och ting kan ju ha förändrats med de nya versionerna

/Jonas

Postat

Jag valde mellan en Triton och en Motif...köpte en Motif 6 och är fortfarande väldigt nöjd med den som masterklaviatur och dom flesta ljud.

Men det är väl just ljuden som är en smaksak

Postat

Hej jag har samma ilands problem som du.

Jag tror motif es har något bättre ljud, men Triton Extrem är bättre till elektronisk musik typ trance. Rolands är inte den dålig heller, och SRX expansions korten är enligt mig väl fyllda med bra ljud.

Det är ett mycket svårt val, har själv inte heller kunnat bestämma mig. men det lutar åt en Triton Extrem. Jag gillar inte den dåliga skärmen på Motif ES och hade önskat att Triton Extrems skärm varit i färg, Rolands workstation går tyvärr bort för att jag har en MC-909a + world expansion SRX kort (mycket fin maskin).

Tipps! Kontakta Yamaha Sverige så kan dom skicka en demo DVD på nästan 3h till dig. Jag fick min DVD dagen efter jag frågade, det kallar jag första klass service. BRA Yamaha.

Längtar efter fler synpunkter på dessa maskiner.

Med vänliga hälsningar

Stefan B Pettersson

Postat

Tack! Det kallar jag snabba svar!

Okej jag har kommit vidare.

Roland har åkt bort från listan! Jag provspelade en idag (som någon längre upp i tråden föreslog).

Det känns allt för barnsligt o onödigt stora knappar mm... Nej det går inte. 😉

Det fanns Triton Extreme också. Kunde inte jämnföra med Motif ES på direkten men jag tror att det finns två stora skillnader:

1) Som ovan skärmen på Triton är överlägset. Fast själva upplägget av programet vinner MotifES.

2) ljuden i Triton är mycket baserat på trance och space o dylikt. Fast bra Orgel ljud. MotifES är nog lite mer Allround

Det verkar som att Motifen är mer lätt arbetat...

Håller ni med eller är jag inne på fel spår?

Postat
Jag jämförde Triton och Motif (de äldre versionerna, ej ES eller Extreme) och valet föll på Motif. Framförallt pianoljuden var oändligt mycket bättre. Tritons akustiska pianon är riktigt sunkiga.

Men saker och ting kan ju ha förändrats med de nya versionerna

/Jonas

Kan bara hålla med ovanst, jag A/B testade Triton och Motif under 2-3 timmar i både PA och studiomonitorer.

Och "enligt mina öron" kom jag fram till följande:

1. Tritons pianon låter inte alls lika naturligt och bra som Motifens..

2. Solostråkar och flöjter hade Triton inte en chans på..

3. Däremot upplevde jag att triton var vassare på "elektroniska" ljud (synthar, FX mm)

4. Orglar var det nästan dött lopp på.. men jag gillade Motifens bättre.

(mer stake i de distade orglarna, och aningen bättre leslie emulering)..

Postat

🙂Tack 😉

Rätta mig mig om jag inte uppfattar korrekt.

Det enda Korgen är bättre på är Tekno voices eller FX sounds.

Om det verklgen är det enda så finns det ingen tvivel.

Vad tyckte du, Brojd, om programmet i själva synterna?

Var dom lika bra finns det några fördelar/nackdelar om man ställer båda mot varandra?

- Jag såg deras demo film från Korgs hemsida. Hur kan man lancera en sån film?

- Kolla in yamahas introduktions film om Motif ES! ... lite skillnad kanske.

Jag tror jag börjar falla lite för Motif ES8 🙂

/Erik

Postat (redigerat)
Roland har åkt bort från listan! Jag provspelade en idag (som någon längre upp i tråden föreslog).

Det känns allt för barnsligt o onödigt stora knappar mm... Nej det går inte.  😉

Ehh....Barnslig..? Stora knappar?

Var får du barnslig ifrån? Är det alla de fina färgglada bilderna? Och vad spelar det egentligen för roll?

Stora knappar måste väl ändå bara vara ett plus vid t ex livespelningar så att du inte står och fnular och råkar få in ett dragspel istället för en flygel 🙂

Jag var påväg att köpa ett Fantom-XR ( rackmodellen ) för ett tag sedan för att den i mina öron hade de absolut bästa ljuden. Valde dock att köra på mjukvara istället. Men hade jag köpt hårdvara så hade det blivit Roland ör hela slanten.

Redigerat av Pluffo
Postat

Kolla oxå in svenska Clavias synthar, d känns ju rätt med en synth som e byggd i stockholm. Har ingen själv men har en Elektro orgel/piano o det e riktigt bra.

Lyssna på dom på www.clavia.com.

Grymma grejer! 😄

Steffe

Postat

<b>Tack!</b>

Jag har bestämt mig! Det blir en Motif ES8

big_133829.jpg.

Det känns mest prisvärt plus att den är överlägsen i studio samanhang.

Tack alla er för inläggen

Nu ska jag åka o handla!

<b>/Erik</b>

Postat

Neeeej stopp!!! Roland Fantom!! INGET slår den i ljudkvalitet och flexibilitet idag... Jag lovar. Jag har jämfört alla tre. Roland Roland Roland.... klart grymmast!!

Man får ju stånd av flygelljuden i den ju.... t ex....

Postat
<b>Tack!</b>

Jag har bestämt mig! Det blir en Motif ES8

big_133829.jpg.

Det känns mest prisvärt plus att den är överlägsen i studio samanhang.

Tack alla er för inläggen

Nu ska jag åka o handla!

<b>/Erik</b>

Utan tvekan rätt val enligt mina öron! 😉

Postat

<b>hopp</b>

Jag får nog lugna mig lite... testa men jag är jättesugen på Motif!

Har hört mig för i studio världen o vart jag än frågade så var det yamaha Motif Es som var högst plaverat på listan!

Tack

Postat

köper du roland kan du ju räkna med bökigt interface. korg triton är ju rätt så slutkörd, om man kör med presets. jag skulle köra på motif

Postat

Jodå, visst gillar jag dem.

Men i tråden frågades det om råd på Triton, Motif och Fantom.

Vilken får mig att ställa 2 frågor till dig.

1. Varför skulle vi rekommendera något helt annat när Polder redan sett ut 3 synthar han vill ha info om?

2. Vilken Clavia synth täcker samma område och har liknande funktioner som ovanst. workstations?

😏

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
2. Vilken Clavia synth täcker samma område och har liknande funktioner som ovanst. workstations?

Ddrum 2?

😏

Bråka inte med nooben nu.

Postat

Jo, ni har såklart rätt, fel tråd.

O dessutom har jag nog för dålig koll för o va me o diskutera just detta ämne tror jag.

Sorry

Postat

Ddrum 2?

🙂

Bråka inte med nooben nu.

Du är inte särskilt förtjust i workstations va? 😉

Postat (redigerat)

😉Hej! 😄

Roligt att ni fortsätter diskutera detta ämne utan att komma nånstans.

Jag har kommit så langt att jag kan summera åt er! Om någon håller med eller just inte gör det så är det bara att skicka ett inlägg!

Nr 1.

Yamaha Motif ES8Över lag klart bästa ljudkvalitet. Mångfald i ljud för alla genre och stilar. Enklast Midi/Audio interface. (GM+XG, mLan...).

Lätt att jobba med förutom lite gammalmodig display 😛 . Otroligt många möjligheter i så väl som live som i studion (större eller mindre). Samspelet med kvlaviaturet och grand piano ljudet känns som en Jätte Flygel i Royal Albert Hall!

Nr 2.

Roland Fantom X8

Bra ljud! Mindre bra Grand Piano! Många sköna tekno o arpeggios. Bra sequenzer med översiktlig display. Otroligt krånglig interface 😆 ! (kanske en vane sak?) Ganska skönt klav men inte det bästa jag har testat! Stora blinkande knapper med trumljud gör att den känns oseriös! Tyvärr andra plats!

Nr 3.

Korg Triniton Extreme 88

Extremt dåligt piano ljud! Högre registret blir slagen av min gamla yamaha CS2X! minus 😆. Bra display. Touch screen o allt men krångligt att leta ljud o växla ljud! Interface kan man välja singel o multimode stort nackdel! Har ej testat med dator, vill ej heller göra det! Kommer inte in i min studio!

Kom med invändningar, kommenterar eller jämnförelser!

Redigerat av Polder
  • 2 veckor senare...
Postat

Nu är yamaha Motif ES8 på väg till mitt hem!

Undrar om frugan får plats hos mig länge till 😛

Postat

Grattis!

Ska du köra den med mLan till datorn?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.